Hej, jag och min sambo håller på med att leta hus, nu har vi hittat ett som vi är intresserade av. Problemet är det att det har läckt in vatten genom taket (tak med Betongplattor). Man kunde se spår av fukt uppe i taket i ena rummet. Vad ska jag som sugen husköpare tänka på när det gäller just detta problemet?
Kan det blir MYCKET dyrt?
Vad ska jag kolla noga på?

Huset är byggt -66 och förmodligen så har förra ägare varit väldigt ekonomisk, och sparat in på mycket....

Tacksam för svar
 
Hej, och välkommen..

Är huset byggt -66, och taket aldrig är åtgärdat, så är det ju dags.
Eller rättare sagt, det var väl dags för ett tag sedan med tanke på skadan..

Självfallet skall ju detta tydligt påverka husets pris.
Är det inte tydligt och ärligt angivet, så skall ni pruta rejält.

Rent praktiskt, så är det ju ett besök på taket där man kan misstänka att roten till skadorna finns, och försöka göra en provisorisk lagning, för att senare göra en mer permanent sådan.
 
Tack för ett snabbt svar,

hur ser en tillfällig lösning ut? Har hört från folk att det kan vara väldigt lurigt med läkage i tak.
Förstår ju att det förr eller senare kommer att vara nödvändigt att fixa taket ordentligt, kommer det då att kosta 30 000 eller 100 000?
Kan fukten ha spridigt sig?

Trodde aldrig att man skulle ligga sömnlös och fundera på tak!
 
köper ni huset i dag..  så lägg om taket direkt..! köper ni huset i Oktober kan det räcka med att försöka smeta på tätpasta, kall asfalt eller kanske till o med en press av lite tjockare modell så ni klarar vintern.. Det är på sol sidan som taket slits mäst så det är troligen där det läcker in..

kostnaden av en omläggning beror på en massa saker.. behövs det ställning runt huset? pga taket är så brant.. behövs det skäras en massa takpannor osv...

men räkna med 50.000 -->100.000:- ..

Kommer du inte åt vinden så du kan se nån skada? testa med att hugga (tryck/peta) i trät med en skruvmejsel eller kniv..

Vad säger ägarna/mäklaren? när upptäckte dom detta?

är det inte förräns i år så är det nog ingen större fara..
 
Hej, tack för råden!
Lyckades trycka upp nyllet på vinden, mer gick det inte få in! (Liten vind alltså)
Med min fars expertutlåtande så verkade det inte vara så farligt, takstolen och annan bröte under taket såg torrt ut och verkade inte vara röten.
-byt papp och lägg om taket! sa han.
Det var på södersidan som taket var dåligt precis som du sa!

Det verkar som om det inte skulle behöva bli så jäv....a dyrt i alla fall, eller?

Mycket bra forum måste jag få säga! Här kommer man att tillbringa mycket tid mellan reparationer och dyligt!
Snacka om samlad kompetens!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.