Hej,

Jag köpte ett hus för inte så länge sedan och jag denna värmepump finns i huset. Jag har lite problem med radiatorerna då det inte blir tillräckligt varma. Det finns en ute givare placerat mot huset. Vi har avluftat radiatorerna men lik förbannad blir dom inte så varma som man önskar. Sovrummen nere är jätte kalla och radiatorerna känns som "halv varma". Måste man ställa in nåt i programmet eller vrida på nåt ? Tacksamt för svar.
 
  • Värmepump och radiatorregulatorer i ett pannrum, indikerar problem med uppvärmningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en sådan pump. Gammal och enkel, men fungerar bra.

Du fick väl förhoppningsvis med manualen? Med knappen D och + och - knappen kan du navigera runt i menyerna och ställa in värmekurvan, välja om den ska styra på inne eller utegivare, hur mycket tillskott elpatronen får ge mm. Samt läsa loggar över hur driften gått senaste tiden. Kolla att verklig framledningstemperatur (är-värde) stämmer med önskad framledningstemperatur (bör-värde). Är det inte smällkallt ute, så borde dom följas åt hyffsat om resten av pumpen fungerar som den ska. Det hjälper ju inte om du ändrar inställningar om pumpen inte klarar av att leverera tillräckligt med värme.

Det jag fick göra när jag flyttade in var att välja bort styrning med innegivare. Eftersom givaren satt i köket så blev det iskallt i resten av huset om vi exempelvis bakade, lagade mat en längre tid eller hade gäster. Eller bara för att solen sken in.

Men ett värmesystem är mycket mer än värmepumpen, så du måste också kolla upp att resten av systemet är i bra skick, att vatten är påfyllt, att cirkulationspumparna mår bra osv.

Det finns hur mycket som helst att läsa om värmepumpar och värmesystem i allmänhet både här på byggahus och på andra forum. Lägg några timmar på att läsa på. Det är väl investerad tid om något börjar strula mitt i vintern.
 
Tack för informationen. Jag har fått menyet men jag vågar inte trycka fel för då är jag rädd att det kan gå åt helsike. Jag vet inte hur jag kan ändra det, tror jag förstör mer än jag gör nytta. Kan bifoga bilder hur det ser ut.
 
  • Digital display av en värmepump med temperaturinställningar 37°C och 42°C och knappsymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat med display som visar "ELP NEDRE GRÄNSVÄRDE" och temperaturinställningar, knappar för justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital menyskärm på en elpanna med olika knappsymboler och displaytexten "ELPANNA BEREDARE".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt elektroniskt kontrollpanel med suddig LCD-display och symboler för strömställare och batterier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på en apparat som visar texten "H.GAS --CUTE 7%" med symboler för batteri, varning och påslagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på en enhet som visar "KOMPR FLÄKT: 0.0 ELP: 0.0 + 0kW" och kontrollknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar vara rena djungeln med värmepumpen alltså :)
 
Är den kopplad till en utedel (ecoair) eller typ bergvärme (ecoheat)? Finns rumsgivare?

Här finns manualen till ecoel

https://ctc.se/file-download/7f354e2e03b444e537c893255ad7ec1e.pdf

Det finns inte jättemånga inställningar för husvärmen, det gäller att välja rätt kurva, i detta fall framledningstemperaturen vid -15c ute. Det blir ofta lite svår-inställt vid temperaturer runt nollan ute och tyvärr finns ingen funktion för parallellförskjutning av kurvan i denna panna.
Sen gäller det att cirkulationspumpen går som den ska samt att alla radiatorventiler är öppna
 
Den är uppkopplad till utedel som är monterad mot husfasaden. Jag vill inte leka fackman men att få en riktigt varm radiator som i en lägenhet är nästan omöjlig men som sagt jag är inget geni på detta :(
 
Nej inga rumsgivare finns
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.