Vi ska bygga en fjällstuga kring Idre. Boyta 98m2.
Platta på mark.
Planlösningen är generellt öppen, 3 sovrum, 2 toaletter 1 tvättatuga.
Jag blir dock inte riktigt klok på val av värmesystem. Ursprungsplanen är/var vattenburen golvvärme. Men frågan är då, hur drivs den på bästa sätt. Frånluftsvärmepump?
Bergvärme är inte aktuellt. Anser ni att enbart frånluftsvärmepump med ex radiatorer i sovrummen är ett alternativ?
Mitt i huset ska jag installera en braskamin. Ej murstock.
Huset kommer att användas endel, säg 18-22 veckor per år som folk är där. Vad tror ni är det mest lönsamma värmesystemet i längden?
Tacksam för hjälp och förslag.
 
Redigerat:
Vilken tid på året kommer stugan att användas?
 
Mestadels vintertid. Uppskattningsvis 15v mellan november och april.
 
Golvvärme är ju ett trögt system och jag antar att du inte kommer ha full uppvärmning när huset står tomt. I så fall är det kanske bättre med radiatorer eller luft buret system? Sen är iof golvvärme väldigt skönt och spar väggyta till annat.
 
Elpanna ex:MP4, som ni fjärrstyr och braskamin.
 
Bergvärme såklart, jord/sjövärme annars. Det är den tveklöst bästa tekniska lösningen.

Frånluftsvärmepump har i stort sett COP 1.0 precis som elradiatorer vid riktigt kallt väder (-15)
Både luft-vatten värmepump och luft-luft värmepump är effektivare, än frånluftsvärmepump men inte i närheten av bergvärme vid kallt vädet.

Golvvärme är väldigt trevligt och nästan ett måste i hallen för att torka upp snö snabbt.
Luft-luft värmepump är ett bra alternativ om man snabbt vill få upp temperaturen efter att det är kallställt.

Mina förslag:
Bergvärme
Golvvärme
Väldigt mycket isolering & bra fönster
Mycket taköverhäng framför entre och gärna en carport för att slippa så mycket snöskottning på bilen & infart
 
  • Gilla
kräftkurt och 1 till
  • Laddar…
75kvm stuga vid Norrbottens kusten kostar 1400kr att hålla 18° i februari,
elpanna 4,5kW, brasa i kamin vid ankomst, 21° efter 2 timmar.
Platta på mark golvvärme.
 
Om huset skall användas ca 20v om året, dvs en stor del av det kalla halvåret bör ni dimensionerad det som ett året runt hus. Jag misstänker att ni dessutom kommer hyra ut en hel del (om ni inte har väldigt mkt semester). Ni vill inte ha bekymmer vid uthyrning. Jag skulle satsat på det stabilaste systemet som är billigast i drift. Dvs bergvärme.
 
Tack för svar. Stugan kommer främst användas inom familj och vänner. Ej för generell uthyrning.
Om stugan ska användas säg,15v per år; någon som har en annan syn på värmesystem då?
Hur är enbart frånluftsvärmepump med radiatorer som styrker upp under tiden man inte är där?
 
En frånluftsvärmepump återvinner värme från personer, matlagning, elektronik etc. och är inte optimalt i ett fritidshus som står tomt långa perioder. I ett fritidshus skulle jag välja en bra luftluftvärmepump med underhållsvärme och fjärrstyrning. Den kan snabbt ge mycket värme. Sedan el-radiatorer i rum dit dörrarna stängs när man bor där såsom sovrum och badrum. El-radiatorerna får också vara back-up vid låt säga +5° om det skulle hända något med värmepumpen. För ventilationen skulle jag välja ett FTX-aggregat.
 
  • Gilla
kräftkurt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.