Jämförbara maskiner är Kärsher HD 6/14 CX och Kränzle 1152 TST (tysk)
Det var dom två jag jämförde då jag köpte min.
Valet var enkelt då Kärshern kostar ca. 4000kr mer.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag tycker också att 1152 ser ut att vara det bättre valet i den klassen, men inte för att den slår en K7....:)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Näe. Det var inte sant. Eller jo, "helt annan liga" var sant. "Motsvarande" kärcher gissar jag väger och presterar ungefär samma lika. Det är väldigt populärt att jämföra Kränzles proffsmaskiner med Kärchers konsumentmaskiner, har aldrig riktigt förstått poängen med det. Både Kränzle, Nilfisk och Kärcher tillverkar superfina maskiner avsedda för yrkesanvändning. Jämför man dessa med varandra är skillnaderna inte jättestora. Jämför man plastflimsiga konsumentmaskiner mot proffsmaskiner så förlorar alltid konsumentmaskinen, oavsett fabrikat.

Det enda korrekta tipset är att köpa en så krallig maskin man har råd med, INGEN har någonsin ångrat sig pga att högtryckstvätten är för kraftig.
Finns det inga risker? Tvättade bilen på en taxifirma som hade ett monster och då släppte lacken på bilen. Antar att det kan ha varit små stenskott men blev lite mer försiktig med högtryck efter det..
 
Ja det är klart man får tänka sig för, det går inte att hålla munstycket väldigt nära som du nästan måste göra med fjös-tvättarna.

Den stora fördelen med en kraftigare tvätt är ju inte ett högre tryck utan det större vattenflödet. Backa ett steg och täck en större yta med mycket mer vatten. Väldigt effektivt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är klart man får tänka sig för, det går inte att hålla munstycket väldigt nära som du nästan måste göra med fjös-tvättarna.

Den stora fördelen med en kraftigare tvätt är ju inte ett högre tryck utan det större vattenflödet. Backa ett steg och täck en större yta med mycket mer vatten. Väldigt effektivt.
inga problem att trädgårsslangen (halv tum) räcker till att förse med vatten?
 
Nej, det funkar bra.
 
T tombe691 skrev:
inga problem att trädgårsslangen (halv tum) räcker till att förse med vatten?
Inte alls. Min väggvattenutkastare visserligen med 3/4” slang kopplad till högtryckspumpen försörjde denna maskin då mitt plåttak vattenblästrades. Betydligt kraftfullare, 1000 bar, än en liten högtryckstvätt.
Industriell högtryckspump på släpvagn med öppet motorhuv för vattenblästring av tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K
Lånar denna tråd lite med en fråga till er som brukar använda högtryckstvättar.

Jag har aldrig ägt eller ens testat en högtryckstvätt. Funkar den till att göra rent en tolv meter hög flaggstång (av glasfiber)? Det är främst mittersta tredjedelen jag har problem med; den översta hålls hyfsat ren av vimpeln och den nedersta når jag från marken och stege. Fälla stången för att tvätta går i teorin men kräver fyra man plus att det nu står ett växande äppelträd i vägen.
 
Redigerat:
Nej, om du är längre bort än kanske 50 cm från munstycket har du inget tryck längre. Det finns förlängare att koppla på men det kommer inte gå så långt.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
Stefan N Stefan N skrev:
Nej, om du är längre bort än kanske 50 cm från munstycket har du inget tryck längre. Det finns förlängare att koppla på men det kommer inte gå så långt.
Aha, då förstår jag. Får starta en ny tråd för att ta reda på hur tung tvättrobot (= något av grannbarnen) linan klarar.
 
En glasfiberstång är väl inte så jobbig att fälla? Mina föräldrars fäller jag ensam
 
Magnus E K
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En glasfiberstång är väl inte så jobbig att fälla? Mina föräldrars fäller jag ensam
En 12 meters? 9 meter är vanligare vad jag förstått och blir ju både lättare och med mindre moment. (Hade nog funkat med 9 meter men för-förra ägaren har valt 12 av någon anledning.) Har fällt den en gång vid inflytt och då var vi fyra vuxna män och ändå kändes det som på gränsen att få upp den igen på ett säkert sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.