Hej!

Jag har en pardörr med ett handtag som på bilden. Den ska renoveras och handtaget är övermålat med färg. Jag försöker montera bort handtaget men kan inte komma på hur man gör. Vanligtvis brukar sitta en sprint i genomgående fyrkantspinne men jag kan inte hitta någon. Har ni något tips:thinking:
 
  • Gammalt mässingshandtag med nyckelhål på vit pardörr, övermålat med vit färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är hela den yttersta delen gjuten i en bit? Tänkte att man kanske skruvar loss själva handtaget...
 
Jag har försökt vrida på handtaget även den lilla piggen men den sitter som berget. Och ett och funderade jag på om det kan vara pressad ihop från varsin sida men antagligen inte.
 
Det är svårt och se om hela handtaget är gjuten i en bit men vi tror det eftersom jag inte kan se något hål för någon sprint. Och heller inte någon skarv.
 
Närbild..
 
  • Närbild av en sliten guldig dörrhandtag mot en vit dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick loss det..
 
  • Guldig dörrhandtag av metall som ligger på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter det någon liten skruv undertill?
Sitter handtaget ihop långskylten?
Har du även lossat hela långskylten.
 
Det ser ut att sitta rejält fast. Men hela handtaget lägg slut så problemet är löst. Tack för tips!
 
  • Närbild på ett gammalt dörrhandtag i metall som är demonterat och ligger på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det sitter fast med långskylten, det är inte ovanligt att man får skruva loss hela långskylten.
Det finns lite olika fastsättningar av trycken så man tvingas kontrollera fastsättningen för var beslag men det kan vara en bra vana att även lossa på skruvarna för långskylten.
Om jag ska gissa så är ditt trycke med långskylt importerad från tyskland (Türdrücker+Langschild BB72).
Vad bra att du fått loss det. (y)
 
  • Gilla
Faltytowers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.