Hej,

Vi är inne på att skaffa en robotgräsklippare men ser vissa utmaningar med vår tomt, se bifogad fil för tomtens layout. Tar tacksamt emot tips på hur vi bäst löser detta:

1) På framsidan har vi en "avskild ö" med gräs som jag gärna sett att gräsklipparen tog. Stenplattor ligger mellan denna plätt och den stora gräsytan. På ena sidan gången är det en viss höjdskillnad mellan plattorna och gräset, se bild. Hur lösa detta på bästa sätt? En tanke jag hade var att minska grusytan och där lägga mer sten, dock tveksam till om det går att få till rädd bredder. Växten som ses i bilden kan kanske ställa till det lite . Andra alternativ? Sänka kantstenen (vet inte hur lätt detta är?) eller göra någon sorts miniramp?

Gräsyta avskild av stenplattor och grus med höjdskillnad, omgiven av växter och en cykel längre bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över en tomt där stenplatser avgränsar en gräsyta med en viss höjdskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2) På baksidan har vi en väldigt smal passage mellan altanen och häcken, endast 40 cm drygt. Antar att det är kört att få emellan en klippare här även om den skulle vara smalare än detta med tanke på hur guidekabel ska placeras?

Smal gräsmatta mellan en träaltan och en häck som illustrerar en utmaning för en robotgräsklippares passagemöjligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om ovanstående inte går att lösa återstår antingen passage över garageuppfarten på framsidan (förutsatt att klipparen kan ta sig till den "avskilda ön") vilket jag helst inte vill, dels för att det blir krångligt att få ner en guidekabel under asfalten dels för att jag inte vill ha klipparen gåendes där. Är det enda alternativet i detta fall då att lägga en separat slinga på baksidan och bära roboten dit?
 
  • Gilla
Petter Forsen
  • Laddar…
1. Kanten som syns på bilden kommer inte att funka med en robotklippare. Stenläggningen ska i princip ligga helt i nivå med gräsytan.
2. Den smala korridoren är inte lämplig för att ingå i klippområde eller användas för "korridorskörning" av en robot.
 
E etompau skrev:
1. Kanten som syns på bilden kommer inte att funka med en robotklippare. Stenläggningen ska i princip ligga helt i nivå med gräsytan.
2. Den smala korridoren är inte lämplig för att ingå i klippområde eller användas för "korridorskörning" av en robot.
Menar du kanten vid de grå stenarna? Den höjdskillnaden (alltså mellan dessa stenarna och själva gången) förstår jag inte fungerar så min tanke var om man skulle utöka ytan där det nu är grus med sten. De mindre "rödbruna" stenarena ligger i princip i nivå med gräset.
 
Höjdskillnaden mellan de gråa "byastenarna" och gräsmattan över till plattläggningen funkar inte. Ska klipparen köra från gräsyta och ut på stenläggning och vidare till ny gräsyta så ska ytorna ligga i samma nivå.
 
Men om gräsklipparen kör vinkelrätt ut från gräsmattan ut mot de rödbruna stenarna (mot gruset) och sen vinkelrätt ut mot gången så blir det ingen höjdskillnad. Dvs den behöver inte passera de gråa kantstenarna. Borde fungera som jag ser det, kruxet är kanske att få till rätt bredd. Kanske behöver ta bort busken/växten som är där. Eller missar jag något?
 
Vi har inte fått till en 90 graders sväng med 1,2 meters vid. Klippare går antingen inte in i den sista tarmen eller tillbaka.
Slutade med att jag satte en avgränsning på tarmen som jag kan stänga/öppna med en strömbrytare, när det blir högt stänger jag in den i 30 min. Med tanke på era passager skulle jag rekomendera flytta den manuellt verkar inte vara så stora. Eller skaffa flera mindre klippare .
J JNN skrev:
Men om gräsklipparen kör vinkelrätt ut från gräsmattan ut mot de rödbruna stenarna (mot gruset) och sen vinkelrätt ut mot gången så blir det ingen höjdskillnad. Dvs den behöver inte passera de gråa kantstenarna. Borde fungera som jag ser det, kruxet är kanske att få till rätt bredd. Kanske behöver ta bort busken/växten som är där. Eller missar jag något?
 
Nu vet jag inte i verkligheten, men jag skulle tro att det hade fungerat att göra som på bilden. Dra slingan snett över och slinga in trädet om ni vill (lika bra när det är så lätt där). Höj upp plattorna ett par cm så det blir plan yta mellan gräsen just där.

Jag har liknande smala passager och knixigheter med min 450x och den reder ut det fint. Visst kanske den står och studsar lite där ibland, men så länge den inte får mer problem än så och lyckas klippa hela mattan så är det väl skit samma.

