Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
förklara gärna hur kan man se att fönstret är gjort av nån svart plast OCH svarta lister på en helsvart vägg. Jag kan inte se det iaf! Och jag kan inget om sånt, så beställer jag ”det här men i vitt” så förväntar jag mig en helvitt vägg.

Edit: det är samma sak som att gå till frisören och färga håret och säga ”jag vill vara svarthårig” och på slutet ser du att du har inte blivit det. Och då förklarar frisören ”men du har ju gråa hår, vi kan inte färga det på sättet du vill”. Lite dum jämförelse kanske, men som lekman är jättesvårt att veta såna saker innan!
Ja om du säger att du vill bli ha svart men tänkte i ditt huvud att det inte skulle bli så mörkt. Men med färgningen med svart i håret så blir det jättemörkt för svart är ju jättemörkt, skyller du då på frisören för att denna färgade med exakt den färgen du valde?
 
Alebaleportocale
B Bortkommen skrev:
Ja om du säger att du vill bli ha svart men tänkte i ditt huvud att det inte skulle bli så mörkt. Men med färgningen med svart i håret så blir det jättemörkt för svart är ju jättemörkt, skyller du då på frisören för att denna färgade med exakt den färgen du valde?
Men nu är inte hans vägg mer vitt eller mindre vitt eller äggvitt eller stockholmsvit. Den är inte vit alls. Så din argument håller inte.
 
  • Gilla
Freiherren
  • Laddar…
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Men nu är inte hans vägg mer vitt eller mindre vitt eller äggvitt eller stockholmsvit. Den är inte vit alls.
Nu hänger jag uppenbarligen inte med. Är det inte den här vi diskuterar längre?

 
Staffans2000
Så vitt:D jag vet. Ja.
Som sagt var. Ett primus I:landsproblem.

Staffan
 
Alebaleportocale
Den är lika vit som en zebra :). I mina ögon, iaf. Det känns som att vi kan diskutera det här in i oändligheten, och vi kommer ändå ha delade uppfattningar. Jag står på TA sida och tycker art företaget borde erbjuda någon form av kompensation. Schysst hade det varit hela väggen, har de inte marginaler att bjuda på det fattar jag inte hur de har varit i branschen i 30år. Men jag fattar också att andra ser den bara vitt.
Vit eller vitt får ni ursäkta, min svenska blir inte bättre än så!
 
Redigerat:
Schysst vore det att låta kunden kostnadsfritt returnera varan......
Låta kunden behålla den och inte betala är på inget sätt rätt

Men som vi vet finns det ju två sidor
Jag ser en vit industrivägg av den typen man kan se på en industri men förstår att ts köpt en inredningsdetalj som kallas industrivägg och då ställer andra krav på utformningen
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Men nu är inte hans vägg mer vitt eller mindre vitt eller äggvitt eller stockholmsvit. Den är inte vit alls. Så din argument håller inte.
Ytskiktet är fortfarande lika vit som TS beställde.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Den är lika vit som en zebra :). I mina ögon, iaf. Det känns som att vi kan diskutera det här in i oändligheten, och vi kommer ändå ha delade uppfattningar. Jag står på TA sida och tycker art företaget borde erbjuda någon form av kompensation. Schysst hade det varit hela väggen, har de inte marginaler att bjuda på det fattar jag inte hur de har varit i branschen i 30år. Men jag fattar också att andra ser den bara vitt.
Vit eller vitt får ni ursäkta, min svenska blir inte bättre än så!
Det är väl ingen som har klagat på din svenska, så vitt jag kan se? Men för att göra det enklare,om någonting är "ett" så heter det "vitt", och om någonting är "en" heter det "vit", alltså "ett vitt tak", "en vit vägg", "en vit färg", "en vit list".
Men som jag skrivit tidigare, den väggen ser inte fin ut med den svarta listen.

Jag hade en kakelsättare hemma tidigare som satte helvit fog mellan röda marmorplattor och granitbänk, såg för jäkligt ut, han fick göra om.
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Den är lika vit som en zebra :). I mina ögon, iaf. Det känns som att vi kan diskutera det här in i oändligheten, och vi kommer ändå ha delade uppfattningar. Jag står på TA sida och tycker art företaget borde erbjuda någon form av kompensation. Schysst hade det varit hela väggen, har de inte marginaler att bjuda på det fattar jag inte hur de har varit i branschen i 30år. Men jag fattar också att andra ser den bara vitt.
Vit eller vitt får ni ursäkta, min svenska blir inte bättre än så!
H Husbuset skrev:
Det är väl ingen som har klagat på din svenska, så vitt jag kan se? Men för att göra det enklare,om någonting är "ett" så heter det "vitt", och om någonting är "en" heter det "vit", alltså "ett vitt tak", "en vit vägg", "en vit färg", "en vit list".
Men som jag skrivit tidigare, den väggen ser inte fin ut med den svarta listen.

