Behöver lite hjälp med att välja vitvaror till vårt nya kök Metod från IKEA.
Vi har tänkt köra på ett integrerat kök och önskar helst vitvaror från Siemens, Bosch eller liknande istället för IKEAs. Eftersom vi har ett öppet kök/vardagsrum är det viktigt att vitvarorna är tysta. Här är våra önskemål, har ni några andra liknande bra förslag som inte är från IKEA? Gärna till en vettig peng också.
Spishäll har vi sedan tidigare (Siemens).

-Integrerad diskmaskin
Tystgående
Plats för många kuvert (14 st)
Överkorg för bestick
Gärna med mineraltorkning
Bra energiklass
Diskar bra
En bra prisvärd
https://www.ikea.com/se/sv/p/diskad-integrerad-diskmaskin-s49285761/
Någon som vet vilket fabrikat denna diskamaskin från IKEA kommer från? Bosch?

-Integrerad Kombinerad Kyl/frys
Tystgående
Rymlig (runt 210 liter kyl och 60-70 liter frys)
Bra energiklass
Automatisk avfrostning
Fruktlåda som har lägre temperatur
Bra fläkt som cirkulerar luften
En bra prisvärd
https://www.ikea.com/se/sv/p/koeldgrader-integrerat-kyl-frysskap-a-vit-00366056/
Någon som vet vilket fabrikat denna kyl/frys från IKEA kommer från? Electrolux?

-Ugn
Tystgående
Varmluftsfunktion
Svart
Pyrolytisk funktion
Tystgående
En bra prisvärd
https://www.ikea.com/se/sv/p/smaksak-varmluftsugn-med-pyrolytisk-funkt-svart-30413122/
Någon som vet vilket fabrikat denna ugn från IKEA kommer från? Electrolux?
 
Redigerat:
Bumpar upp tråden lite. Står inför samma beslut och tycker det känns svårare och svårare att prioritera bort IKEAs ”egna” vitvaror ju mer jag letar runt.

Dyraste disken (Hygienisk) tror jag ska vara en Bosch och har bra spec på pappret.

kyl och frys köpte vi för snart 4 år sen i vår gamla lägenhet och mina föräldrar köpte samtidigt Electrolux för några tusen mer. Skilde några små detaljer men var i princip samma skåp i övrigt.

Häll och ugn har jag dålig koll på men inte svårt att få en på pappret hygglig bosch eller siemens för några 1000-1500 mer.

men som sagt. Alla IKEAs produkter ser på pappret väldigt bra ut och jag kanske har haft tur med tidigare vitvaror?
 
Dom bättre i sortimentet är bra, och ofta från Bosch. Det är väl främst induktionshällarna som varit lite brummiga och seg touchrespons.
Och dessutom bra garanti
 
  • Gilla
Awesome_Pat
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom bättre i sortimentet är bra, och ofta från Bosch. Det är väl främst induktionshällarna som varit lite brummiga och seg touchrespons.
Och dessutom bra garanti
tack för feedbacken! Läge att försöka klämma och känna lite på en häll hos någon som har en inkopplad med andra ord. :)
 
Min svägerska har en ikea häll, den känns lite klumpig och det är stor skillnad mot min Bosch häll, men dom har nyare modeller som är bättre så jag tror skillnaden blir mindre och mindre.

Jag testade en Whirlpool häll som hade inbyggd wifi och display med receptbok i. Kändes sjukt dåligt så till den nivån att det blev en dealbreaker för den hällen. Allt dyrare är inte bättre ;)
 
  • Gilla
Awesome_Pat
  • Laddar…
Ett tips om du får plats är en 80 cm häll, kör en IKEA Högklassig. Enkel touch, peka på siffran eller så drar man bara fingret till man fått rätt inställning.
 
