Hej !
Vi har köpt en tomt som jag tror något gammalt hus har stått på tidigare.
Det växer väldigt mycket sly och några träd på tomten som vi vill ta ner.
Men jag hittar inte en enda markering för tomtgränsen. Hur har ni gjort ? Funderar på att köpa en metalldetektor på Teknikmagasinet men det är kanske inte lösningen.
/John
 
Har du en tomtkarta där det framgår att gränsmarkering ens finns?
Det är inte alltid så och man kan ju då leta länge...
Men ska det finnas så kan man ju använda sig av hitta.se, spade och måttband.
Metalldetektor är en möjlighet men man behöver ju en känsla för vart man ska leta oavsett.

Enklast är annars att kontakta kommunen och kolla.
Är man riktigt nyfiken så begär man gränsvising.
 
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Har du en tomtkarta där det framgår att gränsmarkering ens finns?
Det är inte alltid så och man kan ju då leta länge...
Men ska det finnas så kan man ju använda sig av hitta.se, spade och måttband.
Metalldetektor är en möjlighet men man behöver ju en känsla för vart man ska leta oavsett.

Enklast är annars att kontakta kommunen och kolla.
Är man riktigt nyfiken så begär man gränsvising.
Tack för svaret!
Jag kollade på hitta.se och det är samma man får fram hos Lantmäteriet.
Jag har varit och letat bland slyet efter markeringar men hittar inget.
Vad jag läst mig till så kommer varken lantmäteriet ut eller kommunen för att sätta upp markeringar för tomtgränser.
Jag har försökt få ut kordinater från lantmäteriet på var tomten går, tänkte att jag ska använda min telefon för att placera ut dessa men vad jag förstår så kommer det att diffa flera meter iom att gps i telefonen är för oprecis.
 
  • Satellitbild från hitta.se som visar vitmarkerade tomtgränser för fastigheten KJULAÅS 2:19.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp
Kan grannarna vara behjälpliga?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Fråga grannarna om dom vet. Kanske kan du hitta 1 med deras hjälp och sedan mäta dig fram.

Finns privata firmor som kommer ut och pekar vart punkterna är. Bäst är ju givetvis om du hittar så många som möjligt själv.
 
Vad jag förstått så har ena grannen ägt tomten, men eftersom vi inte bor där än så har vi inte kommit speciellt nära inpå grannarna.
Vad jag hört så är just den grannen nästan aldrig hemma heller, verkar jobba galet mycket.
 
En del kommuner hjälper till med gränsvisning och nog kommer lantmäteriet ut om man betalar...

Steg 1 är att ta ut alla handlingar från lantmäteriet där ska det framgå var gränsmarkeringarna sitter. Äger du tomten ska du ha tillgång till fler handlingar än bara den översiktliga tomtkartan.

/ATW
 
D09 D09 skrev:
Fråga grannarna om dom vet. Kanske kan du hitta 1 med deras hjälp och sedan mäta dig fram.

Finns privata firmor som kommer ut och pekar vart punkterna är. Bäst är ju givetvis om du hittar så många som möjligt själv.
Har du någon uppskattning om vad det skulle kosta mellan tummen och pekfingret ?
 
På kartan från lantmäteriet borde det finnas både mått och anteckningar om det finns markeringar och i så fall i vilken form. Detta framgår ju inte på karta från t.ex. Hitta.se .
 
  • Gilla
Bargis
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
En del kommuner hjälper till med gränsvisning och nog kommer lantmäteriet ut om man betalar...

Steg 1 är att ta ut alla handlingar från lantmäteriet där ska det framgå var gränsmarkeringarna sitter. Äger du tomten ska du ha tillgång till fler handlingar än bara den översiktliga tomtkartan.

/ATW
Kanon svar !
Vi kommer stå som ägare i juni, så då får man fram fler och kanske exaktare uppgifter?
Jag vill helst att någon utomstående gör detta, typ Lantmäteriet för att indvika framtida tjafs. Nu vill jag givetvis tro det bästa om mina nya grannar men jag vill ha det gjort på rätt sätt från början för att undvika osämja om jag mäter fel.
 
Risken är väl dessutom överhängande att grannarna har annekterat nån meter här och där över åren så att de gränser som verkar uppenbara idag kanske inte alls är så. Det är nog inte en dålig idé att försöka ta reda på det själv så gott det går innan man blandar in grannarna.

Gamla bygglov på grannarnas hus kan hjälpa till mycket! Finns ofta digitalt hos kommunen idag att hämta för vem som helst. Går du tillbaka till de första bygglov som finns så kommer du hitta mått från byggnader till fastighetsgränser. Om man antar att byggnaden hamnade rätt så är dessa väldigt exakta mått att använda! Har du dessutom flera mått från många byggnader kan du säkert rita upp en egen situationsplan, sätt ut de punkter du tänker mäta upp, numrera dem och ge dig ut en inte allt för solig dag med en avståndsmätare med laser (inte för soligt för då ser du inte laserpricken). Hellre rejält molnigt!

