Hej, jag har följande situation när det kommer till vårt egna dricksvatten:
På grannfastigheten A så ligger brunnen, jag har ett servitut från 1980 med rätt att ta vatten från den.
Systemet trycksätts av en hydrofor i min källare, efter hydroforen har jag och granne på fastighet B delat på kostnaden för en avhärdare. Granne B får sitt vatten från mig, det går en ledning från min källare efter avhärdaren, tillbaks över fastighet A in till fastighet B. Granne B har servitut på att "att nedlägga, bibehålla och underhålla vattenledning" på min mark.

Bilden säger allt:
Schematisk bild av vattentillförselsystem med brunn på fastighet A och ledningar till hus B och mitt hus med hydrofor och avhärdare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det bli mer komplicerat undrar man...
Det finns ingen gemensamhetsanläggning, samfällighet eller allt vad dessa saker kallas. Inte såvitt jag vet, hittar inget sånt på lantmäteriets "Min fastighet". All drift och dylikt sköts genom att vi snackar och kommer överens. Granne A har nu flyttat och hyr bara ut, jag vill gärna reda ut detta utifall någon av dem får för sig att sälja och det flyttar in svårare grannar.

Egentligen skulle jag kunna tänka mig koppla in kommunalt, det vore inte omöjligt. Jag skulle också kunna tänka mig att ha egen brunn, inget fel på vattnet men det känns ju onödigt. Så de frågor jag söker hjälp med svar till är följande:
  1. Kan jag koppla in kommunalt vatten och vänligt begära att granne B kopplar om sin ledning direkt till brunnen och därmed försvinner från min källare? De har servitut på själva ledningen, men det borde väl rimligen inte sträcka sig in själva huset? Hydrofor och avhärdare kan han ju få.
  2. Om vi nu vill behålla detta, vad gör vi rent juridiskt för att inte bara ha enstaka ledningsservitut utan lite mer konkret om hela anläggningen?
 
Skriv ett servitutsavtal som belastar och gagnar fastigheterna och inte person så blir det bra, samt att gemensamt underhåll ska delas av dito, och inte förakta en EL-mätare för pumpen eller vattenmätare på utgående. Med vattenmätare så slås det ut på KW för driften, Ev ny ägare kan göra med massor av vatten. Vid försäljning så är det fastigheten som har servitut och inte person, och ska uppges av säljare till köpare, så inget tvivel finns för vattnet. Hur är det med avlopp då, går det kommunalt eller. Är inte helt gratis att ansluta sig, och det går att drifta egen anläggning många år för en sådan kostnad.
 
J jonaserik skrev:
Skriv ett servitutsavtal som belastar och gagnar fastigheterna och inte person så blir det bra, samt att gemensamt underhåll ska delas av dito, och inte förakta en EL-mätare för pumpen eller vattenmätare på utgående. Med vattenmätare så slås det ut på KW för driften, Ev ny ägare kan göra med massor av vatten. Vid försäljning så är det fastigheten som har servitut och inte person, och ska uppges av säljare till köpare, så inget tvivel finns för vattnet. Hur är det med avlopp då, går det kommunalt eller. Är inte helt gratis att ansluta sig, och det går att drifta egen anläggning många år för en sådan kostnad.
Ok, tack, ja de servitut som finns ligger ju redan på fastigheterna men de känns lite luddiga och otillräckliga, pratar om att ta vatten, underhålla ledning etc. Men inget om kostnadsfördelning för drift t.ex. Kan man skriva sånt i ett servitutsavtal?
 
F Flopgunder skrev:
Kan man skriva sånt i ett servitutsavtal?
Det är då ett civilrättsligt servitut ni har som inte är registrerat hos lantmäteriet
Bara att skriva ett tillägg till det servitut som finns i tre EX ,undertecknas av båda och 1 st Ex till varje och ett till bankfacket. ska då stå på tillägget att det avser tillägg till servitut XXXX per datum XXXX , mellan undertecknade parter, gärna med att en utomstående bevittnar era namnteckningar , det blir 100 % giltligt då. .På det dokumentet kan ni skriva in vad ni vill och kommer överens om.
 
