Staffans2000
N Nils82 skrev:
Att TS började ana oråd redan i början är inget att fundera på, det gör de flesta kunder. Och vanligare blir det. Man passar på att ta semester, råkar vara sjuk, klockar passeringar med hjälp av larm osv. Fakturor blir ofta ifrågasatta eftersom de inte stämmer med kundens egna noteringar eller klockslag enligt larm.
Det är en möjlig förklaring.
 
Varför kunder blir oroliga och anar oråd att det kommer sticka iväg, är för att kunden i grund och botten inte har råd. Sånna som TS borde inte bo i hus, dem ska bo i hyresrätt, där dem har sin fasta avgift varje månad och kan sitta och gnälla på pizzerian.
 
  • Gilla
Saipala och 1 till
  • Laddar…
Byggapålite kan ha rätt, givetvis finns de som tagit sig vatten över huvudet som visar sig i form av en "springnota". Vi ser ju dagligen rapporter om att alltför många har dåliga eller inga marginaler alls, tyvärr.

Min egna tes är att många tjänster finns att få till billig peng idag. Snickare, barnpassning, fönsterputs, målare, stenläggare, bärplockare, budkörning, taxi.........you name it. Tjänster är billiga i viss utsträckning. Vissa tjänster är dock i princip omöjligt att finna på "rea-hyllan". Vvs och el är exempel på sådana tjänster.
Jag menar att detta är en av orsakerna till trådar som denna.

Frågan är om vi vill ha ett samhälle där allt är billigt?
 
  • Gilla
Saipala och 1 till
  • Laddar…
B Byggapålite skrev:
Varför kunder blir oroliga och anar oråd att det kommer sticka iväg, är för att kunden i grund och botten inte har råd. Sånna som TS borde inte bo i hus, dem ska bo i hyresrätt, där dem har sin fasta avgift varje månad och kan sitta och gnälla på pizzerian.
Konstigt att jag aldrig har funderingar när jag lämnar in bilen. Verkstaden ringer ALLTID om det är nåt extra, eller något som blir dyrare än vad jag kunnat förvänta mig. Aldrig några överraskningar, att man får betala 10 000kr extra, för den "lilla" fixen man lämnade in bilen för... .

De beställer reservdelar utan pålägg, får hem dem inom 24h, de tar gärna begagnade delar och sätter in dem utan att gnälla över garanti eller hur svårt det är, eller muttrar över att de tar ansvar för om de gör fel och vill inte jobba med annat än originaldelar....

Jag värderar också deras råd som rätt äkta, de verkar tex ofta råda att skrota en bil och därmed förlora arbete....
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
N Nils82 skrev:
Vissa tjänster är dock i princip omöjligt att finna på "rea-hyllan". Vvs och el är exempel på sådana tjänster.
Då är frågan: -Varför?
Min tro, är att det är bristen på konkurrens. En brist som per automatik förr eller senare genererar höga priser och dåligt resultat, utfört av bortskämda hantverkare. Eftersom det ligger i människans natur att inte arbeta mer än nödvändigt. En livsviktig egenskap för att spara energi i ett liv på savannen. Men för dagens uppdragsgivare är denna ärvda talang inte lika uppskattad.
För att inte verka burdus eller partisk. Undantag finns naturligtvis till min hypotes.

Fd. rörläggaren Staffan
 
  • Gilla
GargamelSE och 4 till
  • Laddar…
Brist på konkurrens........men du sund konkurrens då eller menar du "modernt slaveri"?
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Staffans2000
Det är frågan? Både och, skulle jag tro. Men här är jag ute på oplöjd mark.
Ts. däremot, var säker. Hon befann sig i en beroendeställning gentemot rörläggarna. Därför undvek hon att opponera sig.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
B Byggapålite skrev:
Sånna som TS borde inte bo i hus, dem ska bo i hyresrätt, där dem har sin fasta avgift varje månad och kan sitta och gnälla på pizzerian.
Och en hantverkare som inte kan förklara för sin uppdragsgivare vad jobbet kräver för insatser, när det ungefär kan vara utfört och vad kostnaden maximalt kommer att bli, borde kanske överväga att ta en kurs i god företagaranda - eller stänga butiken.
 
