Hej,

vi har under de tre senaste åren utfört lite olika jobb inträdgården vilket resulterat i att vi fläckvis fått så om gräs. (Exempelvis tog vi bort ett träd eller en sten)

där vi nu har nytt gräs så är det betydligt grönare. Det syns stor skillnad och jag stör mig mycket på det. Jag tänker att det har med att förra ägaren använt ett annat slags gräs och jag köpte det ”dyraste” gräset jag sågningen affär och sådde med.

så till min fråga. För att jämna ut skillnaderna, skulle jag kunna köpa samma gräs som jag nyss använde och strö det över hela gräsmattan för att på så vis kunna skifta lite färg över hela?
 
K Karlssonede skrev:
Hej,

vi har under de tre senaste åren utfört lite olika jobb inträdgården vilket resulterat i att vi fläckvis fått så om gräs. (Exempelvis tog vi bort ett träd eller en sten)

där vi nu har nytt gräs så är det betydligt grönare. Det syns stor skillnad och jag stör mig mycket på det. Jag tänker att det har med att förra ägaren använt ett annat slags gräs och jag köpte det ”dyraste” gräset jag sågningen affär och sådde med.

så till min fråga. För att jämna ut skillnaderna, skulle jag kunna köpa samma gräs som jag nyss använde och strö det över hela gräsmattan för att på så vis kunna skifta lite färg över hela?
Jag skulle kört en vertikalskärning/luftning utav hela gräsmattan, sen toppdressat med en 50/50 jordsand blandning i alla fall på den "gamla" delen med "fel" färg. Sen skulle jag stödså med samma typ gräsfrö som du önskar upp på det.
Fullt möjligt att skippa toppdressen och göra direkt efter första steget, men vill tro att det skulle ge bäst resultat att dressa först.
 
Hej, tack för svaret. Det låter som en bra idé med toppdressing. Gräsmattan har under de senaste åren också blivit väldigt gropig så en blandning som du beskriver skulle säkert kunna vara en väldigt bra idé att fylla igen med.

jag provar helt enkelt så ser vi hur det blir :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.