Hej forumet!
Har lusläst forumet och googlat i timmatal utan att hitta någon bra inspiration.
Vi flyttade in i vårt drömhus för två år sen och efter en ordentlig invändig renovering längtar vi nu otroligt mycket efter en härlig altan/uteplats i anslutning till huset.
Till vänster i bild kommer en glasveranda byggas om ett par år men tills dess skulle vi önska en uteplats på framsidan av huset.
Inget stort åbäke utan tankarna går mer åt att kunna ha en Grythyttangrupp och kanske ett par klassiska solstolar.

Vi vill inte förstöra huset utseende och tycker att det är väldigt svårt att hitta någon bra lösning på detta.
Vår senaste idé är att lägga marksten, typ klassisk gatsten, till vänster om verandan och att den sedan kan ansluta till den framtida glasverandan.
Lite osäkert dock om detta ger oss det vi vill ha..

Vad tror forumet? Finns det några andra bra idéer?
 
  • Rosa tegelvilla med röda fönsterluckor och en framsida redo för en planerad altan eller uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rosa enplanshus med tegeltak och grön gräsmatta, plats för tänkt framtida altan till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gatsten i bågform tror jag skulle passa alldeles utmärkt. (y)
 
  • Gilla
Stall Tostaryd och 1 till
  • Laddar…
Om ni verkligen ska bygga en altan/veranda, bygg den då i äldre stil och låt den arkitektoniskt tydligt underordna sig huset. Ert hus ser verkligen jättefint ut och det vore tråkigt att förstöra utsidan. Ett bra alternativ är dock att bygga ett fristående hus, typ orangeri/lusthus. Att gå några steg mellan verandan och huset är enkelt, och den kommer säkert att användas mest på somrarna.
 
D Danilodi skrev:
Om ni verkligen ska bygga en altan/veranda, bygg den då i äldre stil och låt den arkitektoniskt tydligt underordna sig huset. Ert hus ser verkligen jättefint ut och det vore tråkigt att förstöra utsidan. Ett bra alternativ är dock att bygga ett fristående hus, typ orangeri/lusthus. Att gå några steg mellan verandan och huset är enkelt, och den kommer säkert att användas mest på somrarna.
Jag kan bara hålla med. Känns spontant synd att bygga uterum direkt mot en så fin och symetrisk fasad. Bättre med något fristående.
 
Tack för svaren!
Än så länge har vi bara orkat med att bygga en fristående uteplats i anslutning till ett uthus men tankarna på en stenlagd uteplats på framsidan finns fortfarande kvar eftersom den byggda uteplatsen inte har sol på våren. Har börjat söka efter gatsten bland lite kontakter och under nästa vår kommer vi troligen att bygga denna.
Jag uttryckte mig nog lite dumt kring uterummet. Tanken är att detta ska byggas på gavel. På bilden kan man skymta en tillbyggd groventre på motsatt gavel.
 
Hejsan!
Tänkte kolla hur det har gått med beslutet? Har ni kommit på någon lösning som ni känner er nöjda med?
 
Tyvärr har det inte blivit någon uteplats ännu, men troligtvis blir det en halvmåneformad stenläggning av gatusten framåt sommaren.
 
Hej!

Jag har samma "problem" ed uteplats i mitt hus och jag har funderat ett par år nu. :) Jag tror att vi kommer att plattlägga med marktegel ett område vid sidan av entrén. Detta för att ge en jämn yta att ställa möbler på. Sen blir det nog en spalje av något slag för att skapa rumskänslan samt skänka skugga.
 
Ska bli spännande att se hur ni löser det hela. Är själv mitt uppe i att göra en uteplats på våran gamla gård, som dock har en annan karaktär än ert väldigt fina hus. Jag är också ute efter att det ska passa in i den gamla stilen så det har blivit en hel del planerande och funderande kring vad som kommer att fungera utan att få det att se helt malplacerat ut.
 
S Stall Tostaryd skrev:
Tyvärr har det inte blivit någon uteplats ännu, men troligtvis blir det en halvmåneformad stenläggning av gatusten framåt sommaren.
Hej!

Vilket vackert hus ni har köpt, väldigt fina proportioner. Jag kunde inte låta bli att lämna en synpunkt på uteplatslösningen. Nu vet jag inte vilken del av landet detta är men jag gissar på mellan Skåne och Målardalen och vad gäller ett material som marktegel är det främmande i en miljö som denna. Både del av landet men framförallt typ av byggnad har inte den typen av markbeläggning, historiskt sett dvs. Vad gäller gatsten, och då tänker jag att du menar vanlig kubisk huggen granit, är det lika främmande det. Den typen av markbeläggning är just för gator. Det naturligaste är att ni har grus eftersom uteplatsen kommer höra ihop med den stora grusytan framför byggnaden, som jag gissar är entrésida. 1846 på landsbygden var det inte mer avancerat än så. Förslagsvis kan ni jobba med växtlighet istället och rama in en berså med hjälp av buskar el. liknande. Där kan en landskapsarkitekt/trädgårdsantikvarie kanske vara till hjälp. Det finns också mycket bra litteratur i ämnet äldre trädgårdsmiljöer och parker. Om ni verkligen vill ha sten tycker jag att ölandssten är ett bättre alternativ i s f.

Huset har en viss status som tilläggen bör ansluta till. För tillbyggnaden är det bästa att anlita en arkitekt som jobbar med den här typen av miljöer. Möjligen kan en fristående lösning bättre, dagens byggnadsvolym är mycket harmonisk och det är lätt att den bli för sidotung s a s. Tänk också på att ju mer ni ändrar och lägger till desto mer förändras ursprungsutförandet och det kan bli fel balans när man ser till fönsterplacering, tak etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.