Hej,
Jag samlar upp regnvatten från taket i en nedgrävd vattentunna. Har sedan tidigare en dränkbar pump (billig variant, liknar ungefär denhär https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/drankbar-pump-dp-252-2000038655). Pumpen slår av automatiskt med flottören och jag kan slå av/på den via strömbrytare inne i huset, smidigt! Men, vattentrycket är alldeles för högt, den tömmer hela tunnan (200L) på 1-2min.
Jag har sett att det finns "bevattningspumpar" med lägre tryck (t.ex. https://www.clasohlson.com/se/Pump-Gardena-Classic-3000-4/p/41-1095) som är gjorda för just bevattning, snarare än länspumpniing/tömning.
Men finns det någon teknisk skillnad på dessa pumpar?
Eller kan jag på något sätt begränsa trycket i min pump så att det går att använda med en vanlig vattenspridare? (eller droppsystem etc).
Bygger o meckar hellre själv än att köpa en helt ny pryl i onödan om det går.
 
tommib
Vattenspridare kräver relativt höga tryck för att fungera. Ett droppsystem kräver mindre.

Dräneringspumpar är normalt byggda för höga flöden, de brukar inte prestera så höga tryck. Just den där Biltemapumpen verkar prestera max ca 0,6 Bar (baserat på max tryckhöjd). Bevattningspumpen har faktiskt högre maxtryck enligt spec men lägre maxflöde (eller samma vid tre meters lyfthöjd då).

Du skulle kunna prova att strypa ner utflödet från pumpen men jag tror att det kommer fungera rätt dåligt. Dessutom riskerar du att överhetta pumpen.
 
  • Gilla
FegtAttGåTvåGånger
  • Laddar…
richardtenggren
Jag försökte med min AL-KO DRAIN 10000 Inox, men det blev som sagt för lågt tryck, så jag köpte gardenapumpen istället vilket fungerade utmärkt för att driva EN vattenspridare, inte två... :)
 
Börjar inse vikten av tryck vs flöde nu. Det är sant att dräneringspumpen får ut mycket vatten, men det är knappt något tryck. Ett alternativ hade varit att använda till någon form av droppsystem eller att ha en separat behållare högre upp och låta gravitationen göra sitt.
Gardenapumpen är säkert bra, men för 1000kr så blir det ju (snabb huvudräkning) typ 300 tunnor vatten som ska till innan det lönat sig rent ekonomiskt jämfört med att bara ta det ur kranen (om ens pumpen håller så länge...)
Låter roligare att bygga något eget då eller bara använda regnvattnet till att fylla vattenkannor (tar ju bara typ 3 sekunder att fylla en kanna med pumpen nu :D).

Men tar gärna emot fler förslag på hur man kan använda den nuvarande pumpen på något kreativt sätt.
 
Jag försöker också förstå mig på det här med olika pumpar. Vill koppla droppslang från en IBC-tank, men har ej tillräcklig höjd för att klara självtryck. Skulle det fungera med en fontänpump eller liknande? Eller måste man upp i en dyrare pump för detta ändamål?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.