Hej jag ska bygga ett växthus, avser att göra grunden/sockeln av lecablock. Tre block i höjd under markytan. Måste de blocken pustas med putsbruk, eller klarar de vatten och gjord utan puts?
 
Claes Sörmland
De klarar sig rent fysiskt men det kan ju bli gegg i håligheterna. Jag har haft lecablock legades på backen sedan 1984. Inga skador men lite mossa och jordgegg naturligtvis.

Leca putsas/slammas vanligen vid husbyggen för att minska deras genomsläpplighet för luft. Och för det estetiska naturligtvis.
 
  • Gilla
Gunnar Begood
  • Laddar…
Varken puts eller leca står emot vatten. Lägg en platon-liknande matta utvändigt för det som är under mark.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ah, under mark ja! Man lägger vanligen makadam eller andra genomsläppliga massor mot murar så att vatten inte blir stående där. Och förhållandena ska vara dränerande. Numera också platontypen som nämndes.
 
  • Gilla
Gunnar Begood
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ah, under mark ja! Man lägger vanligen makadam eller andra genomsläppliga massor mot murar så att vatten inte blir stående där. Och förhållandena ska vara dränerande. Numera också platontypen som nämndes.
I och med att det ska vara ett växthus med jord på insidan (ska odla direkt i marken) kanske inte platonmatta behövs, men makadam eller singel på utsidan närmast muren för dränering.

Däremot tänker jag lägga makadam eller singel i botten, sedan gjuta ca 25 cm brett och 10 cm tjockt, samt lägga i armeringsjärn, detta som en grund att sedan ställa och mura lecablocken på.

Verkar det OK?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.