Android boxar tycker jag är mest användarvänliga. De kan köra Kodi samt att de har stöd för tillgängliga playappar. Kodi tycker jag är okej för att spela filmer, men skit för att spela up direktsändningar. Skillnaden i användarvänlighet mellan Kodi och tex Viaplay är gigantisk. Det känns som det är 20 år i tid mellan dem.
Jag tycker att playboxarna fungerar bra för inspelat material, men mindre bra för direktsändningar. Det ÄR skillnad på IPTV och streamat.
 
J JohanLun skrev:
Om inte ATV kan visa linjärTV så tycker jag den inte är ett fullgott alternativ, om det beror på licensskäl eller vad SVT (Viaplay mfl) valt att göra är det ju inte apples fel, men likafullt gör det produkten betydligt mindre intressant (för mig).
SVT-appen till bla ATV är skriven så att den inte har en egen grupp ”Kanaler” men det har appen till telefonen, jag vet inte varför det är så. Det kan vara som så att SVT tänker att om man använder tex ATV så har man den kopplad till tv och då kan man se ”linjär tv” direkt i TVn, som sagt detta är bara en hypotes.

Men precis som jag skrev i inlägg 24 så finns ”alla” linjära program i SVTs ATV-app.
 
L Lenza skrev:
Hallå!
Hur har det gått med boxarna och IPTV inkopplandet? Att vara bakåtsträvare och bara köra marksänt låter som ett dåligt sista tips du fick. Om du gillar att koppla och dra sladd och har en stadig buget finns det många lösningar där man kan ha sitt eget distributionsnät och skicka hdmi signal över nätverkskabel. I en sådan lösning kan man t.ex ha en box i källaren som distribuerar till flera tv:n. Även fjärrens signal kan skickas ner till mottagaren om man ska byta kanal. Möjlighetena är oändliga. Att bara haka upp sig på en simpel Chromecast låter som en bugetlösning.

Grundtipset är att först definera vilka krav du har på tv-mottagandet.
Snygga kabeldragningar?
Enkel användning?
Låg månadskostnad?
Play tjänster?
Ful antenn på taket?
Surfa och köra appar på TV:n?
etc.

Därefter söker du av marknaden på tekniska lösningar.
Troligtvis behövs flera mottagningsätt för TV, då man kan möta olika krav och därmed få en totalt sett komplett lösning.

Den största och främsta svagheten med Chromecast är avsaknade av förmågan att koppla till Ethernet sladd. Alla apparater där de är någorlunda stationära skall alltid anslutas med kabel allt annat är enkla icke-dugliga inkopplingsmetoder. Denna svaghet överbryggas med lätthet av nätverksanslutna-mediaspelare (trådbundet) med samma förmåga och mertalet funktioner därtill (för samma pris).
Just nu är det oförändrat men jag söker fortfarande efter lösning som passar mig. Fibern är ingrävd och jag är nu ansluten sedan årsskiftet men har kvar både ADSL och boxer via antenn på taket. Smidigt med CA modul och programkort i tv och en fjärr.

Parallellt så håller jag på att bygga klart mitt nätverk. Jag har ett 19" rack i källaren där samtliga rum är anslutna med kabel och tre AP till detta. Med Unifi switch, AP och USG så kommer nätet inte vara några problem. Senaste var att dra in 2 st CAT 6 kablar mellan dataracket och de rum fiber kommer in i och där CPE-switchen sitter placerad. Nu kan jag använda en kabel till data och en till TV om framtida leverantör erbjuder data och TV på vars ett uttag i CPE switchen. Min tanker är att samtliga enheter som är stationära skall vara kabelanslutna. Detta omfattar TV, ATV, NAS, Sonos, Xbox, kameror mfl.

Jag har alltså TV antenn på taket och denna kabel går ner och vänder i dataracket. Från racket har jag sedan totalt 8 coax till flera rum både på plan 1 och nere i källaren. Tanken från början var att köra TV via Coax till barnens rum, vardagsrum och biorummet. Samtidigt går det fyra CAT 6 kablar till varje rum så jag kan även köra tv via cat kabel. Om Coax försvinner i framtiden kan jag dra in cat-kabel i dessa rör oxå om jag behöver fler. Vid varje tv står en ATV. Jag har en cromecast i biorummet men även där används alltid ATV. Barnen tycker det är lättare.