Det går alldeles utmärkt att registrera avtalsservitut hos lantmätaren. Jag rekommenderar det, till och med. Sen om man skall krångla till det med vem som skall underhålla vad och betala vilken del av kostnaden går att diskutera.

Problemet är väl B:s. Vad står i hans servitut exakt?
 
M -MH- skrev:
Det går alldeles utmärkt att registrera avtalsservitut hos lantmätaren.
Har inte gjort det själv , men är en bättre säkerhet för servitutet , bara ringa och fråga hur du TS ska förfara.
 
Ja fastighetsägare B sitter ju sist på ledningen och jag kan alltså jag vrida på ventilen i min tvättstuga och stänga av hans vatten när som helst, sen så har ju vi bra kontakt så det är inget problem i nuläget.

I hans servitut står bara: "Rätt att nedlägga, bibehålla och underhålla vattenledning"
 
Isåfall bör det inte vara något problem rent avtalsmässigt att säga att han får koppla in sig direkt på brunnen istället för via dig.
 
Skaffa eget vatten och låt grannarna skaffa sitt. Du har ju inte någon skyldighet att förse din granne med vatten. krasst sett kan du plocka bort pumpen och då blir grannen utan vatten och får lösa det själv. Att han får dra sina ledningar över din tomt betyder inte att du har någon skyldighet.
Skippa allt vad servitut och "samägande" heter, för det slutar bara i ovänskap.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
harry73
Låt det vara som det är så länge det fungerar. Går hydroforen sönder, kan du dela kostnaderna med B, vill han inte då kopplar du B förbi din hydrofor och får han installera en egen hydrofor på sin egen fastighet.
På samma sätt kan du göra med elkostnaden (om det nu är en kostnad öht)
 
  • Gilla
larka742 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla synpunkter!
 
Ett problem som jag ser är vad granne B ska göra om hydroforen går sönder när du är på långresa? Har han nyckel för att ta sig in i din källare och på så sätt kan laga/byta ut den om du inte är hemma? Visserligen kanske inte så stort problem för dig eftersom du inte är hemma, men kan säkert leda till en del groll.
Så om ni ska ha kvar gemensamt vatten så hade jag funderat på att bygga ett litet pumphus dit ni även flyttar hydroforen och från det så kopplar ni på er på separata ledningar med varsin avstängsningskran inne i pumphuset. Sen skriver ni antingen någon form av avtal/servitut om drift och underhåll av anläggningen eller skapar en gemensamhetsanläggning för den. Det borde minska risken för framtida groll (framförallt med ev nya ägare) och ni kan även stänga av vattnet till bara den ena av er om ni skulle behöva. Skulle något hända med anläggningen när du inte är hemma så kan de andra fortfarande komma åt den
 
Personligen får två funderingar.
1. Varför denna individcentrering i dagens Sverige typ "sköt dig själv och skit i andra". Är det typiskt för villaområden att inte prata med grannarna? Uppvuxen och boende på olika platser på landsbygden har jag en helt annan kontakt med grannarna, men det kanske är för att de är på "behörigt avstånd". Jag hoppas att pandemin kan öka förståelsen för att vi behöver varann i samhället.
2. Även om TS förefaller ha "för mycket pengar", så kan det vara värt att beakta att vid kis eller krig så är en enskild brunn säkrare än kommunalt vatten.
 
C
Det var en jättetråd här härom året med en inte helt olik situation där fastighet A och B hade ett gemensamt reningsverk (om jag minns rätt), men där B hade "vidareupplåtit" avloppet till fastighet C utan att ha förankrat detta formellt. Situationen blev då att fastighet A stod för 50% av kostnaden medan B delade sin kostnadsandel med C och alltså i princip bara betalade 25% vardera.

Ny fastighetsägare för A var föga förvånande inte särskilt nöjd med det upplägget.

Så om man formaliserar detta bör man så klart vara noga med att alla parter får sin rättvisa andel.
 
F Flopgunder skrev:
Tack för alla synpunkter!
B har ju i texten inget servitut för att ha slang över A.s mark så A kan ju knasa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.