A Asostr skrev:
Vi har haft en jurist från början. Han säger att det är svårt att komma åt besiktningsfirman och att det är omöjligt att sia om huruvida vi skulle vinna i rätten.
Det är ju väldigt trist och stärker mig i min tro att just besiktningsman är direkt värdelöst. (Eller någon av alla de där gubbarna som skall ha 5000:- för ett besök o papper som är värdelöst för de friskrivit sig.) Ta in byggfirma direkt och fråga på åtgärdsplan känns mer värt. Man får ju själv både reda ut och betala ändå...
 
Redigerat:
  • Gilla
Robelirob
  • Laddar…
A Asostr skrev:
Vi ska naturligtvis ventilera med fläkt. Allt annat hade varit otänkbart.

Pust, då måste vi kolla taket också... Hur gör man det? Kommer man ”in” på något sätt? Hur byter man isolering? Vi har ju precis lagt om hela taket. Måste man slita upp det för att åtgärda eventuella skador?
Eftersom ni har platt tak tror jag att konstruktionen är lite annorlunda, de byggs som en vanlig vägg med fuktspärr "inne" i taket och isolering både över och under fuktspärren så den är troligen inte något problem.

Vi har lösull direkt ovanpå fuktspärr, sen bara råspont regling och gipsskivor. Det innebar att isoleringen hos oss kommer att bli lite "fuktig" p.g.a. att den ju ligger "utomhus" (dock skyddad för regn av taket förstås) så minsta hål i vår fuktspärr gör att luft sugs genom och in i huset (p.g.a. undertryck från mekanisk ventilation).

Ni har då en "torr" isolering in mot huset så jag skulle inte oroa mig så mycket för det... Ska man byta tror jag det går enklast inifrån att riva ner innertak och byta isolering (men som sagt tror jag inte nu behöver göra det!)
 
Hur har det gått med huset?
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Också nyfiken. Ska själv byta syllar efter påsk och hoppas det fixar problemet. Tyvärr har grannen med lika dant hus, byggt samtidigt, fått konstaterat tryckt/behandlat virke i råsponten på takkonstruktionen så en hel del av lukten kommer säkert från taket också (vilket jag misstänkt sen vi köpte huset) :(
 
O Okänd skrev:
Också nyfiken. Ska själv byta syllar efter påsk och hoppas det fixar problemet. Tyvärr har grannen med lika dant hus, byggt samtidigt, fått konstaterat tryckt/behandlat virke i råsponten på takkonstruktionen så en hel del av lukten kommer säkert från taket också (vilket jag misstänkt sen vi köpte huset) :(
Har ni bara problem med lukter eller får ni huvudvärk och sånt också?
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Har ni bara problem med lukter eller får ni huvudvärk och sånt också?
Inte så mycket huvudvärk, däremot är vi konstant irriterade i näsa, hals och ögon. Ungefär som allergi eller en lätt förkylning som aldrig tar slut, vilket vi misstänker har med detta att göra.
 
Har liknande problem på vårt landställe. Blir extremt torr i ögonen och får ont i huvudet. Lustiga är att det bara är på vintern. På sommaren känner jag ingenting.. Har precis installerat mekanisk frånluft då ventilationen inte riktigt funkade så för att dra in mer luft så gick vi den vägen. Tyvärr löste det inte problemet. Nästa steg är att riva innerväggarna och byta isolering. Har funnits en vattenskada men dne ska vara åtgärdad men anar att det kan vara en rest av det. Sjukt irriterande dock att jag är den enda som känner av det.
 
A
Är det låg luftfuktighet inomhus?
 
Handyman 1 skrev:
Är det låg luftfuktighet inomhus?
Om du frågade mig så kan jag säga ja, utan luftfuktare har vi legat runt 15-17 med en temperatur på ca 20-21 inne. Kan få upp den till ca 30-35 med luftfuktare men stänger man den så går det snabbt utför.
 
A Asostr skrev:
Hej

Det har gått framåt.

