Har en elomin III elpanna med tillhörande varmvattenberedare nibe 56CU-200
Etikett på en NIBE varmvattenberedare som visar modellnamn, serienummer och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

som har ett märkligt ljud för sig, inte alltid men oftast när jag tappar varmvatten så är det ett "skramlande" ljud från beredaren. Har försökt se om någon plåt ligger löst och skramlar men hittar inget. Kan någon berätta för mig om det är ett ljud jag kan bli av med och vad det beror på utifrån klippet nedan?
 
Troligtvis är det backventilen som sitter på inkommande kallvatten som skramlar, liksom studsar. det rör där KV kommer som den sitter, prova med att knacka strax ovanför på röret, halvt hårt det håller med en hammare, kan hjälpa med inte säkert.
 
Avstängningsventilens kägla fungerar även som backventil låter som det är denna kägla som vibrerar kolla då ventilen säger fullt öppen
 
Totte lille Totte lille skrev:
Avstängningsventilens kägla fungerar även som backventil låter som det är denna kägla som vibrerar kolla då ventilen säger fullt öppen
Sent svar förlåt..
Menar du avstängningsventil på inkommande kallvatten eller på varmvattenberedaren?
VVS-installation med ventiler och rör mot en vägg, troligen avstängningsventil för vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörkopplingar och ventiler under en varmvattenberedare med en gul varningsetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventil och rör under handfat indikerande avstängningsventil för vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jonaserik skrev:
Troligtvis är det backventilen som sitter på inkommande kallvatten som skramlar, liksom studsar. det rör där KV kommer som den sitter, prova med att knacka strax ovanför på röret, halvt hårt det håller med en hammare, kan hjälpa med inte säkert.
Dum fråga men backventilen enligt bild nedan blir då plastdetaljen efter vattenmätaren?
Installationsvy med vattenmätare, rör och eventuell backventil i ett hushåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej en backventilt direkt innan vattenmätaren, är en som är instucken i kopplingsdelen på mätaren om det finns någon, det går att känna på röret om det skramlar i den vid tappning av kallvatten, den delen tillhör VA -verket och ska bytas av dom. Ibland är det backventilen som sitter i blandningsventilen på Varmvattenberedaren, det går även där att känna på röret och det är din.
 
J jonaserik skrev:
Nej en backventilt direkt innan vattenmätaren, är en som är instucken i kopplingsdelen på mätaren om det finns någon, det går att känna på röret om det skramlar i den vid tappning av kallvatten, den delen tillhör VA -verket och ska bytas av dom. Ibland är det backventilen som sitter i blandningsventilen på Varmvattenberedaren, det går även där att känna på röret och det är din.
Okej, eftersom det inte skramlar när jag tappat kallvatten utan bara när jag tappar varmvatten så är det med största sannolikhet i varmvattenberedaren felet ligger..

Provade att tappa varmvatten och lätta på säkerhetsventilen samtidigt och då tystnade det.

Eftersom det då mest troligt är i varmvattenberedaren som skramlet sitter, kan en rörmokare byta bara blandningsventilen tror du eller är det byta hela VVB som gäller?
 
Krilleman
Fick vi någon klarhet i om ventilrörets avstängning var öppen helt?

Alltså fullt utskruvad?

Närkretsad ventil på ett uppmärkt ventilrörsystem frågad om den är helt utskruvad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Fick vi någon klarhet i om ventilrörets avstängning var öppen helt?

Alltså fullt utskruvad?

[bild]
Japp den är helt utskruvad = helt öppen
 

Bästa svaret

Krilleman
Det är en NIBE VVB du har, vet inte hur måtten mellan rören under är, finns nytt ca 700kr och inga bekymmer med termostaten då. Plus/minusratten är för att ställa tempen ut till tappställe
 
Krilleman Krilleman skrev:
Då får du börja kika på reservdelar.

[bild]

Eller så köper du en helt ny ventilkombination:

[länk]

[bild]
Tack, ny känns helst klart bäst. Rekommenderas att byta även säkerhetsventil samtidigt eller återanvända den gamla?
 
J jonaserik skrev:
Det är en NIBE VVB du har, vet inte hur måtten mellan rören under är, finns nytt ca 700kr och inga bekymmer med termostaten då. Plus/minusratten är för att ställa tempen ut till tappställe
Mått mellan rören 55 mm så det stämmer med de länkat ovan.
Blir en sväng förbi en av de lokala rörfirmorna och beställa. Fått bra bemötande och bra pris bland annat när jag köpte expansionskärl till elpanna så ser ingen anledning att inte höra med dem.
 
Köpte enligt anvisning av Krilleman LK 548 aquakit. Har lärt mig ett och annat från detta lilla projekt.
1 Börja inte tappa ur VVB på kvällen, började kl 20 klar kl 23:30..
2 Skaffa slang med erforderlig koppling så man nästa gång slipper tömma 200 L med hjälp av glasslåda och hink
3 Byta samma fabrikat, prova behålla klämringar och muttrar, nu fick jag för mig byta..

Men det gick bra och det har inte läckt ut en droppe vatten ur kopplingarna hittills. Samt att ljudet nu såklart är helt borta!
Installation av LK 548 aquakit under diskbänk med tömd varmvattenberedare, hink och glasslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av LK 548 aquakit kopplad till vattenvärmare med röda och blåa slangar, rör och en röd hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsvy av LK 548 aquakit kopplat under diskbänk med kopparledningar, slangar och en varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Succé! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.