Hej,
Jag är på jakt efter ett företag som kan slipa ett betoggolv så att det får en sån där yta som nästan liknar marmor. Är det någon som känner till något bra företag som är duktiga på diamantslipning?

Det enda jag har hittat är ett företag som heter Betongsliparna, men det verkar mest jobba med slipning av stora industrigolv.

http://www.betongsliparna.se


/A :)
 
Man kan göra det själv också. Det går att hyra diamantslip hos maskinuthyrnings firmorna.
/CC
 
Hur stor yta har du tänkt slipa?

Det går att göra spegelblankt, detta beror på hur seriös gjutningen är gjord.
 
Ta en firma som betongsliparna eller liknande, dom har ju övat sig på stora ytor...
Vad jag menar är att dom har såpass många kvadrat i fötterna så dom kan nog lösa ditt golv utan problem även om det är litet. Inga jobb är för små.
 
ymmot skrev:
Hur stor yta har du tänkt slipa?

Det går att göra spegelblankt, detta beror på hur seriös gjutningen är gjord.
Tvivlar starkt på att det går.. att få spegelblankt med betong K20, K30.
Har hyrt en sådan slip några gånger för att ta av några ryggar i golv innan plattlägg.
Möjligtvis är det fel metod att använda om man vill golvet skall bli "spegelblankt" rsp. marmor- liknande.
 
Hej!

Jag har undersökt samma sak och även om jag inte vill ha det spegelblankt så tror jag att www.stadax.com kan hjälpa dig. De slipar allt från stora ytor till villor och man får den blankhet man önskar. Pris cirka 400 kr/m2 plus moms inklusive försegling och behandling.

Hälsningar Stefan
 
Hej!
Vi har lagt nytt betonggolv och beslutade oss i sent skede för att inte lägga trägolv eller något annat på det utan bara ha lackad resp målade betonggolv.
Mina jobbare hyrde diamantslip och körde några dagar med den och det blev skitsnyggt! Precis den marmororerade ytan du pratade om. Alla som ser det tycker det är häftigt!
I Vardagsrummet/Hallen har vi ca 50 kvm råbetong som skall lackas! I sovrum (12 kvm) och kontor (10 kvm) har vi målad vit epoxi färg!

Vi fick två problem:
Den första är att diamantsliphuvudenan inte når in i hörnen och så vi får en oslipat område där nivån är lite högre! :-/
Det andra är att småsaker i betong bli väldigt framträdande :-?

Skulle jag göra det igen skulle jag använda fiberförstärktbetong som rinner ut och får i grunden en mycket bättre yta. Dock måste ju antagligen den översta betonghuden slippas ner för att få den marmorerade ytan! För lackningen så kommer vi nog använda industriepoxi som ger en helt spegelblank yta som inte EpoxiV klarar av att få!

Efter lackningen kommer vi få en djuppotatisbrunyta på det marmorerade betonggolvet!
 
  • Gilla
MrBygg999
  • Laddar…
Låter intressant Ralli, men.. marmor är normalt inte klarlackad, inte golv i alla fall.
Men om man nu klarlackar betonggolvet till marmorkvalitet, hur blir det då att gå på, jag menar halkrisken. Normalt när vi lackar golv, använder vi sand för att folk inte skall halka. Men det kunde vara kul att se foto på ditt gråa golv.
 
Hej Andobjuf!

Stadax är den firma som gjort flest slipningar i privata hem. De har väldigt nöjda kunder. Prata med en kille som heter Henrik, han är kanon!

HTC står för utrustningen, maskiner verktyg och metodiken Superfloor.
De är världsledande men de utför inga jobb själva. På deras hemsida kan Du hitta certifierade företag i ditt närområde.

Snart ska jag visa Er bilder från mitt vardagsrum, ett Superfloor!
Ganska intressant att se vad som går att göra med ett dåligt gjutet golv med enbart diamantslipning.
(Trots alla instruktioner till de som gjöt, så gjorde de på sitt vanliga gamla sätt... >:()
Vi har fått spackla lite hål som blivit när träbitar och skiffer släppt, men det ser bra ut nu, om man vill att det inte ska synas alls kan man färga in lagningarna. Ett simpelt jobb!

Trevlig helg!

Matilda
 
MatildaSofia skrev:
HTC står för utrustningen, maskiner verktyg och metodiken Superfloor.
De är världsledande men de utför inga jobb själva. På deras hemsida kan Du hitta certifierade företag i ditt närområde.

Snart ska jag visa Er bilder från mitt vardagsrum, ett Superfloor!

Matilda
Ha ha....

Undrar vilka maskiner som slipar ditt golv  ;)
 
Hej Saturnus och ni andra!
Här kommer en bild på vårt betonggolv! En klar epoxilack på detta har vi för avsikt att lägga framme i sommar när vi kan flytta runt alla möblerna! Å andra sidan funkar det toppen olackat också!


/R
 
  • Betonggolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LiEriksson och 1 till
  • Laddar…
Hej Ralli, det ser fint ut, men jag tycker det mer ser ut som ett vanligt målat cement/betonggolv. Det var nog inte riktigt det som menades i inledning av ämnet.
Färgen täcker naturligtvis upp de små porer som finns betongytan (efter en regäl dammsugning) så det blir en jämn yta. Man kan sedan välja att med färg, marmorera golvet som Du gjort, och få det att likna ett marmorgolv. ;)

andobjuf, som startade ämnet, kanske också vill kommentera resultatet :)
 
Hej!
Jag har inte gjort något med golvet förutom att diamantslipa det och det var därför jag triggade på tråden för att berätta hur det kan bli! Vi har ingen färg pålagt utan det är enbart resultatet av slipning! Jag tror det var K30! Beställdes iallfall på bil från L-betong!

Däremot glätta vi betongen mycket i slutskedet innan den härdade helt och det tog några timmar det också! Jag tror att mönstret som täcker hela golvet uppkom vid det tillfället! Ytan är dock helt slät förutom på någon spricka och por!

/R
 
  • Gilla
LiEriksson
  • Laddar…
Jag harköpt en lägenhet från 50.talet med betong golv under ett gäng lager av mattor.
Hur kan jag få en polerad spegelblank yta. Hur reparerar jag eventuella sprickor? Om det inte går återstår väl bara att lägga ett lager epoxitong.

Philip
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.