Jag har fortfarande inte bestämt mig men en tanke har varit att ha en tv, troligtvis vardagsrummet som används mest, uppkopplad via digitalbox. Boxen får vara liten och vägghängd bakom TV. TV, Sonos playbar och ATV sitter snyggt väggmonterad och anslutna med allt kablage dolt. Övriga tv-apparater eller projektorn, i biorummet, tittar jag via ATV, Cromecast eller liknande. Filmer och serier går oftast via Netflix, Apple hyr eller Plex server från mitt NAS till ATV.

Just nu försöker jag bilda mig en uppfattning om leverantörernas playtjänster, appar osv. Många kan leverera till en digitalbox men när det komemr till appar och playtjäster så är det blandar kvalité på både appar, men även utbudet och kvalitén på materialet.
 
Redigerat:
J
Det bästa rådet jag kan ge till den som vill se linjär tv, men kan tänka sig att släpa efter något på vissa kanaler (även om vissa ligger helt live) är att köra Retrospect via Kodi. Alla nationella tv-kanalers playtjänster ligger där helt gratis, via kanalerna egna strömmar. Även om hemsidan för Retrospect är nedstängd finns alla filer och förråd på bitbucket (en slags projektsida). De svenska kanalerna underhålls via några svenska eldsjälar och finns på tex Minhembio-forum. Det är alltså inga problem med uppdateringar. Allt snyggt upplagt och en dröm att få alla kanaler samlade, och utan reklam.

Bilden nedan en liten temabild från kompisen Google
 
  • Skärmdump av Kodi gränssnitt med Retrospect plugin som visar en lista över TV-kanaler och en markerad TV4 Play ikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jocke Best skrev:
Det bästa rådet jag kan ge till den som vill se linjär tv, men kan tänka sig att släpa efter något på vissa kanaler (även om vissa ligger helt live) är att köra Retrospect via Kodi. Alla nationella tv-kanalers playtjänster ligger där helt gratis, via kanalerna egna strömmar. Även om hemsidan för Retrospect är nedstängd finns alla filer och förråd på bitbucket (en slags projektsida). De svenska kanalerna underhålls via några svenska eldsjälar och finns på tex Minhembio-forum. Det är alltså inga problem med uppdateringar. Allt snyggt upplagt och en dröm att få alla kanaler samlade, och utan reklam.

Bilden nedan en liten temabild från kompisen Google
Detta är en olaglig tjänst. Det är förvisso fortfarande lagligt att titta men tillhandahållandet av tjänsten är olagligt.
Ska man ändå använda olagliga alternativ finns det betydligt bättre alternativ för en mycket låg kostnad. Dessa kommer jag dock inte tipsa om här.
 
J
sir_erken sir_erken skrev:
Detta är en olaglig tjänst. Det är förvisso fortfarande lagligt att titta men tillhandahållandet av tjänsten är olagligt.
Ska man ändå använda olagliga alternativ finns det betydligt bättre alternativ för en mycket låg kostnad. Dessa kommer jag dock inte tipsa om här.
Där om tvistar de lärde. Upphovsmannen till retrospect är öppen med sin identitet och har slutat att uppdatera koden officiellt eftersom han själv inte är säker på om det är ok. Han har enligt bloggen dock inte mottagit några klagomål eller liknande från upphovsrättsinnehavare, men har beslutat sig för att inte öppet propagera för addonet. Rtl har tex blockat addonet explicit men det är först på senare tid de har brytt sig. Eftersom man använder precis samma källa som playkanalerna tillhandahåller kan man betrakta addonet som en adblocker. Frågar man Aftonbladet hade de säkert också velat förbjuda dem.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vill man ha marksänt är det ju bara att sätta en antenn bakom TV:n?

Typ: [länk]
För oss som gillar att slå på TV:n när ett program sänds enligt tablån tror jag också att detta är en bra lösning. Kräver väl förutom en antenn också en digitalbox, antingen separat eller inbyggd i TV.n? Då får man linjär TV från SVT och TV4 och löser därmed ett basbehov på ett billigt sätt.

Kompletterat med Apple-TV eller kanske en Smart-TV med inkopplad internetkabel borde även "titta-när.man-vill" konceptet fungera rätt bra?

För min del handlar det rätt mycket om att jag för egen del, liksom för min sons skull, inte vill se så mycket på TV. Och när jag redan betalar TV-licens så känns det därmed fel med månadskostnader på flera/många hundralappar för nåt som finns gratis.
 
