Hej
Har en Cylinda TK40 torktumlare där motorn har blivit "orkeslös". Man får lov att dra igång den, snabbt stänga luckan och hoppas på att motorn orkar dra igång när man trycker på startknappen. Det låter som om ett relä "drar" men den går inte igång när den inte startar. När den, efter körning, ska "lufta" några varv är det samma sak. Låter som ett relä som drar men den går inte runt.
Motorn slut?
Kondensator paj?
Kol slut i motorn (är den inte borstlös?)?

Eller är det lika bra att skicka den på tippen och köpa en ny?
 
A
fixa den
den är riktigt robust
kolla kondensatorn
 
Äntligen kommit mig för att byta till en ny kondensator. Nu startar den som den ska, tack för tips!

Nu återstår dock problemet att maskinen inte värmer luften som ska torka det som ligger i tumlaren. Är det något värmeelement som har pajat, eller vad brukar det röra sig om? Jag hittade en knapp under ett gummimembran på baksidan. Det hjälper inte att trycka på den.

Vad gör jag?
 
A
om motorn inte gått upp i varv så blir luftströmmen för liten och då blir elementet för varmt

har du tur har du en gummituta på baksidan av maskin som man kan trycka in så att det knäpper till

annars sitter det ett återställningsbart överhettningsskydd på elementet
 
Vart på elementet hittar jag överhettningsskyddet? Behöver jag plocka isär maskinen igen?
 
A
Har hittat den, men när jag trycker på den lilla röda knappen ”klickar” det ingenting och den blir inte kvar i nedre/intryckta läget. Ska det vara så, eller bör jag byta den innan jag skruvar ihop allt igen?
 
Det tycks som om den röda knappen är samma knapp som man når när man trycker på ”gummimembranet” på utsidan?
 
Ohmmät skyddet, då får du direkt besked om det är defekt eller helt.
 
Strömmen flyter fint igenom... ingen resistans alltså. Tycks som om den är hel alltså... Vad göra nu?
 
Nu slår det mig att jag vill minnas att tidigare, när den funkade, kunde man höra ett relä dra när man startade tumlaren. Nu hörs ingen sådant ljud när jag startar den. Kan det vara någon av grejerna på bilden som ”gett sig”? Ett av dem ser ut att vara ett relä...?
 
  • Interiör av en torktumlare med synliga kablar och komponenter, möjligt relä i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av torktumlare med synliga elektriska komponenter inklusive kablar och ett möjligt relä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
jag ser nu på schemat att maskinen blir helt strömlös om överhettningsskyddet löser.
om du har delat det vita kontaktstycket på bilden så finns det risk att inte alla sladdar kom rätt på plats.
reläet på bilden det till höger om störfiltret är till värmen. det klickar när värmen går på. sällan eller aldrig fel på dessa.
men ta bort de röda sladdarna och kontinuitet mät spolen. Om den inte klickar använd tidsprogram så att inte avkänningen luras
 
A
klickar reläet så kolla att du har båda faserna fram till det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.