Kanske att ni skall utöka gräsytan lite till vänster där och ta bort 20-30cm rabatt för att ge mer yta i själva "passagen".
 
  • Trädgårdsgång med utritad röd linje som visar föreslagen stig för robotgräsklippare genom passage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
Vet inte vilken klippare du har.
Men ett alternativ är att skapa 2 zoner med en passage över kantsten och plattor.
Problemet brukar vara framhjulet som är minimalt och har svårt att klara höjdskillnader men tråden går att lägga under plattorna.
För höjdskillnaden behövs t.ex. en trälist (trekantig) i lagom storlek som bör ha en viss bredd. Smal på en sida och lika hög som kantstenen i andra sidan. Kan vara alla andra möjliga material också t.ex. en lagom tunn plåt.

Har du t.ex. en Bosch så klarar den det utan zonindelning då den har egen karta.
Har en Robomow och det går bra med 2 separata zoner så blir det inte så många trixiga övergångar. Deras övergångar är ca 60 - 80 cm breda.

Jo man får inte parkera bilar, cyklar, barnvagnar med mm där sen.
 
Tack för era svar. Jag är inne på att göra liknande #7 anger men kommer nog istället sänka ner de tre översta gråa kantstenarna så att de livar med plattorna, och sen fasa ner gräset till samma nivå.

Vi har inte köpt någon än men jag är inne på automover 105, 305 eller 310. Vår gräsmatta är kanske 400 m2 så sett till det borde alla funka. Vill samtidigt inte att de ska gå 24/7 helst så då kanske det är lämpligt att gå på 305 eller 310?

Jag lästa att dessa gräsklippare är 25 cm höga. Är eventuellt inne på att såga ut en öppning i altanen på baksidan så att klipparen kan komma förbi den smala passagen. Hur mycket marginal i höjdled bör man sträva efter? Någon som gjort något likande?
 
J JNN skrev:
Tack för era svar. Jag är inne på att göra liknande #7 anger men kommer nog istället sänka ner de tre översta gråa kantstenarna så att de livar med plattorna, och sen fasa ner gräset till samma nivå.

Vi har inte köpt någon än men jag är inne på automover 105, 305 eller 310. Vår gräsmatta är kanske 400 m2 så sett till det borde alla funka. Vill samtidigt inte att de ska gå 24/7 helst så då kanske det är lämpligt att gå på 305 eller 310?

Jag lästa att dessa gräsklippare är 25 cm höga. Är eventuellt inne på att såga ut en öppning i altanen på baksidan så att klipparen kan komma förbi den smala passagen. Hur mycket marginal i höjdled bör man sträva efter? Någon som gjort något likande?
Ja, rekommendationen är ju att överdimensionera klipparen just för att inte ligga på gränsen till vad de klarar. Det varierar dock kraftigt beroende på grässort och komplexitet på gräsmattan. Min 450X går exempelvis enbart under dygnets ljusa timmar men klarar ändå lätt de runt 4000m2 den snurrar på (eller vad nu ytan är i detalj).

Höjdmässigt behöver du kanske ett par cm i marginal. Det beror på hur jämn gräsmatta du har just där, men lite "skumpmån" är allt så den inte riskerar att kila fast sig.
 
En faktor som påverkar hur mycket klipparen får gå och om den klarar en specifik yta är grästtillväxten. Mycket gödslande och vattnande av gräsmattan kan göra att klipparen får svårt att hinna med. Även status på gräsmattan spelar in, halvrisig eller tjock grön matta
Ibland känns det som att affärerna och säljarna gärna vill överdimensionera och säja en större modell än nödvändigt. Dom har givetvis ett intresse att sälja en så dyr maskin som möjligt.
 
E etompau skrev:
En faktor som påverkar hur mycket klipparen får gå och om den klarar en specifik yta är grästtillväxten. Mycket gödslande och vattnande av gräsmattan kan göra att klipparen får svårt att hinna med. Även status på gräsmattan spelar in, halvrisig eller tjock grön matta
Ibland känns det som att affärerna och säljarna gärna vill överdimensionera och säja en större modell än nödvändigt. Dom har givetvis ett intresse att sälja en så dyr maskin som möjligt.
Beror också på hur man nyttjar sin gräsmatta. Jag gillar att exempelvis kunna låta klipparen stå still ofta under sommaren när vi har barnens leksaker, plaskpool och annat ute på gräsmattan. Den hinner med i alla fall på den tid jag kan låta den köra. Dimensionerar man på gränsen och dessutom har snabbväxande gräs så kanske man tvingas ha klipparen ute dygnet runt.

Men sånt är svårt att veta i förväg hur det faktiskt blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.