Tycker om att den har fasta knivar då jag har en del pinnar från träden.
Några med erfarenhet av den?:)
 
Redigerat:
Nu kan jag inte svara på din direkta fråga, men jag tycker inte man skall hänga upp sig på fasta knivar pga lite grenar. Vi har en större mängd träd i trädgården (jag ser tjugo bara ut genom det fönster jag sitter vid nu). Har en automower och har inga problem med att den kör på grenar. Knivarna har varit skarpa och inga har gått av.
Däremot tycker jag att det fasta bladet på den ordinarie klipparen blir slött snabbt och måste slipas om.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Okej, tack för det. Har kollat lite mer och var nog lite inskränkt på fasta knivar.:)
Har kollat lite på Youtube och rc308'an låter rätt mkt då fasta knivar behöver högre varv. Köpte och installerade en Mcculloch Rob s600 till svärfar och blev själv intresserad men tyckte knivarna såg så klena ut. Väldigt tyst var den iallafall. :) kanske en sån till mig med, den är mer i min prisklass då Clas ohlsson säljer den för 6995kr.
 
Jag har tittat länge på robotgräsklippare och då fastnat för Robomow RC308u. Just för att jag fått uppfattningen att den är ganska tålig och även klarar lite besvärliga tomter och detta också tack vare de fasta knivarna samt bra hjul (om man har de där extrahjulen). Även om det är så att klippare med de små lösa knivarna också kanske klarar lite tuffare förhållanden så är det ändå så att de kan trilla av och bli liggande i gräsmattan - inte så kul om man har hund eller kanske småbarn. Så har den kanske lite högre ljudnivå å andra sidan.

Hur som helst - jag har just fått hem min Robomow och har börjat installationen så om några dagar bör jag kunna säga lite mer om hur nöjd jag är. :D
 
Väntar med spänning på en recension! :)
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
En första liten rapport; Installerade den i helgen. Det var väldigt jobbig! - fast vad hade jag tänkt med tanke på att jag riktigt dåliga knän just nu... Är man lite fräschare i kroppen så är det överlevnadsbart. Och lägga ut begränsningskabel får man ju göra på alla robotar (i princip).
Jag har bara kört den efter gränsråden två varv (den gjorde ett extravarv efter att jag råkat stänga av den). Den kämpade på bra men på några ställen tyckte den att den fastnade mot staket eller sten och då stannade den och jag fick flytta gränstråden lite. Andra varvet gick jättebra. :)
Halv elva på kvällen var jag ute med hunden och då hade den redan laddat sig och gett sig ut på sin första klippning. Och detta gick tydligen bra för i morse stod den på laddstationen igen. Toppen!

Mitt första intryck; det är en riktig kämpe! Min trädgård har mycket (mycket!) sluttningar och kanter. Det är väldigt mycket hål och ojämnheter i gräsmattan, Jag var övertygad om att jag skulle behöva jobba med alla dessa hål men både under den andra provkörningen och den sena klippningen så klarade den alla dessa utan att köra fast!!! Tokigt bra om det håller i sig!
Jag satte på PowerGrip hjulen från början då jag tror att dessa behövs och det var nog bra.
Jag upplevde INTE att den var högljudd.
Än så länge mycket nöjd!

(Om du vill ha en billig robot som fått bra testresultat och inte bryr dig om om du har fast kniv eller ej så titta på den som Outl1 har - Lyfco tror jag den heter. )
https://outl1.se/tradgard-uteplats/tradgardsunderhall/robotgrasklippare
 
  • Gilla
peterv8
  • Laddar…
Hittade en Honda Miimo 310 till bra pris så det blev den men tack för tipset! :)
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
P peterv8 skrev:
Hittade en Honda Miimo 310 till bra pris så det blev den men tack för tipset! :)
Lycka till med den! :)
 
  • Gilla
peterv8
  • Laddar…
Supernöjd med min.
4 e året nu o batteriet verkar vara 100% igt än.
Men den låter mer än andra. Funkar för mig dock.
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Miimo'n har nu klippt i 3 veckor utan problem och är mycket nöjd. Den är väldigt tyst och har inte fastnat eller kört vilse än. :)
Har den till att klippa mån till fre från kl10-16. Kanske kan dra ner på tiden mer men låter den gå det Miimo'n rekommenderat. :)
 
  • Välklippt gräsmatta med häck och hus i bakgrunden, sedd från ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nu kan jag inte svara på din direkta fråga, men jag tycker inte man skall hänga upp sig på fasta knivar pga lite grenar. Vi har en större mängd träd i trädgården (jag ser tjugo bara ut genom det fönster jag sitter vid nu). Har en automower och har inga problem med att den kör på grenar. Knivarna har varit skarpa och inga har gått av.
Däremot tycker jag att det fasta bladet på den ordinarie klipparen blir slött snabbt och måste slipas om.
Tycker precis tvärt om Rakbladsknivar är ett skräp om man inte bara har rent gräs i mattan
 
  • Gilla
jimtho
  • Laddar…
R
Om det är problem för rakbladsknivar så kommer det vara det för fasta också. De kommer att bli slöa och behövas slipas. Rakbladen byter man ändå med jämna mellanrum och då blir de helt nya igen.

Vi har en del smågrenar och kottar i trädgården men bladen ser ok ut efter ett par månader trots det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.