Antar att vilken cirkulationspump som helst med liknande spec och G1½ kopplingar kan ersätta min trasiga DAB VA 35/180 pump men jag tycker de jag hittills tittat på har varit så flashigt moderna med display och annan elektronik med pris därefter.

Någon som kan ge tips på billig men duglig ersättare? Pris ca 1000-1500kr.

Pumpen är till ett vattenfilter så inget behov av sensorer och presentation finns.
 
Det har väl mer eller mindre blivit ett krav med nya energibesparingsregler. De enkla pumparna klarade inte de reglerna.
 
D Daniel 109 skrev:
Det har väl mer eller mindre blivit ett krav med nya energibesparingsregler.
Finns inga krav på mindre eller större pumpar , sen att ha en som är billigare i drift är inte fel.
J JohanN03 skrev:
Pumpen är till ett vattenfilter så inget behov av sensorer och presentation finns.
Det är troligtvis till råvatten då, och då kan du inte ha en vanlig C-pump, dom rostar sönder, det ska vara en för färskvatten
 
Jepp den är i gjutgods och för färslkvatten är i gulmetall. alla pumpar för färskvatten är i gulmetall eller rostfritt utförande här finns en som har skapligt pris
 
J jonaserik skrev:
Finns inga krav på mindre eller större pumpar .
Vad menar du?
 
Tack för svar(y) Då förstår jag varför min cirkpump har skurit. Den är i gjutjärn. Tips på rostfri pump?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad menar du?
Det som står i i mitt svar # 5 ,är det något annat du har anföra mot så fram med det, lie konstigt med det du skev,, utveckla det mer.
 
Lugn nu du behöver inte fälla ut taggarna än.

Du skrev att det finns "inga krav på mindre eller större pumpar"
Jag undrar vad du menar med det?
Menar du att det inte finns några krav på cirkulationspumpar som inlägg #2 menar är anledningen till att det är svårt att hitta cirkulationspumpar utan styrande elektronik som TS inte vill ha?

Om du läser min fråga så ser du att jag inte fråga på #5.
 
Gäller inte tappvatten/VVC pumpar.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inte?
Förordningen omfattar också cirkulatorer som är inbyggda i andra produkter, till exempel pannaintegrerade cirkulatorer. Det täcker inte dricksvattencirkulatorer.
 
Jo, det är energikrav även på cirkulationspumpar likväl som på vitvaror mm. Därför går det inte att köpa de gamla enkla pumpmodellerna längre. Inte inom EU iaf.

Det går dock att köpa gamla Grundfos-kopior från Kina, för de är inte så petiga med miljöfrågorna där. Kanske det ingår fladdermusvirus i paketet också...
 
Jo på cirkulationspumpar för värmesystem. Kravet gäller inte för tappvatten/VVC pumpar.

Nu frågade ju TS dock om en ny cirkulationspump och den gamla är för värme. En sådan blir svår att hitta utan styrande elektronik då de är tekniken för att hålla ner förbrukningen för pumpen enligt krav.

Dock så har TS fel typ av pump för sin applikation då han behöver en för tappvatten. Där kan man hitta dumma pumpar.

Alla har rätt alla har fel. Trevlig helg.
 
Jag fick tag på en begagnad Grundfos med pumphus i, vad jag tror är, mässing så mitt problem är löst.

Dock är jag fortfarande skakad av de höga priserna på nya cirkulationspumpar:surprised: Nästan mer ekonomiskt att köpa ett nytt vattenfilter.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jo på cirkulationspumpar för värmesystem. Kravet gäller inte för tappvatten/VVC pumpar.

Nu frågade ju TS dock om en ny cirkulationspump och den gamla är för värme. En sådan blir svår att hitta utan styrande elektronik då de är tekniken för att hålla ner förbrukningen för pumpen enligt krav.

Dock så har TS fel typ av pump för sin applikation då han behöver en för tappvatten. Där kan man hitta dumma pumpar.

Alla har rätt alla har fel. Trevlig helg.
Såg detta nu. Undrar varför tappvatten/VVC-pumpar är undantagna? De flesta som säljs numera är ju dock av lågenergityp ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.