  • Gilla
Awesome_Pat
  • Laddar…
Vi valde IKEA ivitvaror: frys kyl och ugn. ÄR inte kräsen men detta är i särklass det sämsta val vi gjort. Vi renoverade vårt kök och tänkte att IKEA kan man lita på så vi slog till. Snart två år har gått med integrerad kyl och frys (IKEA: s dyraste) som förstör matvaror, ugn som visar felmeddelanden och som värmer ojämnt. Det som gör att jag skarpt avråder er att köpa vitvaror är att IKEA/Whirlpool inte beter sig som man väntar sig. Man tror att de ska ta ansvar för sina produkter men nej, inte alls. Det tog oss 1 1/2 år att få nätverkskort utbytta i kyl och frys. Frysen gick sönder helt och blev reklamerad. Tyvärr fick vi en exakt likadan med samma problem. Kylen fungerar lite bättre, men inte bra. Teknikern sa att han inte trodde att byte av nätverkskort skulle hjälpa nämnvärt och det stämmer. Vi kastar mat med jämna mellanrum.

Läs vad andra skriver i det här forumet om IKEA: s kök, vitvaror, spishällar, kvalitet och hur kundtjänst hanterar ärenden!
 
Generellt är det Bosch och Electrolux på Ikeas premium grejer. Häll vet jag inte och enda produkten jag skulle avråda från
 
Samma problem med IKEA. Samma kundtjänst och typ av hantering av ärenden.
 
Köpte till slut bara häll och diskmaskin från IKEA. Hällen gör sitt (Smaklig induktion) utan några problem så långt. Rasande snabb jämfört med vår gamla glaskeramikspis. Köpte även diskmaskinen Diskad, väldigt nöjd med den så långt. Diskar rent, går tyst, sväljer mängder med disk och gör helt enkelt det den ska.
Ugn och inbyggnadsmicro köpte vi från Siemens då IKEAs produkter kändes rätt risiga i gränssnitt och funktionalitet. Vem vill ha en ugn som går upp i max 250 grader och som kräver orimligt många knapptryck/vred för att starta? Kollade även på Electrolux ugn men med ungefär samma intryck.

Kyl och frys landade på Samsung efter att ha jämfört specifikationer och vägt mot pris. Råd & Röns bästa i test och vi är supernöjda 1 månad in i köket. Tittade mycket på Bosch och Siemens men de föll bort på bl.a rymlighet och dörröppningshjälp som saknades på många modeller.
 
  • Gilla
samax901 och 1 till
  • Laddar…
A Awesome_Pat skrev:
Köpte till slut bara häll och diskmaskin från IKEA. Hällen gör sitt (Smaklig induktion) utan några problem så långt. Rasande snabb jämfört med vår gamla glaskeramikspis. Köpte även diskmaskinen Diskad, väldigt nöjd med den så långt. Diskar rent, går tyst, sväljer mängder med disk och gör helt enkelt det den ska.
Ugn och inbyggnadsmicro köpte vi från Siemens då IKEAs produkter kändes rätt risiga i gränssnitt och funktionalitet. Vem vill ha en ugn som går upp i max 250 grader och som kräver orimligt många knapptryck/vred för att starta? Kollade även på Electrolux ugn men med ungefär samma intryck.
Vilken ugn och mikro från Siemens blev det och vilka Ikea-produkter var det som ni jämförde med? är också i färd med att köpa nytt och det är ju en djungel. Siemens verkar ju ha bra grejer men dom har otroligt många snarlika modeller så det är svårt att bilda sig en uppfattning om vad som skiljer.

Piper Ikeas Smaklig varje gång man trycker på någon kontroll? går det isåfall att stänga av?

Diskad verkar vara från Bosch om man kollar på kontrollpanelen och diskmedelsfacket. Alla övriga Ikeas diskmaskiner ser ut att vara Electrolux, samma triangel för dörrlåsning i mitten av kontrollpanelen.
 
