Har idag varit och tittat på fönsterbänkar i marmor till ett 70-tals hus med fönsternischer i furu om ca 7,5 cm. Tidigare har det utöver detta suttit standard fönsterbänkar i olackad trä med konsoler.

Tanken är att limma 20 cm djupa fönsterbänkar i nischen som ersättning för befintlig nisch och trä-fönsterbänkar. Överhäng alltså ca 13 cm (vilket limningen ska klara enligt företaget).

Kommer detta se dumt ut när det är på plats?
Är det dumt värmemässigt? Varmluft från radiatorerna kommer inte kunna stiga rakt upp som tidigare
Finns det poäng med infälld fönsterbänk som omsluter väggen på sidorna? Känns mest som mer allmoge stil?
 
  • Hörnet av ett fönster med en nisch i furu, tillfälligt täckt med papper, nära en olackad träfönsterbänk med konsoler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är stor risk för kondens på fönsterrutan följt av fuktskador på undre fönsterbågen om varmluften från radiatorn inte kan värma upp fönsterrutan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är stor risk för kondens på fönsterrutan följt av fuktskador på undre fönsterbågen om varmluften från radiatorn inte kan värma upp fönsterrutan.
Tack Birgit, det var på min uppfattning med men jag sökte på tidigare trådar i ämnet och det verkar visst råda delade meningar om kondensen
 
BirgitS
Min erfarenhet med ett hus från 80-talet är att det är viktigt med ett luftflöde från radiatorerna över fönsterrutan och vidare ut i rummet för att inte få kondens på rutan. Man behöver tänka på det även när det gäller gardinerna.

Men du får väl se om någon skriver motsatsen här.
 
Du kan hy också bygga ett elementskydd sen har du det djupet du vill ha på fönsterbänken men med antagligen hål i eller som 2 bågar i bakkant mot fönstret så får du luft flödet med
 
Jag förmodar att det är fasta, ej öppningsbara, fönster det gäller.
Då kan du ju sätta den nya fönsterbänken fritt från dne gamla, undre bänken och lite högre upp.
Säg en cm ut från fönstret och en cm över den gamla bänken/smygen.
Så får luften fritt tillträde till fönstret, och du får fönsterbänken, som jag verkligen unnar dig!

(Vi har 29 cm fönsternischer pga välisolerade ytterväggar och gott om plats för blommor, prydnadssaker och pennor mm.
I fritidshuset, med 70 mm isolering i ytterväggarna, finns inga fönsterbänkar alls, vilket är tråkigt.
Alla småsäker får skräpa ned matborb och soffbord i stället)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.