Hej!
Har en tomt på 2415 m2 (ca 60x40 m). Hus med källare på 110 kvm per plan och garage på 65 kvm. Har köpt på mig lite övervakningskameror från Ubiquiti då jag har deras system till nätverket sedan tidigare. Blir aldrig nöjd med placeringen hur många gånger jag än justerar positionerna. Tänkte att någon här kanske har input på placering av kameror för att maximera nyttan samt inte behöva 100 kameror för att täcka alla vinklar, kan ju hända att grannarna börjar undra vad jag håller på med...

Tog ett skärmklipp från hitta.se och markerade tomtgränsen med rött samt de olika byggnaderna.

Bild 1. Med tomtgränser och dörrar.

1. Ytterdörr
2. Källartrappa
3. Uterumsdörr
4. Garagedörr
5. 2x Garageportar
6. Utgång till baksida

Flygbild över en tomt med röd markering, innehåller byggnader och planerad placering av övervakningskameror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tre olika kameramodeller:
Domen, ska inte vara någon höjdare och ha utomhus. Så den tänkte jag placera i garaget med översikt av båda portarna och dörren på gaveln. På ytterdörren (markering 1 på bild1) har jag en Ring doorbell 2 så den ingången är övervakad. Min tanke var att placera en g3 flex (1 på bild 2) vid källar/garageingång och uterum. Då detta känns som en kamera för att identifiera. På dörr till baksida samt garageportar tänkte jag använda bullet kamera och domen i garaget som jag nämnde tidigare. Huset är larmat sedan tidigare så det är mest för övervakning vad som händer på tomten samt kolla av om larmet har löst ut.

Bild 2. Hur jag tänkt placera kameror.

1. G3 Flex
2. G3 Bullet
3. Ring Doorbell 2
4. G3 Dome

Luftfoto av en tomt med markeringar av övervakningskameraplatser och täckningsområden för byggnader och gård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för feedback och hjälp.
 
Absolut enklast för att du själv ska bli nöjd med placeringen är att skaffa en rejäl lång nätverkskabel och flytta runt kameran handhållen tills dess att du blir nöjd. Testa både dag och nattetid.
Vad är det du är mest missnöjd med?
 
  • Gilla
nillert
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Absolut enklast för att du själv ska bli nöjd med placeringen är att skaffa en rejäl lång nätverkskabel och flytta runt kameran handhållen tills dess att du blir nöjd. Testa både dag och nattetid.
Vad är det du är mest missnöjd med?
Tänkte detsamma faktiskt, har precis monterat min PoE switch i garaget så jag kan koppla in en kabel och leka rundor.

Min första tanke var att man ville se alla kameror från en annan kamera. Så man inte kunde smyga upp på en kamera men detta känns lite overkill. Systemet varnar både på rörelse och om någon saboterar/kopplar ur en kamera, gav upp den tanken snabbt :p
 
Jag har kört min dome utomhus i tre år utan problem. Den är riktigt bra på farstukvistar.
Om du loggar in med appen på kameran så kan du ända bredden på vidvinkel. Går konstigt nog ej på webb gui.
 
  • Gilla
nillert
  • Laddar…
Hur ska du lösa videoserver? Deras egna eller kör du en dator som står på hela tiden?
 
T thorsken skrev:
Hur ska du lösa videoserver? Deras egna eller kör du en dator som står på hela tiden?
Kör unifi video i dagsläget på en ubuntu server, men funderar på att uppgradera till en UDM-Pro.

Kan tänka mig att den fungerar bra på farstukvist, har hört att "plast" skyddet kan behöva tvättas rätt frekvent och det kan komma in fukt/konden innanför densamma. Inget du haft problem med?
 
Mycket bus i trakten ? Skaffa vakthund, räcker med hundmat :)
 
Jag kör oxå Ubuntu på en 19" server. Det är den absolut bästa lösningen enligt mig. Då kan man även köra Unifi controller på samma burk. Lätt med uppdateringar osv.
Jag har stängt av deras "cloud" men kör vpn från luren om jag vill se tomten när jag ej är hemma.