Ha med dig ett antal numrerade pinnar så kommer du snart ha rutat in tomten ganska exakt. En del kan säkert hamna lite tokigt men du kan nog få till en väldigt bra inmätning!
 
D09
B Bargis skrev:
Har du någon uppskattning om vad det skulle kosta mellan tummen och pekfingret ?
jag betalade ca 3000kr om jag inte minns fel.

Då har jag kuperad 3000m2 tomt och ville ha en linje mellan två punkter med pinnar.

Då var 1 punkt känd. 1 annan övertäkt med grus men han fixade det med en metalldektektor ( typ sån man petar ner i grop men skitstor ) och en mittpunkt mätte han fram med ett prisma eller vad det kallas.

Jag har en metalldektektor men trots att jag vet nästintill var punkten är under gruset så är jag inte 110 på att jag hittat den igen så metalldektektor tar lite tid att lära sig ( att sortera bort bruset och kalibrera rätt ).
 
B Bargis skrev:
Kanon svar !
Vi kommer stå som ägare i juni, så då får man fram fler och kanske exaktare uppgifter?
Jag vill helst att någon utomstående gör detta, typ Lantmäteriet för att indvika framtida tjafs. Nu vill jag givetvis tro det bästa om mina nya grannar men jag vill ha det gjort på rätt sätt från början för att undvika osämja om jag mäter fel.
Det kostar en BRA slant att få det gjort! Så börja på egen hand och mät.

Ofta finns även situationsplaner och annat från när kvarteren delades upp en gång i tiden. Hos oss fanns alla dessa ritningar registrerade på en av fastigheterna som tidigare bygglov. Det var inte helt självklart varför dessa hade scannats in och reggats just på den fastigheten men där fanns all info från när marken hade styckats upp i tomter, längder, mått, koordinater (som man kanske har mindre nytta av ).
 
D09
B Bargis skrev:
Vad jag förstått så har ena grannen ägt tomten, men eftersom vi inte bor där än så har vi inte kommit speciellt nära inpå grannarna.
Vad jag hört så är just den grannen nästan aldrig hemma heller, verkar jobba galet mycket.
om grannen pekar ut något så behöver det vara något konkret. T ex rör i berg (rb) och det ska ju stämma ihop med övriga punkter.
 
Vad du ska leta efter bland dokumenten på min fastighet på lantmäteriet är en förrättningskarta. Den brukar innehålla en förteckning över alla tomtens gränsmarkeringar. Det borde finnas minst fem stycken kring den tomten. Varje punkt benämns med ett nummer, X och Y koordinat i meter och en förkortning som anger hur punkten markerades när den sattes ut. Vanliga förkortningar är RM för rör i mark, RG för rör i gjutning och TP för träpåle. Träpålar behöver du nog inte lägga någon möda på att hitta idag... Finns flera varianter på markering också.

Är det en äldre tomt så är sannolikheten stor för att koordinaterna är i ett lokalt koordinatsystem som inte nödvändigtvis har något att göra med något idag känt koordinatsystem. Men enheten är alltid i meter, så det går alltså utmärkt att själv räkna ut hur långt det är mellan de olika punkterna och på så vis mäta sig fram till var andra punkter är bara man hittar någon att börja ifrån. I följande tråd kan du läsa hur du kan hitta markeringar med hjälp av karta och måttband.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hitta-tomtgraens-hjaelp.364384/page-2#post-3560114

Det trista med dessa lokala koordinatsystem är att det är lönlöst att försöka använda en GPS för att ens komma i närheten, eftersom GPS:en inte känner till koordinatsystemet. Samma sak gäller även för lantmätare, om du tar hjälp av en sådan. Har det inte gjorts några fastighetsregleringar avstyckningar etc i området de sista sådär 5-10 åren så är risken stor att det inte finns någon färdig koppling mellan det lokala koordinatsystemet och Sweref 99 som används idag. Och då måste lantmätaren först leta upp ett antal kända punkter i det lokala koordinatsystemet för att skapa en transformation till dagens system. Det kan ta tid.

Jag gjorde för några år sedan en i mitt tycke enkel fastighetsreglering, bara ett stycke mark från grannfastigheten som skulle läggas till min fastighet. Jag hade örnkoll på mina tomtmarkeringar och en annan grannfastighet styckades dessutom för blott 10 år sedan. Men då gjorde man fortfarande styckningar i de lokala systemen, så dessa nya punkter var till föga hjälp. Mätteknikern från lantmäteriet hade att göra nästan hela dagen för att hitta tillräckligt många punkter i det lokala systemet för att skapa en transformation. Tur att jag hade fast pris på jobbet.

Så börja själv i min fastighet och se hur gamla handlingarna är innan du beställer utmärkning av gränsen. Det kan bli dyrt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.