Har sedan 6-7 år haft en Worx Landroid som tuffat och gått ganska bra. Men alltför ofta senaste året gräver den fast sig och dessutom tror sig vara utanför slingan när den egentligen är rakt över. Funderar på om slingan hamnat för djupt, men tror mer på att klipparen borde pensioneras....
Batteriet lär snart behöva bytas och det är problem med åtminstone ett framhjulslager/hjul. Sedan är min gräsmatta inte jämn utan främst vid kanterna har det blivit ett "spår" så gräsmattan har en upphöjd "ås" och går nästan i mitt under. Kanske tre hjul skulle vara bättre än fyra ? Eller en klippare som inte följer kantslingan slaviskt när den går hem ?

Ett annat problem är att jag har ett stort (8x4m) buskage i en slänt, där jag helt som man ska även avgränsat med slinga. Problemet är när den skall leta sig hem och hittar denna "ö" istället, så går den sina 1-2 varv innan den inser att det är fel. Men allt klättrande och bromsande utefter slingan i branten och jord som nästan täcks av buskarna (inget gräs) gör att den är ganska duktigt uppgrävt nu, och den fastnar nästan alltid här.

- Gräsmattan är kupérad och bra släntegenskaper är ett plus
- Inte så stor (400m² gräs)
- Ett stort buskage i slänt (se texten ovan), fördel vore med sensorer (ultraljud ?) så den undviker detta utan att man behöver lägga slinga runt det
- Alternativt klippare med guideslinga kanske skulle lösa mitt "köra runt ön"-problemet samt spårigheten i kanterna ?
- Så billig som möjligt ;-)
- Klara lite gropar och ojämnheter bra

Synnerligen tacksam för uppslag !
 
Husqvarna Automower 305 är en ny maskin för den mindre tomten.
Sedan har du Gardenas klippare, som i mångt och mycket bygger på husqvarna-teknik. Där finns Sileno City och Sileno Life med olika kapaciteter och finesser.

Ultraljud finns ej på dessa maskiner.

Alla har guidekabel för smidig ut och hemgång.
 
E etompau skrev:
Husqvarna Automower 305 är en ny maskin för den mindre tomten.
Sedan har du Gardenas klippare, som i mångt och mycket bygger på husqvarna-teknik. Där finns Sileno City och Sileno Life med olika kapaciteter och finesser.
Ny ? 305 är ju äldre än min gamla Worx Landroid M jag tänker ersätta, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=827116. Att den "piffats upp" inför 2020 gör den ju knappast ny.
Edit: Spolsäker (äntligen) och Blåtand verkar vara det enda som är ändrat sedan 2012.... https://robotnyheter.se/2020/02/03/automower-305-far-ny-spolsaker-design-for-2020/

Jag känner nog ganska väl till utbudet, men är det någon som har praktisk erfarenhet och lite argument för/emot på de olika modellerna under just mina förutsättningar, vore jag ytterst tacksam.
 
Hade tagit husqvarna alla dagar i veckan. Att köra hem via begränsningsslinga kanske funkar för vissa, men guiderna är väldigt smidiga. Hade jag inte haft dom hade jag haft både 10 och 20 minuters körning hem för laddning för min klippare istället för de 4-5 jag har idag. Finns inte tillstymmelse till spårbildning någonstans heller.

Ultraljud hade nog inte spelat någon roll. På min 450x används det bara för att klipparen skall kunna köra på i full fart och sakta in i tid innan hinder, men den bumpar ändå in i dom.
 
Det blev en ny Husqvarna 305. Köpte via robotexperten.se då jag inte hittade någon lokal ÅF och till vettigt pris. Men det kan ha varit ett misstag, då den inte verkar vara helt oanvänd....

Maskinen verkar nämligen ha varit igångkörd redan för den frågar direkt efter PIN-kod vid start. Fick heller ingen installationsmanual alls, bara en "Owners Manual". Dessutom på tyska/franska/holländska/slovenska, inte ens engelska. Och leveransen tog nästan två veckor. Tyvärr svarar Robotexperten.se även väldigt slött på mail.

Enligt svenska installationsmanualen på nätet skall den börja med en setupsekvens med språk m.m. (startar den giveitvis i den strömsatta laddstationen, enligt manual jag hittat på nätet). Men denna har alltså redan fått en PIN-kod - som jag inte har (1234, 0000 o.s.v. fungerar inte).

Hur gör man en fabriksåterställning ? Kan man göra det själv ? Har givetvis mailat företaget, men utan respons än.
 
Har för mig att robotexperten utgår från Tyskland. Då köper dom säkert in en centraleuropeisk variant av klipparna från Husqvarna, språk blir därefter på bifogade manualer.
PIN-kod ska av säkerhetsskäl vara ändrad och skickas separat till ägaren. Hur det funkar med denna åf, ingen aning.
 
I Ingper skrev:
Det blev en ny Husqvarna 305. Köpte via robotexperten.se då jag inte hittade någon lokal ÅF och till vettigt pris. Men det kan ha varit ett misstag, då den inte verkar vara helt oanvänd....

Maskinen verkar nämligen ha varit igångkörd redan för den frågar direkt efter PIN-kod vid start. Fick heller ingen installationsmanual alls, bara en "Owners Manual". Dessutom på tyska/franska/holländska/slovenska, inte ens engelska. Och leveransen tog nästan två veckor. Tyvärr svarar Robotexperten.se även väldigt slött på mail.

Enligt svenska installationsmanualen på nätet skall den börja med en setupsekvens med språk m.m. (startar den giveitvis i den strömsatta laddstationen, enligt manual jag hittat på nätet). Men denna har alltså redan fått en PIN-kod - som jag inte har (1234, 0000 o.s.v. fungerar inte).

Hur gör man en fabriksåterställning ? Kan man göra det själv ? Har givetvis mailat företaget, men utan respons än.
Om jag hade köpt en vara som ska vara ny men inte är det så hade jag returnerat på stört.

Om du å andra sidan har köpt en demo maskin så är det förstås lite annorlundare.
 
Efter flera mail med påstående att jag både redan skulle ha fått PIN och att den skulle vara bifogad i mail (vilket den inte var) har jag nu fått en PIN-kod med vilken jag fick igång klipparen. Bortsett från någon repa ovanpå ser den ju ny ut. Skall registrera den så jag vet att ingen annan varit före. Fick också manualer som PDF, men på gamla modellen (2012) med motiveringen att Husqvarna inte uppdaterat dem då de är "exakt likadana". Hmmm, det är ju inte rätt. Men Googla och leta manualer kan jag göra själv om jag vill ha dem digitalt, och visst finns det nya manualer.

Om jag köper en produkt på en svensk sida riktad till svenska konsumenter bör man få en manual på svenska eller åtminstone engelska. I det här fallet var det lite skumt för både CD-skivan som omnämns i den svenska PDF-manualen på nätet som referens samt installationsmanual saknades överhuvudtaget.

Maskinen är köpt som ny med fem års garanti. Får se om den håller måttet när jag lyckats peta ner guideslingan klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.