Hej!
Vi funderar på att byta ut vår häck (ca 0.5 m hög lövhäck) till en thujahäck som kommer vara ca 2 m hög. Problemet är att fiberkabeln går ca 0.1-0.2 m från den befintliga häcken. Detta innebär att fiberkabeln skulle hamna i thujahäckens planteringsdike.

Kan man flytta på fiberkabeln själv? Eller kan man låta den ligga kvar i befintligt läge om man gräver väldigt försiktigt? Kan thujahäckens rötter skada kabeln (ligger i rör)?
Mvh Erik
 
Flytt/rör inte nägon annans ledning/kabel. - kan bli jättedyrt.
Snacka med fiberägaren.
Är det på din mark?
Betjänar fibern bara din fastighet (=mark) eller betjänar den flera fastigheter.
Ligger den på din mark och bara betjänar dig får du nog ta eventuell kostnad själv.
Om den betjänar flera fastigheter och ligger på din fastighet(=mark) bör ni ha ett avtal som reglerar båda parters rättigheter och skyldigheter.
 
Tack för svaret. Kabeln betjänar ett flertal fastigheter. Jag har försökt få svar på mina frågor från nätägaren (Open infra) i minst två månader nu, men utan resultat. Ärendet är eskalerat till områdesansvarige, men där är det stopp. Eftersom det var den tidigare fastighetsägaren som lät installera fibern vet jag inte hur markupplåtelseavtalet/ledningsrätten är formulerad. Jag får höra av mig till honom och se vad han minns eller om de har en kopia någonstans. Avtalet följde inte med i huspärmen. Jag får försöka ringa kundtjänst och jaga på dem igen, men det brukar vara cirka 100 personer i kö och deras återuppriningsfunktion verkar fungera synnerligen uselt.
 
Har du provat med "Ledningskollen"?
 
Om det räcker att flytta kabeln 10-15 cm så skulle jag bara göra det, för SÅ exakta är inte kabelkartorna och vill kabelägaren veta var den ligger så finns ledningssökare.


Protte
 
Hej!
Vi har begärt underlag från Ledningskollen (projekteringsunderlag) och kommer att göra det igen när det närmar sig grävning. Det underlag som Open Infra tillhandahöll visade dock inte dragningen på fastigheten utan det fick vi först ca 1 mån efter kontakt med kundtjänst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.