Vårt gamla hus har tydligen tidigare haft en oljetank utomhus. Mätaren inomhus har jag nu plockat ner. Det ser ut som det är kvicksilver i mätarröret. Är det någon som vet något om denna typ av mätare, är det kvicksilver?
Gammal oljemätare av märket 'Metro' med röd skala för litermätning, monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gammal oljemätare med potentiell kvicksilver i mätarröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligtvis då skalan är så kort.
Lämna in som farligt avfall på återvinningen.

Protte
 
Staffans2000
Det tror jag inte.
För hur skulle kvicksilver kunna mäta oljenivån?
Jag tror att det är en flottör.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag tror att det är en flottör.
Nej det är en mätare av äldre sort med kvicksilverpelare i , det går ett rör till botten på tanken från den och trycket från ovan av oljan pressar upp pelaren i mätaren genom röretdom fanns förr. NU syns inte dom nedre delarna iof men det med flottör är mindre troligt.
 
Staffans2000
J jonaserik skrev:
Nej det är en mätare av äldre sort med kvicksilverpelare i , det går ett rör till botten på tanken från den och trycket från ovan av oljan pressar upp pelaren i mätaren genom röretdom fanns förr. NU syns inte dom nedre delarna iof men det med flottör är mindre troligt.
Det var tusan. Alltid lär man sig något nytt.
 

Bästa svaret

Jag har aldrig sett en sådan mätare förut. Men visst ser det metalliskt ut i röret. Densiteten på kvicksilver är ungefär 13500 kg/m³. Densiteten på eldningsolja är ungefär 900 kg/m3. Alltså en faktor 15 emellan. Enligt skalan är diametern på tanken 1150 mm. 1150 / 15 = 77 mm. Om det skiljer 77 mm mellan 0 och 3000 liter på skalan är det med största sannolikhet kvicksilver. Vad det nu annars skulle kunna vara för en silverblank vätska.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var tusan. Alltid lär man sig något nyt
Jepp om jag inte har helt fel så var den typen tidigt ute och kunde mäta fel. sen kom det den med nivåröret i full längd som visade antal cm som tanken i höjd innehöll, samma princip som nivåröret på hydorofontankar
 
Är nöjd med svaren, det är med största sannolikhet kvicksilver. Skalans längd är 66 mm, det är i alla fall i närheten av Avemos beräkning. Antingen lämnar jag den som farligt avfall, eller också bygger jag om den till en termometer. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.