Hej. Aldrig målat på plåt tidigare så tänkte höra om någon vet tillvägagångssättet om man vill måla om dessa kupor till svart?
 
  • Takfönster med vit plåtkupa på ett tegeltak under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfönster med vit plåtkupa mot en bakgrund av taktegel under blå himmel, diskussion om målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvätta av ordentligt, sen en grundfärg och en till två färdigstrykningar, köp färgen hos en plåtleverantör typ Bevego lindab eller liknande. Och du glöm inte livlina på taket
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Mannen på taket skrev:
Tvätta av ordentligt, sen en grundfärg och en till två färdigstrykningar, köp färgen hos en plåtleverantör typ Bevego lindab eller liknande. Och du glöm inte livlina på taket
Tack för ditt svar! Så jag behöver inte skrapa bort den gamla färgen?
 
Om den flagnar tar du bort det med skrapa eller stålborste
 
  • Gilla
HamBygg
  • Laddar…
H HamBygg skrev:
Hej. Aldrig målat på plåt tidigare så tänkte höra om någon vet tillvägagångssättet om man vill måla om dessa kupor till svart?
Jag målade om vårt svarta plåttak till ljusgrått med 1 strykning av teknos kirjo, den MED lösningsmedel.
Varken tvättade eller grundmålade, visst det är säkert bättre, men mer jobb också.
https://www.teknos.com/sv-SE/produkter/kirjo/
Plåttak målat ljusgrått med Teknos Kirjo färg, utan tvätt eller grundmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag målade om vårt svarta plåttak till ljusgrått med 1 strykning av teknos kirjo, den MED lösningsmedel.
Varken tvättade eller grundmålade, visst det är säkert bättre, men mer jobb också.
[länk]
[bild]
Så du tvättade bara och målade över?
 
S
H HamBygg skrev:
Så du tvättade bara och målade över?
Han tvättade inte, bara målade
 
S Stadsfiskalen skrev:
Han tvättade inte, bara målade
Ah tack missade det ✌️
 
H HamBygg skrev:
Så du tvättade bara och målade över?
Givetvis är det bättre ju noggrannare man är med förarbetet.
Helst ska man slipa och få bort all färg, grundmåla och därefter 2 strykningar med slutfärgen.
Men det är ett enormt jobb jämfört med att bara måla på ett lager som jag gjorde.
Skulle aldrig själv lägga ner det jobbet på ett snart 30år gammalt tak.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Givetvis är det bättre ju noggrannare man är med förarbetet.
Helst ska man slipa och få bort all färg, grundmåla och därefter 2 strykningar med slutfärgen.
Men det är ett enormt jobb jämfört med att bara måla på ett lager som jag gjorde.
Skulle aldrig själv lägga ner det jobbet på ett snart 30år gammalt tak.
Ja lite så jag också tänker. Taket kommer jag inte byta på länge så vill veta piffa upp plåten kosmetiskt
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Matta ner färgen med scotchduk så fäster färgen enklare
 
S shomakie skrev:
Matta ner färgen med scotchduk så fäster färgen enklare
Är det som att man slipar ner det lite då?
 
Claes Sörmland
En roterande stålborste på en batteridriven skruvdragare/borrmaskin är ett annat alternativ för mattning. Kommer åt fint längs falsarna.
 
  • Gilla
HamBygg
  • Laddar…
Du behöver inte grundmåla plåtfärg.. det är inte trä... det suger inte in färgen. En bra vidhäftande färg fungerar utmärkt (se bild) målat mycket plåt och det sitter som sten, du behöver inte rengöra heller, men ta bort flagnande färg, och måla tunt! 2 varv bör göra jobbet. Se till o vänta 1 dygn mellan varven, kommer sitta som sten :)
 
  • Hink med Beckers Plåtfasadfärg, halvblank vattenbaserad färg avsedd för metallytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HamBygg
  • Laddar…
C Chrillex91 skrev:
Du behöver inte grundmåla plåtfärg.. det är inte trä... det suger inte in färgen. En bra vidhäftande färg fungerar utmärkt (se bild) målat mycket plåt och det sitter som sten, du behöver inte rengöra heller, men ta bort flagnande färg, och måla tunt! 2 varv bör göra jobbet. Se till o vänta 1 dygn mellan varven, kommer sitta som sten :)
Av ren nyfikenhet, varför säger dom i butiken att jag måste grunda? Behöver jag inte ens ta bort den gula färgen innan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.