Jag fick ett offert från en elektriker som skulle göra en ny installation av el på ett renoverat bod (25-30kvm).

Offerten är så här:

Arbetskostnad: 35.040 kr – exkl. moms Materialkostnad: 12.500 kr – exkl. moms Bilersättning: 1.600 kr – exkl. moms
I offert ingår:
- Belysning utomhus – 3 st (lampor ingår ej)
- Standard lampknapp nedre plan – 5 st
- Standard lampknapp övre plan – 2 st
- Standard eluttag nedre plan – 9 st
- Standard eluttag övre plan – 6 st
- Standard lamputtag – 4 st
- Standard dimmer – 2 st
- El central
Elanslutning till:
- Diskmaskin
- Spis
- Ugn
- Varmvattenberedare
- Luftvärmepump
- Inbyggs spotlight – 10 st

Vid extra beställda arbete utöver denna offert debiteras 480 kr – exkl. moms per man och per timme. Tillkommer event. materialkostnad.”

Jag räknade antal timmar som elektriker jobbade i huset och det var ungefär 25 timmar i 4 dagar.

Jag hade ingen koll på hur mycket arbete detta installation skulle innebära, men jag frågade honom varför det blev så mycket skillnad (35000/480 är 73 timmar), då vägrade han svara. Jag frågade att jag ville få hans fakturor på materiellt också för att se om materiellt stämde (jag googlade allting och det känns som 12000 kr är orimlig)

vad har jag för rättigheter här?
 
Som jag uppfattar det har du accepterat ett fast pris för arbete och material.
Finns en timkostnad om du skulle göra extra beställning under pågående arbete.
Arbetet har sedan utförts och är klart enligt offert, utan någon tillkommande kostnad, dvs du har fått faktura enligt fastpris offert.
Då bör du betala det offererade priset.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Sergio López Ramos Sergio López Ramos skrev:
vad har jag för rättigheter här?
Inga skulle jag säga. Fast pris är ju fast pris oavsett om det tar en timme eller etthundra timmar.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Se det som en läropeng och ta in fler offerter nästa gång.
 
Det låter på beskrivningen som att du har fått en offert på fastpris. Då gäller det priset oavsett om det i verkligheten går åt 500h eller 5h.

Man kan ha synpunkter på att hantverkaren har offererat priset exkl. moms. Mot privatperson skall priser alltid anges med moms. Nu vet vi inte hur hela offerten ser ut, om totalsumman ex. anges inkl. moms, så är det med tvekan godkänt. Men om du som privatperson får en offert exkl. moms, så är du egentligen inte skyldig att betala mer än det angivna beloppet, även om det framgår tydligt att moms tillkommer.

Som alternativ tolkning av det skrivna, så kan en offert vara utformad med ett offererat timpris, för löpande räkning. Vid löpande räkning så får du betala för den tid och det material som faktiskt går åt, oavsett om det blir 5h eller 500h. Ofta kompletteras en sådan offert med en uppskattad ungefärlig kostnad. OM det finns en prisuppskattning till en offert på löpande räkning, så får den bara överskridas med max 15%, enl. konsumenttjänstlagen.

Men i det här fallet låter det som ett fast pris.
 
Tack alla för dina svar.

mör det någon som skulle kunna hjälpa mig med materiellt kostnaden? Vad skulle ni tänka er att det är rimlig för en sådan elinstallation?
 
Till vilken nytta? Du kan ju inte komma efteråt och gnälla på priserna.
 
  • Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Till vilken nytta? Du kan ju inte komma efteråt och gnälla på priserna.
För att få kunna få ett bra referens för framtida projekt
 

Bästa svaret

Material priset är svårbedömt. Men om vi antar att det har använts stadardmaterial (inte Biltema, Julas eget fabrikat osv) av god kvalitet. Så har du typ 25 enkla "apparater" som uttag och brytare. Om du skulle köpa det på en web butik, eller ex. Jula av fabrikat Elko. Så skulle du väl få betala 2500 - 3500 för det (beror mycket på om det är enkla eller dubbla utag osv.). En elcentral med jordfelsbrytare, typ 1500 kr. Dimmers: Finns en stor spridning i pris beroende på vad som skall dimmas. Men räkna typ 800 kr per styck.

Spotlights har också en extremt stor prisspridning, från typ 100kr/st - 2- 3000. Men om vi antar 200 kr/st.

Hittils är vi uppe i 8500. Till det kommer eldosor, elslang trådar och kablar. shablonmässig gissning, 4m rör/slang per apparat, 100m slang, 300m FK tråd. 600 kr för slangen, 600 för trådarna. kanske 20 kr / dosa. lite annan kopplingsmaterial, klarmrar osv. säg 2500 för dosor och rör/kablar.

När du köper material via en elektriker så kan man inte räkna med lika låga priser som från en nätbutik/Jula. Elektrikern är beroende av att materialet finns på ett ställe, med säkra leveranser. Så priser som ligger i storleksordningen 20 - 30% över nätpriserna är inte orimligt. Elfirman behöver dessutom ett pålägg, för att täcka administration och hantering av material (tid för beställning, fakturahantering, strulhanterin, gissa att 5% av allt material felbeställs, fellevereras, transportskadas, tar tid att hantera). Ett påslag på 10 - 15% äår vanligt för seriösa hantverkare, I VVS och elbranschen är dte tyvärr vanligt med påslag på 500 - 1000%.

Men med min grova uppskattning av dina materialkostnader, så tycker jag att din materialnota låter rimlig.

Och det var som sagt ett fast pris.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sergio López Ramos
  • Laddar…
Det du kan göra är att ta upp arbetstiden och höra om dom är villiga att kompromissa med debiteringen för tid med tanke på att jobbet gick så pass fort. Men du är utlämnad åt ders välvilja som jag ser det. I fastpris-offerter finns det alltid en gardering för eventuella komplikationer men i detta fallet tycks ju allt gått som smort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.