Vi renoverar ett kök och ska dra om ventilationen till köksfläkten. Tidigare har köksfläkten varit ansluten direkt till en kanal i murstocken, jag tänkte använda samma kanal men montera ett metallrör 125mm(får plats)avsett för skorstensrenoveringar. Då den nya fläkten kommer sitta ovanför en köksö kommer det bli en gipsad trumma i taket, där har jag tänkt att dra spirorör 150mm (samma dimension som fläkten) fram till murstocken där det ska ansluta till metallröret i skorstenen.
Nu till mina funderingar:
Hur gör jag övergången från 125mm till 150mm på bäst sätt?
Vilken typ av stos ska jag använda för att ansluta till murstocken?
Behöver det isoleras med vermiculit i murstocken som man gör till en eldstad?
 
inget svar än
 
Nu är jag ingen expert, men jag tänker att något svar skall du väl ändå få :)

150 är en mysko dimension som vad jag förstår bara används till spisfläktar. Spirorör hittar du nog mest i 160 eller 125. För övergångar finns diverse nipplar, typ den här eller den här.

Jag skulle nog gå över till 160 mm spiro från fläkten.

När jag anslöt till skorstenen smackade jag på en sådan här , killen i affären föreslog att jag skulle limma fast den, men det slutade med att jag skruvade fast den och tätade runtom med massa latexfog (OBS, det var säkert helt fel, men det här är bara en tillfällig installation ändå.)

Vermiculit tror jag inte behövs. Min skorsten är helt kass, men när jag skulle ansluta köksfläkten tog jag hit en sotare för att kolla på den och hans enda kommentar var att "det är bara varm luft, så du kan göra hur fan du vill". Jag har hört någonstans att kanalen för köksfläkt skall vara brandklassad, det bör du kolla upp hur det ligger till med den saken. Den obligatoriska sotningen av imkanaler är ju borta, men jag vet inte om brandkraven rök med den.

Jag behövde som sagt var inte sätta i något rör i pipan i skorstenen, det var bara att köra. På sotaren som var här lät det som att det inte finns några krav alls.

Hoppas det kan vara till någon hjälp :)
 
  • Gilla
Frwe10 och 1 till
  • Laddar…
Ska kanalen rensas så är det ju bra om det finns öppningar för det. Har för mig att det är ett krav?
 
  • Gilla
Nicklas H
  • Laddar…
Tack för svar om än sent, jag drog skorsten-slangen ca 10cm ut från murstocken och murade igen runt om, satt Installation av spirokanal från köksfläkt genom en murad skorsten i en pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
en en dim 125/160mm direkt i den och fortsatte sen med 160mm spiro.
 
  • Gilla
joakim_j
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ska kanalen rensas så är det ju bra om det finns öppningar för det. Har för mig att det är ett krav?
Bra, men inte ett krav enligt min sotare. Vi stack (dessvärre) bara spiro från fläkten rakt in i en pipa. Det får nog justeras framöver med riktig koppling och en inspektionslucka.
 
tensiden tensiden skrev:
Bra, men inte ett krav enligt min sotare. Vi stack (dessvärre) bara spiro från fläkten rakt in i en pipa. Det får nog justeras framöver med riktig koppling och en inspektionslucka.
Överenskommen branschstandard lyder såhär om det gäller en villa.

"Imkanalen ska vara utförd så att rengöring av samtliga inre kanalytor är möjligt.
Rensluckor och andra tillträdes-och underhållskomponenter ska vara lätt åtkomliga och lätt öppnings-och stängningsbara. Rensluckor, dräneringspunkter och andra rengörings-, till-trädes-och underhållskomponenter ska bestå av material som svarar mot imkanalens klass-beteckning och imkanalens skydd mot brandspridning. Anvisning, placering av rensluckor Rensluckor ska placeras: vid dimensionsändringar vid riktningsändringar överstigande 45°, samt på maximalt 7,5 meters avstånd från föregående renslucka vid horisontell rak kanalsträcka."
 
Nicklas H Nicklas H skrev:
Överenskommen branschstandard lyder såhär om det gäller en villa.

"Imkanalen ska vara utförd så att rengöring av samtliga inre kanalytor är möjligt.
Rensluckor och andra tillträdes-och underhållskomponenter ska vara lätt åtkomliga och lätt öppnings-och stängningsbara. Rensluckor, dräneringspunkter och andra rengörings-, till-trädes-och underhållskomponenter ska bestå av material som svarar mot imkanalens klass-beteckning och imkanalens skydd mot brandspridning. Anvisning, placering av rensluckor Rensluckor ska placeras: vid dimensionsändringar vid riktningsändringar överstigande 45°, samt på maximalt 7,5 meters avstånd från föregående renslucka vid horisontell rak kanalsträcka."
Ja, men det är väl definierat som ett råd och inte ett krav den där texten? Alltså får du lösa det på annat vis om du vill.

Jag menar inte att man ska skita i det, men det är inte hårt tvingande vad jag vet. Rensluckor är ju bra i sig att ha.
 
C
tensiden tensiden skrev:
Ja, men det är väl definierat som ett råd och inte ett krav den där texten? Alltså får du lösa det på annat vis om du vill.
De där kraven kommer från EN 12097 som är ett allmänt råd i BBR 6:254.
Dvs. det är tillåtet att använda likvärdiga alternativa lösningar, men inte att strunta i kraven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.