Bild på en varmvattenberedarens anslutningar med märkta funktioner för inkommande och utgående vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slacker, tack! Se min bild från förra inlägget
 
Hepp! Nu kom det en bild till - Vad heter den där modellen? Det är inte så att det är en genomströmningsvärmare? Namn? Modell?
 
Ingen aning. Det är en stuga på tomten och tänkte ha en liten vvb på 10l under diskhon direkt under kökskran. Vad ska man ha?
Allt som funkar för detta är bra
 
Ahh.. Nu lyckades google ge mig den där du har bild på Oras 10L VVB med blandare - Dom där är lite speciella då övertrycket går via kran och är en sk. öppen beredare - Osäker på grundprincipen. Men du är knuten till den kranen med den modellen - Dvs, det går inte att byta kran.

Ni har ingen dusch eller planer på dusch? Fler blandare eller bara en?
 
Jasså ja nej då är det inget alternativ. Jag har en vanlig kran med vanliga pex anslutningar.
Kan bli en toalett som ska anslutas i framtiden.
Finns de inte små 10-15l vvb där man ansluter blandningsventil som vanligt?
Rostfri diskho och blandare i ett kök med avlagrade arbetshandskar och en radio på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Svårt det där - Allt handlar om placering och hur mycket jobb man vill ställa till med - Det finns genomströmmningsberedare som man enkelt sätter under diskbänken men den enkla biten slutar där dom dem ofta vill ha rätt så mycket el och till och med tre-fas för att värma vattnet när ni spolar. Kanske lite komplicerat i en stuga på en ö.
Mindre beredare finns men inget som de stora tillverkarna satsar på då jag gissar att marknaden är för liten, det beror hur mycket plats du har i diskbänks skåpet skulle jag säga!
De små är inte vidare energieffektiva och 5 eller 10l tar slut fort men räcker förhoppningsvis till en disk. De saknar dessutom blandventil mig veterligen och man ställer temperaturen på maskin och "blandningen" sker i termostatblandaren.

Jag har faktiskt ingen aning... Herregud, såg att det finns en 10L på biltema för 999:- inte mycket dyrare än den blandarventil du visade bild på.

Någon annan kanske har input på små VVB's.
 
  • Gilla
hakber77
  • Laddar…
Jag har gott om plats under. Kan gärna köpa den på Biltema om jag kan ansluta blandarventil på den och min ikea kran
 
Men funkar den från biltema för mig?
 
??
 
Den fungerar nog, men det är ju absolut inte värt huvudvärken att köpa VVB från Biltema...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Aha tack
 
Där ser man, har du blandventil monterad på toppen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.