Hej, jag skall måla bruna dörrkarmar vita. Tar man ned karmen (bästa sätt?) eller lyfter man av dörren och målar dem på plats?
 
Kan du inte bara öppna dörren och måla karmen?
 
  • Gilla
MattiasT och 1 till
  • Laddar…
Ja det går ju, jag tänkte sanda ned den gamla färgen först och då "sprider" jag allt damm mm ut i hallen. Tar ja tex ut karmen på gården för att sanda ren den och sedan sätter den på plats igen slipper jag det. Men jag vet inte vilket jobb det är att ta bort/sätta dit den. Det är första renoveringen för mig, ingen erfarenhet sen tidigare och jag vill ogärna göra det om det är jobbigare än man tror.
 
Om dörren inte kärvar så är det synd att ändra på justeringen. Mao låt karmen sitta.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Det går nog fortare att bygga ett plasttält för öppningen än att ta ner karmen. Med brunt gissar jag 70-tal. Då är ofta foder mm färdigmålafe innan uppsättning och spikade med små spik. Då kan man nog byta på en timme eller två... Pratar vi tidigare än 70-tal byggde man med massiva material och överdimension. Ofta är foder, lister mm målade på plats. Och innan det spackade. På ett sekelskifteshus som jag bor i tar det mig en styv dag att ta bort och sätta i en karm (jag är väl varken ovanligt långsam eller speciellt snabb) målning ej inräknad.

Jag skulle låta allt sitta...
 
Det blev att jag lät karmen sitta kvar, jag la energin på att städa lite istället för att flytta allt. Så jag har tyvärr ingen bedömning av att lossa på allt att ge. Tack för inputen.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.