Eftersom jag fick ett ohemult pris för att få en ny vindruta i plexiglas till båten tillverkad tänkte jag försöka göra det själv. Har bockat mindre bitar tidigare med varmluftspistol men nu gäller det en längd på ca 600 mm som ska bockas med en radie på c:a 20 mm (fritt ur minnet). Vad jag googlat fram bör man värma till 160 grader. Funderar på att bygga en fixtur för att bocka men frågan är om det finns något smart sätt att värma den till dessa 160 grader på ett kontrollerat sätt?
 
Om du bara behöver värma en linje över skivan kanske en infravärmare typ balkong kan funka?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, det kan ju vara en idé :). Tempen går ju att kolla med ir-mätare. Då gäller det att få tag i en sån bara :)
 
Infravärmare fungerar. Har bokat en del plexi och det är inte så svårt. Har aldrig hållit noga koll på temperaturen utan bara värmt tills det blivit tillräckligt mjukt. Gäller bara att man inte värmer för länge för då kan man få bubblor eller andra skador. Det gäller också att veta om du har en extruderad eller gjuten skiva dom beter sig lite olika. Du har inte frågat vad en glasmästare ska ha för att bocka din plexi ?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F
Du har inte övervägt en UV-och scratchbehandlad Polykarbonat istället för PMMA?
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Inget plexiglas i båtrutor! Det spricker.

Jag gjorde den tabben en gång. Rutan sprack i bitar mitt fram för mig när jag var ute i rätt grov sjö. Klart obehagligt att få plastbitar i storlek morgontidning i ansiktet när det är 2m sjö runt ikring. Efter det blev det investera i en ruta i lexan (ett av flera namn på polykarbonat).
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Polykarbonat/Lexan kan man kallbocka utan att det vitnar, åtminstone tunnare skivor.

Protte
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Hm, ok där ser man. Tog för givet att det var plexiglas men då ska jag kika på polykarbonat istället (y)
 
Polykarbonat är nog bättre på allt. Repskyddad rekommenderas. Fast den kostar ju betydligt mer än acryl. Skulle säga att minst 4 mm tjock om det inte ska bli sladdrigt. Om det får plats
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Den gamla är 5mm tjock så det får den nya också bli :) men är alla uv-skyddade? - verkar vara en liten djungel :D. Ska försöka hitta en som är rökfärgad också
 
mexitegel mexitegel skrev:
Den gamla är 5mm tjock så det får den nya också bli :) men är alla uv-skyddade? - verkar vara en liten djungel :D. Ska försöka hitta en som är rökfärgad också

Alla är inte uv skyddade, dock ”tror” jag att alla färgade är uv skyddade. Fråga din lokala glasmästare. Hade du handlat i v-ås hade jag kunna ordna ett bra pris ;)

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Attans, har nog inte vägarna förbi i det närmaste heller. Men supertack för erbjudandet! :D
 
Nu blir jag nyfiken. Varför är polykarbonat bättre?
 
F
ricebridge ricebridge skrev:
Nu blir jag nyfiken. Varför är polykarbonat bättre?
Det spricker inte alls på samma sätt som ”plexiglas”. Man kan tex kallbocka det. Finns nackdelar med, i grunden dåliga UV-egenskaper samt jäkligt repkänsligt, finns lösningar på det men då är det ännu dyrare. Man skall vara försiktig med borrade hål och hålkantstryck på PC, blir lätt sprickor. Skarpa hörn/kanter är olämpligt på all plast men ännu värre på PC.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
F
mexitegel mexitegel skrev:
Den gamla är 5mm tjock så det får den nya också bli :) men är alla uv-skyddade? - verkar vara en liten djungel :D. Ska försöka hitta en som är rökfärgad också
Det är inte alls självklart att det var en PC ruta på båten, kan mycket väl ha varit en PMMA.

En klar icke UV-bahandlad PC gulnar fort och mycket, det är dock ett extremt påtagligt problem så jag antar att många är UV-stabiliserade. Jag hade 3mm samt 4mm lätt rökförgad och den klarade sig bra i många år.

Det du däremot måste ha är nåt repskydd. PC är liksom lite ”oljig” och på en båt så räcker det i princip med saltvatten som torkar på rutan så är den occeptabelt skitrepig i lite släpande solljus. Obehandlad PC drar till sig skit med och den känns aldrig riktigt ren.

repskyddad PC finns i olika kvaliteter. Tittar du tex på Lexan så är det nån variant av tillägget Margard du skall se till att ha.

Finns andra varumärken med där Makrolon kanske är det vanligaste, vet dock inte vad dom kallar sitt repskydd.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.