H hempularen skrev:
Hur stor överyta handlar det om? Om det är 20 cm för mycket i en riktning så kan det ju vara alltifrån 0,5 kvm, till 5 kvm yta.
Jag skulle säga absolut max 2 kvm.
 
A Autodidak1 skrev:
Om ni inte har lägeskontroll som ska utföras av lantmäteri/kommun så kommer troligen inte avvikelsen upptäckas.

Om det uppstår diskussion så tror jag avvikelsen är så liten att en relationsritning räcker (inte säkert).

Men mitt tips är att glömma måttbandet ett tag ;)
Kommunen var här när grunden var gjuten och gjorde kontroll (utsättning?). Fick räkning och betalade och hörde ingenting om att det skulle vara fel. Dock är det väl större nu med panel och sånt där...fast knappast 20 cm...så då borde det ju varit lite för stort från början. Lägeskontroll ska göras eller om det gjordes samtidigt som utsättningen...så många nya begrepp och saker att hålla reda på att jag rör ihop det...;-)
 
B Bygga_till_2020 skrev:
Kommunen var här när grunden var gjuten och gjorde kontroll (utsättning?). Fick räkning och betalade och hörde ingenting om att det skulle vara fel. Dock är det väl större nu med panel och sånt där...fast knappast 20 cm...så då borde det ju varit lite för stort från början. Lägeskontroll ska göras eller om det gjordes samtidigt som utsättningen...så många nya begrepp och saker att hålla reda på att jag rör ihop det...;-)
Det är tyvärr ett vanligt fel att måttsätnning på bygglovsritning sker efter grundmåtten. Det brukar lösa sig med kommunen. Jag skulle vänta och se
 
A Autodidak1 skrev:
Det är tyvärr ett vanligt fel att måttsätnning på bygglovsritning sker efter grundmåtten. Det brukar lösa sig med kommunen. Jag skulle vänta och se
Tack för svar! Vi hoppas på det bästa.
 
K kanonkula skrev:
Först ska man visa takstolskonstruktion och beräkningar på tekniskt samråd innan byggstart.
Inför slutsamråd ska man låta någon annan räkna på takstolarna för att se att det är rätt.
Puh, vad de har krånglat till det nu :(
När vi fick vårt bygglov i dec. 2009 och började bygga i april 2010 var det inte något tekniskt som kom upp på samrådet.
Det viktigaste verkade vara Barnsäker knivlåda resp. medicin- och kemikalieskåp :)
Under rubriken Stomkonstruktion står bara
Ytterväggar av 220+45 mm träreglar. Takstolar konstruktionsansvar materialleverantören.

PS
Någon barnsäker knivlåda och låsbart medicinskåp har vi, tio år senare, fortfarande inte :)
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
K kanonkula skrev:
Först ska man visa takstolskonstruktion och beräkningar på tekniskt samråd innan byggstart.
Inför slutsamråd ska man låta någon annan räkna på takstolarna för att se att det är rätt.

Har du takstolskonstruktion och beräkningar från tillverkaren så ge din KA det. Då bör allt vara i sin ordning.
Det gäller bara om man ändrat konstruktionen. Det som kallas dimensioneringskontroll ska ske före byggstart och det kan någon annan på samma företag som gjort konstruktionen göra.

Sen att det troligen aldrig sker på villor är en annan sak.
 
A Autodidak1 skrev:
Det gäller bara om man ändrat konstruktionen. Det som kallas dimensioneringskontroll ska ske före byggstart och det kan någon annan på samma företag som gjort konstruktionen göra.

Sen att det troligen aldrig sker på villor är en annan sak.
Jaha, det stod med i vår kontrollplan från början.
Sjukt mycket dubbeljobb iallafall.
Konstruktören satte dit en 200 H-balk medan takstolstillverkaren ville ha en 240 H-balk, känns som jag kan köra en stridsvagn på ovanvåningen
 
K kanonkula skrev:
Jaha, det stod med i vår kontrollplan från början.
Sjukt mycket dubbeljobb iallafall.
Konstruktören satte dit en 200 H-balk medan takstolstillverkaren ville ha en 240 H-balk, känns som jag kan köra en stridsvagn på ovanvåningen
Dimensioneringskontroll är egentligen något som alltid ska göras, men de flesta dimensioneringar utförs med datorprogram idag och vem har koll på hur programmet har beräknat det? Så i praktiken så kollar man bara att rätt siffror är inmatade i programmet. Och på en villa är det "svårt" att göra fel.

Men det är viktigt att detta görs innan man börjar bygga för konstruktioner är svår att ändra efteråt (och bygget kan ha hunnit rasa innan det är färdigt). Det har ju hänt stora olyckor och ras pga att det har missats i dimensioneringskontrollen, så på stora komplexa byggen är detta livsviktigt.

I ditt fall verkar det som att takstolstillverkaren och konstruktören inte var överens om lasterna. Hade dom pratat ihop sig innan ni började bygga?
 
A Autodidak1 skrev:
Det som kallas dimensioneringskontroll ska ske före byggstart och det kan någon annan på samma företag som gjort konstruktionen göra.
Sen att det troligen aldrig sker på villor är en annan sak.
Var det något som kom till efter den där vintern med mycket snö (på 2000-talet?) när en massa ishallar i Sörmland/Östergötland rasade samman?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Var det något som kom till efter den där vintern med mycket snö (på 2000-talet?) när en massa ishallar i Sörmland/Östergötland rasade samman?
Många av ishallarna var rätt konstruerade (enligt normer), men snömängderna var mer än vad det var beräknat för. Sen finns det exempel på felaktiga monteringar, men även beräkningar också som orsak.

Många av skärpningarna har skett i samband med dom stora ändringarna i lagarna 2011.

Men det som har ökat aktualiteten är t.ex dödsfallet då en arbetare avled vid betongarbeten. Där hade konstruktören markerat att det var en arbetsritning och inte skulle användas. Den skickades iväg, delar tillverkade, monterades och rasade. På alla ritningarna fanns hennes kommentarer med, men ändå sket alla i det (och hon dömdes som vållande)

Sen finns det ett stort bygge som rasade under natten som tur var. Tror det var i Skåne för några år sen

Tyvärr finns det fler exempel också
 
K kanonkula skrev:
[länk]
Här är fallet du pratar om, ystad.
I mitt fall vill tillverkaren gå upp och jag orkade inte ta det fler vändor så körde på den största balken.
Stämmer, det jag syftade på.

Om tillverkaren vill gå upp i dimension så är det bara att följa anvisningarna om man inte själv vill ta på sig ansvaret.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.