Hej. Vi har köpt ett hus från 70, aldrig omdränerat.
Altanen på huset har gjort sitt och skall rivas. Den ligger på höjden ca 1,3 meter från Mark.
Vi har inredd gillestuga med träpanel, vi har mätt fukten väggar även där och finns inte tillstymmelse till fukt.
Putssläpp på 2 små ställen i källaren men helt torrt.

Bör vi dränera om innan vi bygger ny altan?
Tänker att man kan bygga i etapper som är lätt nedmonterande istället och vänta med dräneringen tills det faktiskt finns behov?
Tar tacksamt emot tips på sådana altaner om någon sitter på nått bra.

Dränering runt detta hus har gett oss offerter på ca 175000kr och känns som väldigt mycket pengar när ingenting tyder på att det inte fungerar som det är.
 
Du kan ju bygga en altan i sektioner på bärlina. Dock är det ändå en hel del som man måste göra om då man gräver upp underlaget under altanen. Att dränera skapar ju en trygghet över tid. Men om läget är så att det finns liten risk för fukt i källare så skulle jag inte dränera. Att dränera eller inte är något man får mäta över tid. Man mäter med en hygrometer vid olika tillfällen över ett års tid. Får man värden som sticker i väg vid nederbörd och när det blir kallare så är en dränering motiverad. Är det bara tillfälliga så kan man putsa upp insidan med hydrauliskt kalk och tillföra eventuell värme som hjälper till att torka upp. Det finns olika lösningar på altaner. Skall den vara på mark, i luften, hur stor skall den vara etc?
 
Tack för svar.
Tanken är att ha altanen i samma höjd som idag men med etapper nedåt då vi vill gömma den yta på gården som är sluttande.
Vi har inte riktigt bestämt, men den blir närmare 80kvm om jag får göra den som jag vill.. så det är ett rätt stort projekt.
 
Har du någon bild på den sida som du tänkt ha altanen?
 
Här kommer en bild. :)
 
  • En villa med garage framtill och snöbeklädd altan på baksidan, omgiven av snö och i ett vinterlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
Lite svårt att se men är plintarna gjutna? Vad ligger altanen på i innerkant mot huset? Det kanske går att använda plintarna i någon form. Men vill du ha etapper så får du räkna med ytterligare plintar som håller upp.
 
Altanen ligger mot nån form av stål balk som sitter fast i husväggen. Ursäkta min okunnighet men är otroligt dålig på sånt här.
Plintarna är gjutna. Att det behövs fler det förstår jag.
 
Balken kanske går att återanvända. Hade du tänkt att göra altanen själv. Om jag förstått det rätt så har du tänkt ha altanen i flera nivåer?
Nåt sånt här?
 
  • Trädäck i flera nivåer med trädgårdsmöbler och en stor parasoll vid ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja men precis,nått liknande sådär ja.
Jag tror att den går att använda.
Vi kommer att bygga själva men ha hjälp av betydligt mer kunniga.
Tänker att det måste finnas ett sätt att bygga på som gör att man kan plocka ner altanen i färdiga sektioner ifall det skulle visa sig bli fukt i framtiden.
Självklart önskar vi att vi bara kunde dränera för att få det överstökat, men känslan av att det känns totalt onödigt just nu gör det så himla svårt då det handlar om väldigt mycket pengar.
Tänker någonstanns att om huset stått i 50år och fortfarande inte har fukt så borde det ju förbli så många år till.
 
Du kan bygga i sektioner men min personliga åsikt är att det spelar mindre roll. Du kommer ändå få göra om all markberedning, plintar etc. Sen kanske du får en ny idé som du vill genomföra. Har dräneringen fungerat i 70 år så lär den funka ett bra tag till. Att lite puts har lossnat tillhör det vanliga underhållsarbetet. Om du är helt grön så skulle jag råda dig att kolla på lite videos på Youtube. Det finns även böcker att kika i. Då får du lite kött på benen och vet vad som gäller. Om jag får ge dig ett tips så spara inte in på trallskruven. Den är en sån liten kostnad och trots allt en central del som håller ihop allt. Min favorit är VSB.
 
Jo. Tror du har rätt !
Jätte tack för alla svar.
Vi får se hur vi går vidare.
Ska komma ihåg det där med skruvarna
 
Dränera INTE om det inte behövs. Är det inte fuktigt så gör det inte. Du kan få andra problem efter en dränering, t.ex. sättningar, för att inte tala om kostnaden. Att dränera är oftast det dyraste ingreppet du kan göra på ett hus.
 
Det du kan göra ör en enklare åtgärd och gräva på sidan där du skall altanen och förbättra källarväggens fuktskydd. Endera tvätta och stryka på ny kallasfalt, som troligen är det ursprungliga, eller lägga på en platonmatta. Vill du ha gratis träning så gräver du för hand och slipper dyra gymkort.
Jag vill påstå att många omdräneringar är helt överflödiga då endast det gamla lagret med kallasfalt på källarväggen lösts upp. Eller takavvattningen läcker och förorsakar en lokal fuktskada.
 
Vi ställdes inför exakt samma dilemma då vi skulle bygga altan. Suterränghus från 1971 som aldrig omdränerats. Efter lite velande så valde vi att inte dränera då källaren är i princip torr, finns inga tecken på fukt i väggar. Man kan se enstaka fuktgenomträngningar i golvet (klinkersfogen) i tvättstugan på sommaren, men det är allt. Det är dock tveksamt om en dränering att hjälpt då det är i mitten av plattan som är oisolerad.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.