Är i färd med att riva/bygga om i fritidshuset och stötte på en röd cementskiva under ytterpanelen (se bild). Har hört en del om asbest och eternit så jag tänkte höra mig för ifall någon känner igen produkten och kan tala om ifall det förekommer asbest i den?
Jag har dessvärre inga uppgifter på när fritidshuset uppfördes, enda jag har att gå är en inmätningsritning från 1986.
 
  • Röd cementskiva upptäckt under ytterpanelen vid ombyggnation av fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är troligen Eternit. Skivorna fanns att köpa med rödaktig färgton.

hpim4521.jpg
 
Ser ut som eternit. Det skadar ju aldrig att hantera det som eternit när man river. Oavsett typ av cement så är det mer eller mindre skadligt.

Skicka iväg för analys om du vill få det bekräftat (y)
 
Tycker också att det ser ut som eternit, så jag rekommenderar korrekt ”skyddsutrustning” för att minimera riskerna.
 
  • Gilla
Eva Roos
  • Laddar…
nu när jag fick ner första sidan om fasaden, visade sig se ut precis som bilden ovanpå. Blir skyddsutrustning och sätta upp presenning.
 
Kan ha fel, men jag tror inte att man brukar skärma av arbetsområdet utomhus, det borde räcka med skyddsutrustning på den som river. Och se till att övriga håller sig på avstånd. Och kanske stänga ev tilluftsventiler på huset.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
En saneringsfirma har väl det kravet på sig, gällande avskärmning. Som privatperson är det konstigt nog fritt fram att riva hur man vill...

Jag tog ner vårt eternittak utan presenningar eller avskärmning (P3 filter+engångsoverall på så klart). Försök riva smart bara. Kapa reglar och ta ner i sektioner typ. Så länge inte plattorna skadas så frigörs inga fibrer. Kasta inte plattor direkt på marken utan stapla försiktigt osv.
 
  • Gilla
muskrigaren
  • Laddar…
Jag kan också bidra med lite erfarenhet i ämnet. Tog ner eternitskivor på fritidshuset för ca 5 år sedan, precis som i föregående inlägg rekommenderade då många att man skulle försöka ta ner plattorna hela. Men plattorna satt fast i underlaget och var spröda efter 60 år, så de allra flesta plattorna gick sönder som knäckebröd när jag försöka ta loss dem (de var monterade direkt på någon form av tjärpapp utan reglat).

Jag kanske gjorde nått fel men vill bara poängtera att det antagligen inte är så lätt som det låter att ta ner dem hela.
 
  • Husfasad med nedtagna eternitskivor och en stege, vilket visar husrenoveringsprojektet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sönderbrutna eternitskivor ligger på marken bredvid en stege, med tjärpapp synlig under skivorna och grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
muskrigaren
  • Laddar…
Var likadant för dom som var med i husdrömmar.
Dom försökte ta ner försiktigt men det visade sig vara mer eller mindre omöjligt.
 
håller med. har tagit ner ett par stycken men det är i princip omöjligt att dra dem hela utan att de spricker. sitter fast med små spikar direkt ovanpå en annan fasad (ytterpanel). jag hade på mig gasmask med A1 filter men får nog byta till P3 som det rekommenderades.
 
Ett annat tips är att läsa på hur din kommun vill att du deponerar plattorna. I min kommun stod det att man skulle lämna inplastat på ÅVC, jag plastade in allt ”lufttätt” men väl på ÅVC var det ingen annan som hade plastat in...
 
Jag har själv bara plockat ner tak och ventilationskanaler i eternit, så inga egna erfarenheter ang. fasader.

Jobbigt att det verkar så svårt att få ner plattorna utan att de går sönder!
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
plockade ner ena fasadsidan idag. sprutade rikligt med vatten flera gånger om, och så långt jag kunde försökte dra ut spikarna innan. vattnet hjälpte väldigt mycket både mot damm såväl som det blev enklare att bryta dem. nu ligger allt införsluten i plastpåsar. fortsätter med resterande sidor under helgen. på måndag bär det till tippen med allt.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Ett annat tips är att läsa på hur din kommun vill att du deponerar plattorna. I min kommun stod det att man skulle lämna inplastat på ÅVC, jag plastade in allt ”lufttätt” men väl på ÅVC var det ingen annan som hade plastat in...
jag plastade in allt i plastsäckar och därefter gaffatejp runt om.
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Staffans2000
hscn hscn skrev:
Är troligen Eternit. Skivorna fanns att köpa med rödaktig färgton.

[bild]
Jag hade en sådan fasad. Började försiktigt med sidavbitare att pilla ut de rostfria ankarspikarna. Det var ett helvete! Det slutade med kofot och mycket våld så att plattorna flög åt alla håll.
Tips! Spara spikarna. De kan användas till mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.