Jag hade en kakelsättare hemma tidigare som satte helvit fog mellan röda marmorplattor och granitbänk, såg för jäkligt ut, han fick göra om.
På tal om kakel så är det ju vanligt sen hur många år sen tillbaka som helst att vitt kakel har svart eller mörkgrå fog för att göra en koppling till TS industivägg vit ram och svart foglist
 
L Tommy Lövgren skrev:
På tal om kakel så är det ju vanligt sen hur många år sen tillbaka som helst att vitt kakel har svart eller mörkgrå fog för att göra en koppling till TS industivägg vit ram och svart foglist
Ja, men det är ju vanligast. Det är väl ytterst ovanligt med vit fog mellan plattorna? Gör någon ens det?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Rent krasst så skall du göra en reklamation.
Den skall vara skriftlig och sedan skall du föra dialogen via mail.
Enligt lag skall företaget skall ha möjligheten att åtgärda felet.
Minst tre gånger.

När deras rättning inte är acceptabel eller den inte ger den lösning som du har beställt så kan du gå till ARN.
Där visar du er dialog du visar deras datablad där inga lister är markerade.
Därav har du gett dem möjlighet att åtgärda felet och om de inte lyckats kommer ARN att slå hårt på dem.

Lycka till
 
H Husbuset skrev:
Det är väl ytterst ovanligt med vit fog mellan plattorna? Gör någon ens det?
Är det(ingen aning, faktiskt)?
Jag har vit fog på kaklet i badrummet iaf. Svart(eller väldigt, väldigt mörk brun om vi ska vara petiga) i köket dock, men det är inte vitt kakel där... Kanske beror på ålder? Är ju ett gäng år sedan badrummet gjordes, tror det börjar närma sig 30 år nu.

Däremot har jag(likt många andra) svarta lister på fönster och altandörren, som i övrigt är vita. Dvs, tämligen exakt som TS vägg :p
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
L Lucif3r skrev:
Är det(ingen aning, faktiskt)?
Jag har vit fog på kaklet i badrummet iaf. Svart(eller väldigt, väldigt mörk brun om vi ska vara petiga) i köket dock, men det är inte vitt kakel där... Kanske beror på ålder? Är ju ett gäng år sedan badrummet gjordes, tror det börjar närma sig 30 år nu.

Däremot har jag(likt många andra) svarta lister på fönster och altandörren, som i övrigt är vita. Dvs, tämligen exakt som TS vägg :p
Fast inget du har hemma är väl specialbeställt?
Jag har ingen aning/ bryr mig inte vem som gjort fel, det vi kan konstantera är att TS inte fått det som förväntats( möjligen det som beställts? Beroende på hur kommunikationen skett vid beställning och vad som kan förväntas vara implicit) Personligen förstår jag inte att företaget och vissa på forumet vill hävda att det ska ner på detalj nivå vilka lister som önskas. Säger man vit vägg så innebär det i min värld att det inte syns någon annan färg. Lister, spikar etc. Klar/ ofärgat glas.
 
S Sona2012 skrev:
Fast inget du har hemma är väl specialbeställt?
Jag har ingen aning/ bryr mig inte vem som gjort fel, det vi kan konstantera är att TS inte fått det som förväntats( möjligen det som beställts? Beroende på hur kommunikationen skett vid beställning och vad som kan förväntas vara implicit) Personligen förstår jag inte att företaget och vissa på forumet vill hävda att det ska ner på detalj nivå vilka lister som önskas. Säger man vit vägg så innebär det i min värld att det inte syns någon annan färg. Lister, spikar etc. Klar/ ofärgat glas.
I min värd är det vit ram, svarta lister och ofärgat glas när det heter industrivägg. Hade det kallats dekorvägg med fönster eller nåt sånt hade jag tyckt att det skulle vara samma färg på lister som på ram. Smaken är som baken. Vore intressant att veta hur ARN skulle bedömma det här.
 
S Sona2012 skrev:
Personligen förstår jag inte att företaget och vissa på forumet vill hävda att det ska ner på detalj nivå vilka lister som önskas. Säger man vit vägg så innebär det i min värld att det inte syns någon annan färg. Lister, spikar etc. Klar/ ofärgat glas.

Det om något var väl detaljerat? Vi andra säger ju "skit i listen, du har fått en vit vägg". :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.