  • Gilla
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
B Byggapålite skrev:
Varför kunder blir oroliga och anar oråd att det kommer sticka iväg, är för att kunden i grund och botten inte har råd. Sånna som TS borde inte bo i hus, dem ska bo i hyresrätt, där dem har sin fasta avgift varje månad och kan sitta och gnälla på pizzerian.
Det här var nog den mest omogna analysen av ts:s dilemma hittills! Min egen erfarenhet motsäger "Byggapålites" djupa iaktagelse. Nämligen att de med medel, är betydligt sparsammare än de flesta andra. Oavsett ekonomi, är det få som låter sig luras, utan att sätta till motvärn.
Så Byggapålite. Vad i TS fråga fick ditt knivskarpa intellekt att instintivt lösa ett problem vi oupplysta dryftat i över 500 inlägg?
Det är en mycket alvarligt ställd fråga?

Staffan
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det här var nog den mest omogna analysen av ts:s dilemma hittills! Min egen erfarenhet motsäger "Byggapålites" djupa iaktagelse. Nämligen att de med medel, är betydligt sparsammare än de flesta andra. Oavsett ekonomi, är det få som låter sig luras, utan att sätta till motvärn.
Så Byggapålite. Vad i TS fråga fick ditt knivskarpa intellekt att instintivt lösa ett problem vi oupplysta dryftat i över 500 inlägg?
Det är en mycket alvarligt ställd fråga?

Staffan
Erfarenhet staffan, erfarenhet. Alla hantverkare får kritik nån gång för fakturor. Jag kanske har runt 500-800 kunder per år, och det är alltid nått rötägg som ska hålla på så här när det är dags att betala, snittar cirka 1-2 kunder per år, och det är alltid snåljåpar som har som avsikt att bli uppringd utav superspararna och eventuellt vara med i en ny säsong när kunden kokar sitt snus en gång om året.
 
Staffans2000
1-2 av 800. Det var ett försvinnande litet antal!
B Byggapålite skrev:
det är alltid snåljåpar
Du skriver "fattig", men menar snål!
"Rötägget" kanske tycker att du tar för mycket betalt i förhållande till vad du presterar?

B Byggapålite skrev:
och det är alltid snåljåpar som har som avsikt att bli uppringd utav superspararna och eventuellt vara med i en ny säsong när kunden kokar sitt snus en gång om året.
Nu har jag läst det ovan fyra gånger, men förstår ingenting!
 
Redigerat:
  • Gilla
GargamelSE och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
1-2 av 800. Det var ett försvinnande litet antal!

Du skriver "fattig", men menar snål!
"Rötägget" kanske tycker att du tar för mycket betalt i förhållande till vad du presterar?



Nu har jag läst det ovan fyra gånger, men förstår ingenting!
Dra en googling kanske? det är ni ju grymma på
Ja förmodligen, vissa blir aldrig nöjd. Snål och fattig, ja kärt barn har många namn
 
B Byggapålite skrev:
Dra en googling kanske? det är ni ju grymma på
Ja förmodligen, vissa blir aldrig nöjd. Snål och fattig, ja kärt barn har många namn
Tror du att de är synonymer? Snarare tvärtom. Den som är snål behöver isällan bli fattig.
 
P Pin skrev:
Tror du att de är synonymer? Snarare tvärtom. Den som är snål behöver isällan bli fattig.
Forumet heter väl "byggahus"? Svenska akademien kanske har något forum också om ni vill snacka, plural och synonymer?
 
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
JanneJanne123
B Byggapålite skrev:
Snål och fattig, ja kärt barn har många namn
Helt fel.

Ett bra exempel var Ingvar Kamprad, han var ökänd för sin snålhet, men att kalla honom fattig var det få som gjorde
 
  • Gilla
  • Haha
mr_bygg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.