Vi har än så länge:
- rivit ut hela ovanvåningens väggar (dvs tapet, gips, plast, isolering, bärande reglar, asfaboard, isolering) ända in till teglet och byggt upp dem igen. Det nya köket monterades ner, men eftersom vi inte ville riva det nya badrummet revs den väggen utifrån. Teglet revs, allt in till reglarna skalades bort och sedan byggdes allt upp igen.
- rivit ut alla golv på ovanvåningen ända ner till betongplattan (dvs parkett, spånskiva, cellplast, plastfilm och sand), städat plattan, flytspacklat och sedan byggt upp golvet igen med ny cellplast och parkett
- åtgärdat läckan från taket
- spacklat/målat hela innertaket
- bilat upp ytskikten på balkongen, gjutit nytt och lagt fuktspärr
- byggt om ytterväggen vid balkongen så att korrekt avrinning finns
- lagt nytt tak
- satt in ny värmepump
- dragit ny el
- rivit innertrappan

- rivit ut allt organiskt material på bottenplan, både golv och väggar
- dragit nya avlopp på bottenplan
- flytspacklat bottenvåningen

Vi flyttade ut den 21 januari. Vi planerar att flytta in i början av december då hela övre plan är färdigt. Nedre plan kommer vi att färdigställa allt eftersom. Det ska byggas nya innerväggar, läggas ventilerat golv och byggas badrum och tvättstuga. Alla renoveringar har blivit riktigt bra, MEN det finns fortfarande en lukt kvar i huset. Experterna säger att den sitter i plattan, att det är betongen som tagit lukt. Jag hoppas att det stämmer och att det kommer att åtgärdas med ventgolvet. Annars vet jag inte vad jag gör.
Tänk på att ibland "luktar man mer" än vad som är rimligt eftersom du har varit så aktiv i det. Vinäger brukar döda gammal doft. Går det att komma åt på något sätt?
 
M Mariaed skrev:
Tänk på att ibland "luktar man mer" än vad som är rimligt eftersom du har varit så aktiv i det. Vinäger brukar döda gammal doft. Går det att komma åt på något sätt?
Vinäger? Hur gör man?
 
Vinäger, då är det bättre med en Ozonbehandling
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Vinäger? Hur gör man?
jag minns inte exakt längre men det anblick sa till att döda dåliga lukter. Jag använder det i tvätt om det är svett eller sur doft /mögel. Fungerar även på kattkiss dofter.
då använder jag en skvätt ättikssprit.
Nu är det ju ”starkt eller lite frätande” på vissa ytor (man får akta ögon) så därför är det bäst du googlar. men oavsett vilket är det miljövänligare än ozon.
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Har liknande problem på vårt landställe. Blir extremt torr i ögonen och får ont i huvudet. Lustiga är att det bara är på vintern. På sommaren känner jag ingenting.. Har precis installerat mekanisk frånluft då ventilationen inte riktigt funkade så för att dra in mer luft så gick vi den vägen. Tyvärr löste det inte problemet. Nästa steg är att riva innerväggarna och byta isolering. Har funnits en vattenskada men dne ska vara åtgärdad men anar att det kan vara en rest av det. Sjukt irriterande dock att jag är den enda som känner av det.
På sommaren har man mer öppet så då är det en helt annan ventilation. Vi har samma problem - inga problem på sommaren - men på hösten återkommer det eftersom man stänger fönster och dörrar. Vad är det för grund? Vi håller just nu på att byta syllar i förhoppning om att det ska bli bättre.
 
O Okänd skrev:
På sommaren har man mer öppet så då är det en helt annan ventilation. Vi har samma problem - inga problem på sommaren - men på hösten återkommer det eftersom man stänger fönster och dörrar. Vad är det för grund? Vi håller just nu på att byta syllar i förhoppning om att det ska bli bättre.
Huset står på plintar. Ser riktigt fräscht ut underifrån men får nog riva upp golvet och väggarna snart.

Vad har ni för slags grund?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.