Hej! Tänkte börja bygga altan på vår baksida där det idag finns plattor på marken. De har legat där sen huset byggdes 1968 så det har nog satt sig :)

När man kollar olika beskrivningar hur man bygger så fäster en del i väggen och den del löst på marken. Vad som verkar vara avgörande är höjden men framkommer inte vad höjden är för att gå över till att förankra i väggen. Vi har 51cm upp till altandörrens botten så den blir ju inte jättehög. Finns nog inte plats för att sätta en sån där "regel" i väggen som man förankrar i.

Funkar 51cm höjd att bara lägga altanen på plattorna utan att fästa?

Tänker att jag på befintliga plattor lägger ytterligare en stenplatta vid varje "stolpe" och använder lite sättsand för att jämna till + lumppapp.

Låter tokigt? Helt ok?

Bifogar extremt basic ritning på planerad alt an
 
  • 3D-ritning av en planerad altan med måttangivelser bredvid en husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Har sökt en del i forum och youtube men vissa saker är svårt att hitta :) En del skriver liksom "vid högre höjd skall det förankras" och sen hittar man inte mer info :) Till exempel i länken du skickar så sätter man sten över hela området under altanen. Om man har plattor redan räcker det då med lite sand vid plattorna man lägger till eller måste man lägga överallt? Det är sådana små konstiga frågor jag undrar :)
 
Hittar bland annat detta på detta forum som jag tycker känns bra

"Jag håller med om att tillbyggnader generellt inte skall sitta fast i huset, man bör alltid ha en rörelsefog. Tillbyggnader (inklusive altaner) har en annan grundläggning som kan ge upphov till oönskade dragkrafter. Det bästa är därför att altanen inte är infäst i huset."
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Lite så. Skulle inte fästa i huset om det inte är absolut nödvändigt. Papp på befintliga plattor, sen stolpar direkt på pappen. Extra sand etc. Är bara onödigt krångel.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.