Vi sa upp "kabel-tv" och ingen saknar det vad jag vet. Har YouTube premium vilket uppskattas av barnen (95% YT för dem) och abonnerar på Netflix. Och har antenn och SVT play mfl. Sist ut att chromecasta var frun i huset, hon gillar det fortfarande inte, men ofta när jag kommer hem har hon både castat och pratat med Google home för att sätta igång musik. När jag är hemma gör hon det inte...;)
 
J
J JohanLun skrev:
Vi sa upp "kabel-tv" och ingen saknar det vad jag vet. Har YouTube premium vilket uppskattas av barnen (95% YT för dem) och abonnerar på Netflix. Och har antenn och SVT play mfl. Sist ut att chromecasta var frun i huset, hon gillar det fortfarande inte, men ofta när jag kommer hem har hon både castat och pratat med Google home för att sätta igång musik. När jag är hemma gör hon det inte...;)
Din Google home fick du väl med då? I och med Youtube premium? :)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Din Google home fick du väl med då? I och med Youtube premium? :)
Jo, Jag hade redan fyra - fem st och fick tre till tror jag... Håller inte räkningen, har dessutom chromecast och Audiovarianten. :)
 
J
Då har du några fler än jag. Kör med 3 st Google eller nest home mini, cc ultra, 2 cc audio, 5 urban ears smarta/wifi-högtalare och 27 smarta plugg eller switchar. Man blir fast :crysmile:
 
Jag började med zwave, men då huset är gammalt och jag valt att behålla några utanpåliggande gamla porslin/bakelit brytare har jag kört hue parallellt, nu har jag köpt ett par Ikea lampor och pluggar då de verkar lira med hue och är oslagbart billiga, speciellt rgb varianten....
 
För oss slutade det med att vi ringde till boxer och sa upp avtalet och då fick vi erbjudande om att för 99kr i månaden behålla vårt befintliga paket (mix). Det köpte oss tid att hitta bra lösning. Telia ADSL sa vi upp och beställde Bahnhof via fiber.

När det kommer till TV så går det ju framåt. Men har fortfarande inte hittat den optimala lösningen. Har Apple-TV i alla rum och då man har både Viaplay och Cmore så får man många kanaler via det hållet. Eftersom vi har Boxer så blir det inte ofta vi tittar i Viaplay eller Cmore. Det är väl isf mest Cmore för att slippa reklamen som program som sänds via TV4. Men detta blir ju såklart en dyr lösning totalt. Boxer kör vi ett tag till nu när vi bara betalar så lite i förhålladen.
 
J JohanLun skrev:
Vi sa upp "kabel-tv" och ingen saknar det vad jag vet. Har YouTube premium vilket uppskattas av barnen (95% YT för dem) och abonnerar på Netflix. Och har antenn och SVT play mfl. Sist ut att chromecasta var frun i huset, hon gillar det fortfarande inte, men ofta när jag kommer hem har hon både castat och pratat med Google home för att sätta igång musik. När jag är hemma gör hon det inte...;)
Känner igen det där. Tror inte jag hört min fru snacka med google nån gång. Barnen tycker det är kul. Och vad gäller TV så är det frun här som inte vill släppa boxer och det klassiska sättet att kolla TV. Men det ger sig. Tids nog så vänjer hon sig.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
M Mr L skrev:
För oss slutade det med att vi ringde till boxer och sa upp avtalet och då fick vi erbjudande om att för 99kr i månaden behålla vårt befintliga paket (mix). Det köpte oss tid att hitta bra lösning. Telia ADSL sa vi upp och beställde Bahnhof via fiber.

När det kommer till TV så går det ju framåt. Men har fortfarande inte hittat den optimala lösningen. Har Apple-TV i alla rum och då man har både Viaplay och Cmore så får man många kanaler via det hållet. Eftersom vi har Boxer så blir det inte ofta vi tittar i Viaplay eller Cmore. Det är väl isf mest Cmore för att slippa reklamen som program som sänds via TV4. Men detta blir ju såklart en dyr lösning totalt. Boxer kör vi ett tag till nu när vi bara betalar så lite i förhålladen.
Om man inte har behov av att se sport etc på tv utan bara vill följa lite serier etc kan jag mycket starkt rekommendera Kodi med ett addon som heter Retrospect. Det har nyligen börjat uppdateras automatiskt igen och är helt legitimt ur Kodis synvinkel eftersom det kan hämtas i deras vanliga repository. Varenda svensk kanals playutbud ligger där och det streamas från kanalernas egna servrar. Utan reklam, den klarar addonet inte förmedla.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.