Vi ska gjuta platta i ett gammalt timmerhus och känner mig trygg med hur vi ska göra då det gäller de bärande väggarna, men hur gör man med en kakelugn som delvis bärs upp av träbjälklaget? Kan man försöka lyfta/ undergjuta i omgångar eller ska man göra en form runt kakelugnen och låta bli att gjuta mot plankan som kakelugnen står på?

Att inte gjuta in eller mot trä har jag förstått . Del av ett gammalt timmerhus med synliga träbjälklag och en vit kakelugn i hörnet, golvet är upprivet och grus syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kakelugn i ett hörn av ett gammalt hus med synliga träbjälkar och stenar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DaniëlvanWuijkhuijse2020
  • Laddar…
Eller montera ned den(låta montera ner den) och sätta upp den när det passar senare i renoveringen. Den är väl inte eldningsbar antar jag(och förmodligen inte efter ett lyft).
En kakelugnsmakare gör nog nedmontering/uppmärkning snabbt.

/LOB
 
L lob skrev:
Eller montera ned den(låta montera ner den) och sätta upp den när det passar senare i renoveringen. Den är väl inte eldningsbar antar jag(och förmodligen inte efter ett lyft).
En kakelugnsmakare gör nog nedmontering/uppmärkning snabbt.

/LOB
Ungnen i sig är eldningsduglig men skorstenen är utdömd pga ingen luftspalt till timmervägg. Sotaren sa att slang i skorstenen skulle lösa det. Huruvida det går att koppla in slangen mot kakelugnen utan nyuppbyggnad har jag ingen aning om..

Nedmontering förmodligen det mest rationella, men man hoppas ju alltid att man kan komma undan lite billigare.
 
Mycket tveksam till om du kommer att klara det, redan sprucken till vänster om luckan. Det är ingen lättviktare, utan är tung och då höja den är ett mästerverk i sig, du ska nog prata med något företag som håller på med tunga lyft/transporter. Dessutom så står den på bjälkar som i sin tur verkar det som på en stensättning, hur har du ev tänkt med anslutning till skorstenen, kommer inte att passa med lyft , blir ny murning , normalt så monteras ugnar ner och senare upp igen , men inget som är gratis.
 
Googlade lite som du säkert har gjort också och fann instruktion om hur man själv tar ner en ugn.
http://www.alltomkakelugnar.se/kopa-eller-salja-kakelugn/att-plocka-ner-en-kakelugn

Jag tycker mig dessutom ha läst att just den där typen finns det nya delar till. Hittar dock det så det kan vara bara i mitt huvud.
Kan dock inte tänka mig att denna går att elda efter ett lyft men kanske efter "ingjutning".

Otroligt läckert med kakelugn tycker han som bor i ett 50-talshus där absolut inte en detalj är gjord för att vara mysig och läcker.

/LOB
 
Gammelnörden
Det går inte att lyfta en kakelugn eftersom den är teglad i ett med murstocken. Gör ordentligt från början, kostar mer att försöka fixa fusk i efterhand. Plocka ner den med hjälp av en kakelugnsmakare, jag skulle inte råda någon att försöka plocka ner en kakelugn själv. Jag har sett så många ugnar på blocket med shippade kanter på kaklet. Man måste ha fingertoppskänsla för kunna ta hänsyn till kvaliteten och ålderspåverkan på kaklet mm.
 
  • Gilla
Flyktsoda och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Det går inte att lyfta en kakelugn eftersom den är teglad i ett med murstocken. Gör ordentligt från början, kostar mer att försöka fixa fusk i efterhand. Plocka ner den med hjälp av en kakelugnsmakare, jag skulle inte råda någon att försöka plocka ner en kakelugn själv. Jag har sett så många ugnar på blocket med shippade kanter på kaklet. Man måste ha fingertoppskänsla för kunna ta hänsyn till kvaliteten och ålderspåverkan på kaklet mm.
Ja men då så. Bara att ringa runt efter fackman då! Jag trodde kakelugnen satt ihop med murstocken med ett rör som på modernare montage av eldstäder.
 
En fråga, varför ska du gjuta en platta i ett timmerhus?! De två byggnadssätten hör inte ihop konstruktionsmässigt alls. I övrigt är råden ovan kring kakelugnen bra, det är inte ngt man gör själv om den ska gå att sätta upp igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.