Hej,

Vi vill plantera 3 fruktträd på vår tomt på ca 650 kvm. Planen är att plantera träden ut med gatan så att det ska fungera som både insynsskydd men även att det ska ge ätbar frukt. Iom att vi vill använda det som insynsskydd tänker vi oss relativt låga träd (ca 2 m höjd) och vi vill nog ha ett äppelträd, ett plommonträd och ett körsbärsträd.

Jag har gått igenom nätet otaliga gånger men hittar inte lämpliga fruktsorter för min växtzon men i de fall jag hittar frukter för rätt växtzon så har jag svårt att få fram information om hur höga träden blir.

Någon som sitter inne på kunskapen?

Tack på förhand!
 
Inget av de träden du räknar upp blir så låga som 2 meter utan kraftig beskärning. Men visst går det att hålla ner dem men räkna med att vara flitig med sekatören.
Tänk på att tex äpple behöver bli pollinerat av en annan äppelsort som den du har är kompatibel med. Så om det inte finns några äppelträd på grannarnas tomter så är det lämpligare med två sorters äppelträd. Av olika sort men som pollinerar varandra.

Edit; glömde ju länken till pollineringstabellen.
 
Ok, det är nog inte så kinkigt med just 2 m men har ändå stött på en hel del träd där det står 2-3 m höjd i informationen.

Intressant det gällande pollineringen, hade jag missat helt. Grannen har ju ett äppelträd, hur tar jag enklast reda på vilken äppelsort det är? Förutom det uppenbara att direkt fråga :).
 
Pollineringen är inget problem i stan. Det finns alltid något som funkar.

Hur stort trädet blir beror på vilken rot det är ympat på. Det vanliga i trädgårdshandeln är A2. Men det finns varianter som blir mindre.
Oavsett vilket kommer det att kräva klippning. Men med klippning kan man forma träd lite hur man vill.

Körsbär rekommenderar jag inte i den storleken.

Ett alternativ skulle kunna vara en staketdruva eller minikiwi på spalje. Det ger frukt och avskärmning.
 
Att hitta träd för växtzon 3 borde inte vara svårt. Du kan alltid plantera träd som har en högre zon angivet. Det är när trädets angivna zon är lägre än din som det blir lite kinkigare.

Jag har planterat tre körsbärsträd hemma hos mig. Ett köpt och två flyttade vilda träd. När jag köpte trädet fanns det sådana som angavs vara svagväxande. Det jag köpte var inte ett sådant. Efter närmare 10 år är det nog inte över tre meter högt. Och då har jag inte varit så flitig med att beskära. Köper du svagväxande träd borde inte två meter vara omöjligt att hålla. De flyttade vildkörsbären är en annan fråga. De blir betydligt större.
 
En sak att tänka på är att även om träden kanske går att få att hålla sig relativt låga så kan det vara problem med att ha de nära gräns ut mot gata då man inte får ha träd som växer ut över en gata heller. Då kan det bli både lågt och smalt och kanske inte ger speciellt mycket insynsskydd heller. Men gott är det ju däremot!
 
BirgitS
Ekusmic Ekusmic skrev:
Ok, det är nog inte så kinkigt med just 2 m men har ändå stött på en hel del träd där det står 2-3 m höjd i informationen.
Den angivna höjden är den normala höjden när träden är 10 år gamla men de kommer ju inte att sluta växa efter det. Ett viktigt mått är stamhöjden, om du vill att ett träd inte ska bli mer än 2 m högt bör de lägsta grenarna sitta på max 1 m höjd för att det ska bli en vettig proportion mellan stam och krona.
 
  • Gilla
Rickard Gbg
  • Laddar…
Om du köper ett äppelträd med grundstam B9 som enligt blomsterlandet blir 35% så stor som A2 (https://www.blomsterlandet.se/tips-...frukttrad/apple/apple-svagvaxande-rodluvan-e/) så borde det vara relativt enkelt att hålla dem tillräckligt små. De har inte så mycket växtkraft att kämpa emot helt enkelt. Däremot så verkar det som de kan behöva konstant stöttning och jag tror de bara blir 20-30 år gamla.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.