Vi har Diskad och är nöjda med den. Bytte ut en tidigare IKEA-maskin och i princip gav upp (inredningen rasade så att alla tallrikar låg ner etc.). Kyl är också IKEA (ca 5 år) och den är skräp. Frysen är helt ok, ugnen är ok, men jag skulle gärna byta. Micron duger, hällen likaså (80 cm). Tidigare ägare av huset köpte allt på ikea för ca 5 år sedan.
 
K Kdog skrev:
Vilken ugn och mikro från Siemens blev det och vilka Ikea-produkter var det som ni jämförde med? är också i färd med att köpa nytt och det är ju en djungel. Siemens verkar ju ha bra grejer men dom har otroligt många snarlika modeller så det är svårt att bilda sig en uppfattning om vad som skiljer.

Piper Ikeas Smaklig varje gång man trycker på någon kontroll? går det isåfall att stänga av?

Diskad verkar vara från Bosch om man kollar på kontrollpanelen och diskmedelsfacket. Alla övriga Ikeas diskmaskiner ser ut att vara Electrolux, samma triangel för dörrlåsning i mitten av kontrollpanelen.
Denna ugnen i kombination med denna micro. Blev snyggt och vi är nöjda. Vi kollade på Smaklig och kulinarisk som inte låg särskilt långt under i pris när vi köpte. Vi gav 6500 för ugnen på Elgiganten vilket är dyrare än smaklig men billigare än kulinarisk. Fick även hem mikron Matälskare men lämnade tillbaka den då den inte funkade alls med ugnen utseendemässigt.

Smaklig-hällen piper varje gång, inte så högt. Hanterar även överkok och spill ganska bra. Har kokat över 2 gånger (är som sagt rätt snabb i boost-läget) och touchen har inte slutat fungera trots spill och stängde av när den blev helt dränkt vilket stoppade överkoket. Däremot så kan vi inte ställa någonting över touchkontrollerna (varm plåt eller vad som) då den blir sur och börjar pipa på att vi ska ta bort det. Hällen tycker jag annars är en ganska bra avlastningsplats för varma plåtar när jag inte använder hällen.

Disken är en Bosch och som jag tolkar det så går motsvarande bosch-märkta maskin på uppåt 10 000kr, så känns som en hygglig deal att köpa IKEA-märkt istället.

Det är en djungel! Det går inte att göra ett "perfekt" köp utan någon kompromiss i alla lägen då dyrast definitivt inte heller alltid är bäst enligt alla tester.

Lycka till! :)
 
  • Gilla
Kdog
  • Laddar…
A Awesome_Pat skrev:
Denna ugnen i kombination med denna micro. Blev snyggt och vi är nöjda. Vi kollade på Smaklig och kulinarisk som inte låg särskilt långt under i pris när vi köpte. Vi gav 6500 för ugnen på Elgiganten vilket är dyrare än smaklig men billigare än kulinarisk. Fick även hem mikron Matälskare men lämnade tillbaka den då den inte funkade alls med ugnen utseendemässigt.
Tack för snabbt svar :)

Har ni den ugnen i högskåp/ståhöjd? (med tanke på att mikron skulle matcha). Vi ska ugnen under hällen i bänkskåp och jag funderar på hur ugnar med TFT-displayer funkar då, man vill ju inte behöva sitta på huk för att kunna se och ställa in ugnen.

Får åka till Elgiganten och kolla i lite olika vinklar.
 
  • Gilla
Awesome_Pat
  • Laddar…
K Kdog skrev:
Tack för snabbt svar :)

Har ni den ugnen i högskåp/ståhöjd? (med tanke på att mikron skulle matcha). Vi ska ugnen under hällen i bänkskåp och jag funderar på hur ugnar med TFT-displayer funkar då, man vill ju inte behöva sitta på huk för att kunna se och ställa in ugnen.

Får åka till Elgiganten och kolla i lite olika vinklar.
Yes, kör Ikeas högskåp för ugn och mikro. Passar finfint och verkar vara standardmått. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.