Hej!

Jag ska riva upp sovrumsgolvet i stugan. Idag är det spån som isolering som jag vill ta bort då jag befarar fukt där pga lukt. Som blindbotten (mot krypgrunden) är det brädor som jag tänkte behålla för enkelhetens skull.
Så min fråga är hur jag ska göra från blindbotten och upp till golv.
vad tror ni om nedan?

1. lägga cementtrossbottenskivor mot befintlig blindbotten. Dels för att minska drag och för att få ett lager oorganiskt material i botten på bjälklaget samt agera som musspärr. Eventuellt nån tätfog i skarvar och springor på skivan.
2. Isolering stenull. Vet ej dimensionen på bjälklaget men tänker att jag lägger isolering jämns med övre kant på stommen.
3. Spånskiva
4. furugolv eller liknande

verkar det vettigt eller missar jag något?
 
Redigerat:
Bra plan. Går bra att köra tex trögexpanderande fogskum i skarvar på blimdbottenskivorna.
 
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bra plan. Går bra att köra tex trögexpanderande fogskum i skarvar på blimdbottenskivorna.
Topp!
Då är det rätt tänkt med ingen som helst plast i nåt lager?
 
Nej, möjligtvis foam under trägolv men jag skulle välja lumppapp.
 
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, möjligtvis foam under trägolv men jag skulle välja lumppapp.
just det, grålump mellan spån och trägolv blir perfa.
 
Vi gjorde snarlikt.
Gamla blindbotten revs ut. Cementskivor som tejpades i alla skarvar. Cellulosaisolering. Lumppapp på bjälklaget. Massivt trägolv.

Satte inte något extra i form av spånskiva eller så för att inte bygga på höjden mer än nödvändigt. Hade även cc30-50 på hela bjälklaget så det räckte till gott.

Ingen plast någonstans.
 
tensiden tensiden skrev:
Vi gjorde snarlikt.
Gamla blindbotten revs ut. Cementskivor som tejpades i alla skarvar. Cellulosaisolering. Lumppapp på bjälklaget. Massivt trägolv.

Satte inte något extra i form av spånskiva eller så för att inte bygga på höjden mer än nödvändigt. Hade även cc30-50 på hela bjälklaget så det räckte till gott.

Ingen plast någonstans.
spännande! jag är också rädd för att spånskivorna tar för mycket på höjden. tror att det endast är masonit under trägolvet nu. Tänker att spånskivorna även skulle ha ett positivt värde av att minska känslan av kallt golv men kanske inte spelar någon större roll?
jag kommer tyvärr inte kunna riva ut gamla blindbotten utan tänker isåfall att jag lägger cementskivorna direkt på befintlig blindbotten. Beror lite på vad jag har för cc mått i bjälklaget med.
Vad fick dig att använda Cellulosaisolering istället för stenull?
 
Redigerat:
S Stugmannen skrev:
spännande! jag är också rädd för att spånskivorna tar för mycket på höjden. tror att det endast är masonit under trägolvet nu. Tänker att spånskivorna även skulle ha ett positivt värde av att minska känslan av kallt golv men kanske inte spelar någon större roll?
jag kommer tyvärr inte kunna riva ut gamla blindbotten utan tänker isåfall att jag lägger cementskivorna direkt på befintlig blindbotten. Beror lite på vad jag har för cc mått i bjälklaget med.
Vad fick dig att använda Cellulosaisolering istället för stenull?
Ja, vi hade tidigare blindbotten i form av brädor, kutterspån, trägolv, spånskiva och plastmatta.
Cellulosan valde jag för att i någon mån (åtminstone för egen huvudbry) försöka renovera med lite naturligare material som kan hantera fukt bra. Det är mycket teorier och tyckande i det där, men det blev inte så farligt mycket dyrare och jag känner att jag kan sova gott om natten. Beställde hem balar med skivor i olika tjocklekar för att kunna pussla ihop det bra.

Jag upplever inte vårat golv som kallt. Det är 2cm massiv gran som är hårdvaxoljad. Jag tror inte en spånskiva under det skulle göra någon skillnad. Iom att blindbottenskivorna är relativt välpassade och dessutom tejpade drar det inte alls nerifrån och isoleringen gör sitt även om den bara är runt 5-10cm tjock beroende på var den ligger (hälften av facken tas till större delen upp av träbjälklaget (timmerhus), så där ligger ingen blindbotten).
 
  • Gilla
RP4321
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Ja, vi hade tidigare blindbotten i form av brädor, kutterspån, trägolv, spånskiva och plastmatta.
Cellulosan valde jag för att i någon mån (åtminstone för egen huvudbry) försöka renovera med lite naturligare material som kan hantera fukt bra. Det är mycket teorier och tyckande i det där, men det blev inte så farligt mycket dyrare och jag känner att jag kan sova gott om natten. Beställde hem balar med skivor i olika tjocklekar för att kunna pussla ihop det bra.

Jag upplever inte vårat golv som kallt. Det är 2cm massiv gran som är hårdvaxoljad. Jag tror inte en spånskiva under det skulle göra någon skillnad. Iom att blindbottenskivorna är relativt välpassade och dessutom tejpade drar det inte alls nerifrån och isoleringen gör sitt även om den bara är runt 5-10cm tjock beroende på var den ligger (hälften av facken tas till större delen upp av träbjälklaget (timmerhus), så där ligger ingen blindbotten).
tack, ska kika på Cellulosaisolering. här rör det sig om 6kvm så prismässigt är det inget att diskutera.
 
S Stugmannen skrev:
tack, ska kika på Cellulosaisolering. här rör det sig om 6kvm så prismässigt är det inget att diskutera.
Ja, hittar du det lokalt så är det ju smidigt. Jag fick beställa från isoleringsbutiken.se, men kostnaden för att få det hem till dörren var helt ok sett till att jag annars fått åka med släp två gånger åtminstone.

Det enda är att det är lite svårt att kapa skivorna om man inte har rätt verktyg. https://www.byggahus.se/forum/threads/kapa-cellulosaisolering-knepigt.275607/
Dom vill liksom inte bara dela sig smidigt.
 
tensiden tensiden skrev:
Ja, hittar du det lokalt så är det ju smidigt. Jag fick beställa från isoleringsbutiken.se, men kostnaden för att få det hem till dörren var helt ok sett till att jag annars fått åka med släp två gånger åtminstone.

Det enda är att det är lite svårt att kapa skivorna om man inte har rätt verktyg. [länk]
Dom vill liksom inte bara dela sig smidigt.
de verkar ha på bauhaus som ligger nära huset https://www.bauhaus.se/bygg/tak/iso...wKLy2o4_MaLbWkUc9A8-BpBJwG32FLQBoCv5QQAvD_BwE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.