Hej

köpte en telldus znet v2 häromdagen att roa mig med. Testade med magnetkontakter som första prylar.
Jag har dock riktigt taskig räckvidd, några meter med fri sikt är det bästa jag får till.

någon annan med erfarenhet kring detta eller något tips på vad man kan göra för att få bättre räckvidd?
Vet att man kan köpa strömmatade enheter så det blir mesh, men måste jag ha hela huset fullt med sådana? Bäst sändare borde ju controllern vara?
 
Använder nästan bara min Telldus med 433mhz så ev irrelevant tips om du använder Z-wave enheter (förmodligen då du nämner mesh) men jag köpte större antenn och bytte ut den inkluderade och fick markant bättre räckvidd.

Bor i vanligt tvåvåningshus och kan ha enheter precis vartsomhelst, vinden, krypgrunden, garaget, allt funkar, får t.o.m in temp värden från en grannes trådlösa termometrar.

Z-wave antennen är väl inbyggd i enheten så finns väl inte mycket att göra där då den kanske är lite underdimensionerad just för att den förlitar sig på att få utökad räckvidd via andra enheter.

För enklare sensorer är 433mhz överlägset prismässigt så jag har bara z-wave där jag verkligen behöver dubbelriktad t.ex för av/på av akvariebelysningen och kontakterna jag har som rapporterar förbrukningen på några grejer.

Det var denna jag köpte iaf, funkar super :
https://www.lohelectronics.se/hemau...nn-for-tellstick-net-znet-433mhz-med-sma-hane
 
Redigerat:
Hej,
jag förmdar att antennen är monterad på Telldusen!
Jag har ingen magnetkontakt men den borde ha samma räckvidd som andra sensorer.
Har du provat att styra on/off brytare med den? Eller koppla in en vanlig temp-sensor? Jag har min telldus stående i källaren och den klarar att styra brytare samt läsa temp/fuktsensorer 10 m bort på ovanvåningen. Jag har även temp sensor ute i växthuset ca 15-20 m bort.
Jag har hittills inga problem med räckvidd. Borde vara fel på antingen din Telldus eller din sensor.
 
Vad är det för magnetkontakt du testade med - 433 MHz eller z-wave?

Med 433 och en ny antenn optimalt placerad kan du får räckvidder på 50-100 m.

Z-wave förlitar sig på länkningen mellan nätanslutna enheter för att uppnå bra räckvidd.

Kolla så att magnetkontakten inte monteras direkt på eller i närheten av stora metallytor (karm etc).
 
Jag har telldus egna z-wave magnetbrytare.
Kommer jag få någon vettig räckvidd om jag köper fler z-wave enheter?
Några kan jag köpa, men inte var femte meter?

antennen f.ö. gäller inte z-wave utan enbart 433. Mig veterligen finns ingen extra antenn att köpa för zwave???
 
J kalle_k skrev:
Jag har telldus egna z-wave magnetbrytare.
Kommer jag få någon vettig räckvidd om jag köper fler z-wave enheter?
Några kan jag köpa, men inte var femte meter?

antennen f.ö. gäller inte z-wave utan enbart 433. Mig veterligen finns ingen extra antenn att köpa för zwave???
Med repeater så fick jag täckning i hela huset ca 25 meter som mest, har inte testat mer.
Du kan lägga till antenn till Telldus men då måste du öppna och löda kontakter på kortet eftersom antennen är inbyggd. Det finns trådar om du söker på andra forum.
Men ja med fler z-wave enheter så får du längre räckvidd. Vet ej hur långt, fungerar väldigt bra med repeater så det räckte för mig. Använder mest 433 med tanke på priset.
 
Nu har jag köpt en z-wave strömbrytare. 3,5 meter bort bakom kaminen får den ingen kontakt. Inte heller magnetbrytaren ytterligare 2 meter bort.
Vad kan man göra?
 
Prova lite olika läge/positioner för din ZNet. Se till att den inte befinner sig i närheten eller står på metallytor och liknande. Z-wave-antennen sitter intern i lådan och kan påverkas negativt av metall och kablar mm i närheten.
 
Nu kommer jag med en galet idiotisk fråga; Vad händer om man med hjälp av exempelvis följande adapter:
"50 Ohm SMA Male to 75 Ohm F Female Adapter" [https://www.pasternack.com/sma-male-f-female-straight-adapter-pe91003-p.aspx] kopplar antennuttaget från Telldus till antennkabeln för en installerad TV-antenn?

Jag förstår ju såklart att antennen inte är optimalt utformad för detta frekvensband. Likaså är väl skillnaden i impedans mellan kablarna ett problem, (jag misstänker att problemet inte är något som kan lösas av adaptern), jag lyckas läsa mig till att för frekvenser under 10MHz är impedansen inte något problem, åtminstone vid jämförelse av SMA-kablar med olika impedans (50 eller 75). Men hur stort problem blir det vid 433 MHz?

Så misstänker att det är en galet dum fråga, men skulle det vara möjligt att få till en lösning med lång räckvidd, eller vad är det för fysikaliska lagar som gör att det inte är möjligt?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.