Hej,

Huset är byggt 2000 och byggdes av egnahemsbolaget. En & 1/2 plansvilla där utbyggnaden högst upp på ritningen inte har någon övervåning. Jag funderar nu att riva väggen markerat i rött och ersätta med en vägg (blå färg) så att sovrummet blir stort men avlångt. 20200105173250-83.250.25.6.jpg

Jag har läst mig till att de bärande väggarna bör vara de som står horisontellt mot takstolarna. Det skulle isåfall betyda att den bärande väggen är just den andra i väggen i sovrumet jag vill förlänga. Är därmed tämligen säker att det ska gå att riva den röda väggen men ville stämma överens med er för säkerhetsskull.

Vad tror ni? Bara att börja riva? :)
 
  • Husritning av en 1 1/2 plansvilla med markerad vägg i rött som ska tas bort och en planerad ny blå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antagligen är den rödmarkerade väggen inte bärande. Det bör finnas en balk i taket där den blå väggen är tänkt att finnas. Kan du se den? Ett utömhus foto på huset kan förklara en hel del också. Jag är däremot inte helsåld på din tänkta ändring av planlösningen. Genom att sätta upp den blå väggen förstör du en av vardagsrummets verkiga kvalitéer, ljuset från fyra håll. Det nya rummet får dessutom en opraktisk form. Det känns inte som en beständig åtgärd. Fundera på om det inte finns ett bättre sätt att åstadkomma det du önskar.
 
  • Gilla
jecson296 och 2 till
  • Laddar…
Tack Justus för svaret!

Inga andra som har erfarenheter från liknande hus?
 
Vad är syftet med ett så långsmalt sovrum?
 
Hej Anna!

Det är inte optimalt, det förstår jag.
Huset köptes med den blå väggen redan klar vilket gör att jag sitter med två små rum som man inte har någon nytta av. Vi tänkte slå upp den röda väggen och göra ett lekrum till barnen så att rummen kommer till användning. Att riva den blå väggen igen är inte ett alternativ för det hade inneburit en omfattande renovering med parkett,innertak osv i vardagsrummet.
 
BirgitS
Kan det inte vara bra att ha två rum som lekrum, ett för pyssel och ett för mer rörlig/våldsam lek?
Då kan pyssel, lego, pärlplattor eller vad de gillar ligga kvar och det är ingen risk att det åker i golvet när det springs och hoppas omkring. När de blir äldre är det då lätt att få dels ett gästrum och dels ett datorrum, eller vad det då finns behov av.
 
Hej,

Tänkte bara återkoppla kring hur det tillslut blev. