Hej,
Vi vill ta bort en ytterdörr och bygga om väggen igen. Detta gör vi pga att dörren inte används längre.

Är det möjligt?
Hur gör man?
Vad ska man tänka på?

Mvh
Sam
 
Ja, i princip är det ju bara skarva vidare på alla lager du har i väggen. Tänk på att det oftast krävs bygglov om det är i planerat område.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret Stefan. Menar du att man kan göra det själv?
Kan du utveckla lite mer? :seenoevil:
 
Vad har du för väggmaterial? I princip hänger det ju på din egen förmåga.
 
Jag är inte en expert när det gäller material. dessutom har jag precis köpt huset och kommer flytta in i maj. Men huset byggdes 1927
 
Hej!

Fundera lite på hur det kommer att bli rent utseendemässigt om ni sätter igen dörren. Exteriört kan det se jättekonstigt ut i förhållande till fönster och annat, framförallt om dörren är ursprunglig.
 
Du har kanske redan tänkt igenom det, men jag skulle i alla fall ge rådet att vänta åtminstone ett år. Det är inte ovanligt att det dyker upp några mer eller mindre dyra "överraskningar" när man flyttat in i ett gammalt hus. Sånt som kräver både energi och pengar.

Sen kan det finnas en poäng att bo in sig lite och upptäcka om vardagen blev som man trodde. Man kanske hade nytta av den där dörren som man inte förväntade sig.

Annars har ju @Stefan N rätt, det är ingen raketforskning. Man hänger av dörrblad och tar bort dörrkarmen, sen fyller man igen hålet på samma sätt som resten av väggen (reglar, murar, isolering, plast, gips etc).

Insidan ska bli slät och målas/tapetseras. På utsidan ska ny panel målas och sättas upp, eller så ska det putsas (svårt). Har du liggande panel så blir det lite stökigt eftersom du inte vill ha en rät linje med skarvar där dörren satt.
 
  • Gilla
SamKer77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.