Ska hjälpa svärföräldrarna installera en tv hub, från comhem.
De har dock fiber och routern står inte i tv-rummet. Tv-huben har Wi-Fi, men den lär inte fungera enl kundtjänst.

Någon som kör tv Hub med Wi-Fi?

Annars får jag väl köpa en brygga.
 
Jag testade lite när jag installerade mammas tv-hub och fann att wifi inte var någon bra idé. Multicast över wifi är inte alltid så kul, framförallt inte för data som iptv, men i mammas fall blev det istället så att boxen körde unicast/OTT-tv via internet istället för äkta iptv med segare zappning och fördröjd visning som följd. När jag drog en kabel blev det åter "riktig" iptv utan fördröjning och zappning etc fungerade smidigare. Lite märklig lösning, jag antar att OTT är tänkt som någon slags fallback när multicasten inte är tillgänglig, men risken torde vara stor att folk sitter och har segare och sämre tv än nödvändigt.

Baserat på det säger jag kabel eller dedikerad brygga :)
 
Via wifi fick jag det att kunna titta på saker i deras play, men inte att strömma livesända kanalerna, det verkar bara fungera via trådat.
Har dock bara en tråd från där fibern kommer in till arbetsrummet där jag kan dra ut en sladd dit tv hub skall stå.
Har köpt TP link switchar med vlan funktion men ännu inte helt förstått hur jag skll konfigurera att stoppa in internet på port 1 och iptv på port2 och få ut det taggat på port 4 och sedan tvärt om.
 
Com Hem kör inte med VLAN och om du ska ha tv-burken bakom en router så behöver det vara någon av deras egna routrar. Det medför att om routern sitter i rum 1 och du via en enda kabel till rum 2 vill ha både bredband och tv så behöver routern i rum 1 vara från Com Hem. Om routern skall vara i samma rum som tv-burken så skulel jag föreslå att där sätta en switch och låta routern och tv-burken vara kopplade parallellt till switchen
 
Nu är tv-huben installerad. Köpte en TP-link repeater, funkar med TV och allt annat.

Det är lite segt att byta kanal. Såg nu att jag köpt en lite slöare repeater än jag tänkt. Kanske kan bli bättre med en annan repeater.
 
Hur kopplade du in den, var sitter andra änden av bryggan? De sega kanalbytena låter som att du inte får "riktig" iptv utan får streaming/ott istället. Å andra sidan, om de är nöjda så är ju allt ok :)
 
J
Tv hub är seg på att byta kanal om du inte använder även antennen. Kör båda om det går alltså.
 
Jag kopplade så att repeatern tar upp routerns signal. Antar att det är där det blir fel, men det fungerar som sagt.
Såg på dosan där fibern kommer in (fiberswitch enl pappren som var med) att det finns fler utgångar, bla en märkt ip TV. Men antar att det blir en dyrare lösning att köpa en brygga att sätta där. Men än tycker de att det duger så här.
 

Bästa svaret

Ok! Ja då är det nog "reserv"-funktionen som används, dvs inte riktig IPTV utan streaming över internet, med mer fördröjning (och långsammare zappning) som följd. Är de nöjda med det så är ju allt ok, men om den dagen kommer när de tycker att boxen är seg eller nåt så kanske du får dyka ner i det här igen :)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
G
Jag kopplade in min mammas tv-hub och körde på wifi, har fungerat bra att köra så.
 
J
Funkar bra gör det men när hon byter kanal, hur lång tid buffrar det? Några sekunder gissar jag.
 
G
J Jocke Best skrev:
Funkar bra gör det men när hon byter kanal, hur lång tid buffrar det? Några sekunder gissar jag.
Någon sekunds fördröjning, men så är/var det även på tivon som körde med sladd. Rent av värre med tivon.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.