Jahopp, där står man på bygghandeln och ska ha vanlig sketen snickerifärg. Vit snickerifärg. Alla burkar ser ju exakt likadana ut. Svart... grå...vit..modevit! Det lät ju modernt och bra, en sån tar vi. Halvblank, yes, halvblank är säkert samma som halvmatt och det blir nog bra. Kommer hem och läser lite mer noggrant och ser att jag har köpt oljebaserad färg. Och nu till min fråga; är detta ok att måla bröstpanel på ena sidan i en trappa utan nåt direkt fönster i närheten men med 3 barn i huset? Eller ska jag ställa mig på bygghandeln igen och hoppas på mer tur nästa gång?
 
Det är ingen större fara annat än att det kommer lukta mer än vattenbaserad färg
 
S
Man kan alltid fråga någon i personalen vet du. Speciellt om man inte har en aning vad man sysslar med.
 
C Chrillex91 skrev:
Det är ingen större fara annat än att det kommer lukta mer än vattenbaserad färg
Ja, men vad är "mer"? ;)
 
S Stadsfiskalen skrev:
Man kan alltid fråga någon i personalen vet du. Speciellt om man inte har en aning vad man sysslar med.
Tack för ditt svar, trevligt! Ska minnas detta, jag trodde personalen bara var där för syns skull. (y):D
 
  • Gilla
JohanN03 och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja, men vad är "mer"? ;)
Ja nog lär det lukta en hel del.. Är det målat sen tidigare på bröstningen??
C Chrillex91 skrev:
Det är ingen större fara annat än att det kommer lukta mer än vattenbaserad färg
 
C Chrillex91 skrev:
Ja nog lär det lukta en hel del.. Är det målat sen tidigare på bröstningen??
Ja, men kvistarna har gulnat igenom det vita. Har tvättat och tänker slipa innan jag målar med spärrgrund och sedan slutfärg.
 
  • Vitmålad panelvägg där kvistar har gulnat igenom med synliga fläckar och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja, men kvistarna har gulnat igenom det vita. Har tvättat och tänker slipa innan jag målar med spärrgrund och sedan slutfärg.
Japp, du gör alldeles rätt, du kanske inte behöver spärra hela bröstningen utan bara fläckspärra kvistar osv, det är ju hur noggran man vill vara
 
C Chrillex91 skrev:
Japp, du gör alldeles rätt, du kanske inte behöver spärra hela bröstningen utan bara fläckspärra kvistar osv, det är ju hur noggran man vill vara
Ja precis så tänkte jag göra, har nog inte tillräckligt med färg kvar i burken för att täcka hela och det är bara kvistarna som har gulnat. Tack!
 
Mazen Mazen skrev:
Ingen hjälp nu, men kan rekommendera Jotuns snickerifärg ..
[länk]
Tack för tips! :ok::)
 
Förutom lukten så tror jag oljefärgen ger ett bättre slutresultat. Vill man ha en färg utan lösningsmedel och bra för hälsa och miljö är linoljefärg ett bra val. Men den är rätt omständlig att måla med, så jag tror du är rätt ute...

Vattenbaserad plastfärg hade troligen funkat i ditt fall. I gamla hus målade med oljefärg från början tycker jag man ska fortsätta med det. Plastfärg är tjock och tät och efter ett par ommålningar ser det inte så kul ut och än värre om det släpper och flagnar (vilket det kan om underlaget inte är passande).

Har du ett gammalt hus, ge linoljefärgen en chans. Jag försöker använda den så ofta det går, även om jag har vattenbaserad plastfärg på hyllan också (som jag försöker undvika).
 
J JohanLun skrev:
Förutom lukten så tror jag oljefärgen ger ett bättre slutresultat. Vill man ha en färg utan lösningsmedel och bra för hälsa och miljö är linoljefärg ett bra val. Men den är rätt omständlig att måla med, så jag tror du är rätt ute...

Vattenbaserad plastfärg hade troligen funkat i ditt fall. I gamla hus målade med oljefärg från början tycker jag man ska fortsätta med det. Plastfärg är tjock och tät och efter ett par ommålningar ser det inte så kul ut och än värre om det släpper och flagnar (vilket det kan om underlaget inte är passande).
Ja, som sagt nu köpte jag nog lite fel färg. Står att den är både för inomhus och utomhusbruk. Dock inte för fönster. Vad kan man använda den till utomhus egentligen? Har i dagsläget inga vita utemöbler tex...
Huset är gammalt som gatan (byggt före 1909) men oklart vad de målat med tidigare, själva bröstpanelen jag ska måla nu är ju inte från 1909. :crysmile:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja, som sagt nu köpte jag nog lite fel färg. Står att den är både för inomhus och utomhusbruk. Dock inte för fönster. Vad kan man använda den till utomhus egentligen? Har i dagsläget inga vita utemöbler tex...
Huset är gammalt som gatan (byggt före 1909) men oklart vad de målat med tidigare, själva bröstpanelen jag ska måla nu är ju inte från 1909. :crysmile:
Allt som är målat med linoljefärg tidigare skulle jag fortsätta med det. En nyuppsatt panel är nog ok att ta plastfärg. När man sen tittar på yta och resultat ångrar jag de ställen jag (eller tidigare ägare) gått över med plastfärg. Men den torkar på en timme och det kan räcka med en strykning. Linoljefärg kräver minst 3 strykningar och en dag mellan varje... Men ger ett mycket mer äkta resultat i ett gammalt hus... Oljefärg funkar nog om du kan vädra efter målning. Linoljefärg har fördelen att den inte är hälsofarlig varken under målning eller efter målning, vilket inte kan sägas om vattenburna plastfärger som innehåller massor av kemikalier... Även inomhusfärg och även svanen, lady och allt vad de heter...
 
Letade i gömmorna och hittade en hink med vattenbaserad färg sen senaste hemmaprojektet. Sparar oljefärgen till utomhusprojekt istället. Tack för era svar!
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.