Det med linsen har jag aldrig märkt av. Dom kanske har blivit sämre med åren?
Kör även en Flex utomhus. Positivt överraskad med tanke på priset.
Dock är G3 Helt överlägsen.
 
  • Gilla
nillert
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mycket bus i trakten ? Skaffa vakthund, räcker med hundmat :)
Tror faktiskt att grannkommunen är en av kommunerna med mest inbrott i Sverige. Har mycket leksaker i garaget jag inte vill ska försvinna så jag gör vad jag kan :).
T thorsken skrev:
Jag kör oxå Ubuntu på en 19" server. Det är den absolut bästa lösningen enligt mig. Då kan man även köra Unifi controller på samma burk. Lätt med uppdateringar osv.
Jag har stängt av deras "cloud" men kör vpn från luren om jag vill se tomten när jag ej är hemma.

Det med linsen har jag aldrig märkt av. Dom kanske har blivit sämre med åren?
Kör även en Flex utomhus. Positivt överraskad med tanke på priset.
Dock är G3 Helt överlägsen.
Yes, har byggt om gamla matkällaren till serverrum. Så installerade det på en gammal hp proliant server. Även om den bara har 100 mbps borde räcka till 10 kameror även om man kör 6 mbps + ljud på samtliga. Jag kör video appen och kommer nog installera ett antal kameror hos en släkting och "layer3 adopta" dom till min controller. Kör fortfarande cloudkey men har funderat på att flytta den till en server istället. Tänkte köra site-site vpn för att släkten ska komma åt en DLNA server vi har för bilder.

Optimala hade varit att spara en veckas inspelning på unifi video servern. Sen komprimera filerna något och flyttat över till min NAS instället. Men har inte orkat sätta mig in i detta än. Men borde kunna lösas via ett cronjob.
 
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
Du kan även använda g3/g4 pro om du måste placera kamera lite längre bort då den har fysisk zoom + g4an är 4k så du kan även "zooma" digitalt.

Ubiquity håller även på att utveckla en dörrklocka, den kan du se i amerikanska ui.com store under Early access programmet. Har ingen aning när den kommer.
 
  • Gilla
nillert
  • Laddar…
Jag kan kör CloudKit Key G2+ med både controller och nvr(protect) på. Har iof bara 4 kameror och kan spara ca 8 dagars video på den medföljande lilla 1tb disken. En av kamerorna finns i Spanien som jag har VPN länk till, funkar kanon. Det finns nu en inställning att bara spela in vid rörelse vilket sannolikt skulle ge flera års händelser med de fyra jag har men nu låter jag allt spelas in. Tycker det är praktiskt att ha både controllers och nvr på samma enhet, blir inte varm alls så jag har gömt den i fall det skulle bli inbrott så inspelningen ändå ska finnas kvar.
 
M mikael_sten skrev:
Har du koll på om grannar eller förbipasserande på gatan blir filmade?
Länk till datainspektionen:
[länk]
Det går att markera vilka delar av kamervyn som inte skall spelas in, blir bara svart.
 
Man sätter även de zoner som skall trigga larm/inspelning och hur känsliga de ska vara
 
Ja har ett gäng Ubiquiti kameror både ute och inne och min erfarenhet är att testa med kabel först som andra sagt. Jag höll snabbt med kabel och monterade upp dem när jag såg att jag fick med vad jag önskade i bilden. Men ganska snabbt insåg jag att fasadbelysning ställer till det. Även annan belysning utanför tomten kan störa. Så testa dig fram.

Jag har G3 Pro, G3 bullet och Flex ute. Svårt att jämnföra då de sitter på olika ställer men pro gör jobbet bra. Flex överraskar med bra bild dygnet runt för det priset. Bullet har jag kompletterat med IR ring.

Ett tips är oxå att stänga av led-indikeringen på kamerorna ute. Tyckte först det var bra att man ser att det sitter en kamera som fungerar men ganska snabbt inser man att den drar till sig insekter på natten som triggar motion detection.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.