Campar Campar skrev:
Men den stora frågan, blev det tyst? :D
Viktigare att det blir snyggt... ;-)

Har inte kopplat fram strömmen till trefasuttaget ännu, så just nu lyckligt ovetande om resultatet.

En vild gissning är att det blivit tystare men inte ljudlöst :)
 
  • Gilla
Campar
  • Laddar…
Öppningarna för till- avluft försämrar ljudisolationen markant. Tyvärr hjälper inte en saxad kanal i isoleringen utan du behöver en ljuddämpad lösning med ett tungt omslutande skal och som bygger på principen att absorbera ljudet under så lång sträcka som möjligt. Det du kan göra är att bygga till utanpåliggande kåpor, två lag gips el tjock MDF .Du kan antingen bygga ljuddämparen som ett långt periskop eller som en labyrint för att få en så lång passage med ljudabsorption som möjligt. Skiljeväggarna/avdelarna i labyrinter gör du i tjock MDF eller två lag gips. Labyrinten behöver bara ha ljudabsorberande material på en av två motstående sidor. Viktigt att det blir tätt. Samma gäller luckan, där kan du använda epdm kronlist som monteras med överlapp i hörnen. 1 mm spalt påverkar ljudisolationen mer än vad man kan tro. Sedan kanske du bör ha en liten fläkt sim forcerar luften.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Sätt en inne/ute-termometer som mäter inne i burken. Min spaning är att det blir väldigt varmt om kompressorn får gå ett tag. Det som låter mest är insugsljudet. Jag satte ett luftfilter från en Volvo B20 på min kompressor och det blev en väldig förbättring. Skulle dock aldrig bry mig om att isolera med låda, det är ju ett garage/verkstad den ska stå i.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Studera frekvenserna och bygg en avstämd ljuddämpare på motfasreflex?
 
En resonator (Helmholtz) tror jag du tänker på. Är effektiv vid snäva frekvensband. I detta fall alstrar bullerkällan ett bredbandigt ljud och därför är vanlig absorption lämpligast.
 
optimum
Det är mindre bra att placera något som låter mycket i ett hörn.
De olika väggarna, golv och tak fungerar som kraftiga förstärkare.

Sett och hört sådant experiment på Chalmers där en högtalare med brummande ljus fördes ut och in i ett hörn hur otroligt mycket högre ljud det blev direkt i hörnet mot att man drog ut den någon meter på golvet.

Nu kan man sällan ställa en kompressor ett stycke ut på golvet men att placerat den längs ena väggen hade bara det sänkt ljudnivån. Samma med värmepannor, tvättmaskiner och torktumlare som ofta placeras i ett hörn.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Hej!

hur gick det tillslut?
Blev det tyst?
Blev det varmt?
 
Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Hej!

hur gick det tillslut?
Blev det tyst?
Blev det varmt?
Jag är nöjd, ni fick väl lite byggbilder tidigare i tråden tror jag.

Det blev markant tystare, målet var att kunna vistas i rummet utan hörselkåpor och det är inget problem nu. Ett högt surrande skulle man kunna säga att det numera är, det går inte att missa att kompressorn är på men inga kåpor och det känns inte besvärande längre.

Värmen vet jag inte, har bara kört kompressorn korta stunder hittills. Kommer nog öppna lådan och dra ut den i det fria om jag skulle behöva köra den långa stunder i framtiden, men det är så ovanligt att det känns som ett ickeproblem.

Kanske monterar en enkel termometer i lådan framöver för att se hur varmt det blir med.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Garderobssnickarn
M martinradbo skrev:
Jag är nöjd, ni fick väl lite byggbilder tidigare i tråden tror jag.

Det blev markant tystare, målet var att kunna vistas i rummet utan hörselkåpor och det är inget problem nu. Ett högt surrande skulle man kunna säga att det numera är, det går inte att missa att kompressorn är på men inga kåpor och det känns inte besvärande längre.

Värmen vet jag inte, har bara kört kompressorn korta stunder hittills. Kommer nog öppna lådan och dra ut den i det fria om jag skulle behöva köra den långa stunder i framtiden, men det är så ovanligt att det känns som ett ickeproblem.

Kanske monterar en enkel termometer i lådan framöver för att se hur varmt det blir med.
Låter bra, jag tänkte försöka mig på något liknande.
 
M martinradbo skrev:
Jag är nöjd, ni fick väl lite byggbilder tidigare i tråden tror jag.

Det blev markant tystare, målet var att kunna vistas i rummet utan hörselkåpor och det är inget problem nu. Ett högt surrande skulle man kunna säga att det numera är, det går inte att missa att kompressorn är på men inga kåpor och det känns inte besvärande längre.

Värmen vet jag inte, har bara kört kompressorn korta stunder hittills. Kommer nog öppna lådan och dra ut den i det fria om jag skulle behöva köra den långa stunder i framtiden, men det är så ovanligt att det känns som ett ickeproblem.

Kanske monterar en enkel termometer i lådan framöver för att se hur varmt det blir med.
Tack för informationen. - Så du startar med en elkontakt på utsidan? På min kompressor står det att det är av yttersta vikt att kompressorn brytare används. Är det inte så för dig?
 
K
Bengt Olof Ericsson Bengt Olof Ericsson skrev:
Tack för informationen. - Så du startar med en elkontakt på utsidan? På min kompressor står det att det är av yttersta vikt att kompressorn brytare används. Är det inte så för dig?
Har alltid kört min enbart med elkontakt . Brytaren på kompressorn har stått på on i stort sett ända sen den var ny.
 
Bengt Olof Ericsson Bengt Olof Ericsson skrev:
Tack för informationen. - Så du startar med en elkontakt på utsidan? På min kompressor står det att det är av yttersta vikt att kompressorn brytare används. Är det inte så för dig?
Ja det där kan knappast ha ngn betydelse. Jag kör också med en separat brytare "på utsidan". Svårt att se vad det skulle göra för påverkan på kompressorn.
Min används dessutom sporadiskt om det nu har ngn betydelse i sammanhanget.

Finns ju en liten oro för att det blir för varmt om man skulle köra den konstant i flera timmar till nåt projekt. Men min låda går att öppna så att jag kan dra ut kompressorn i så fall, har dock aldrig hänt hittills.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.