Jag hade slutsamråd idag och fick höra att även om fritidshus undantas tillgänglighetskraven så måste det ändå finnas en från utsidan öppningsbar dörr med minsta öppning 80cm. Dessutom en trappavsats på 170cm djup. Precis som på en permanentbostad. Ramp behövdes ej dock.

Man skall kunna ta sig in själv med rullstol helt enkelt (hur det nu skall gå utan ramp)

Jag tolkar inte Boverkets regler så. Finns det någon som kan visa mig var och hur detta finns beskrivet?

tack!
 
O oxöga skrev:
Låter inte helt rätt. Du kan läsa mer på denna sida: [länk]

Fråga inspektören mot vilket krav denne lutar sig mot och hänvisa till att fritidshus är undantagna kraven på tillgänglighet enligt 8 kap. 6 § PBL.
tack. Jag har läst allt som går att hitta, samt gått igenom SIS. Det jag försöker hitta är något om tolkning och lokala undantag.
En arkitektvän sa att kommunerna kan tolka som de vill. Men, skall kunna hänvisa till en lag. I så fall tänker jag att de skulle kunna säga: I vår kommun har vi beslutat att inkludera entré som tillgänglighetskrav på fritidshus.
det vore iofs så viktig info att det borde tagits upp på tekniskt samråd, och dokumenterats någonstans för mig att hitta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.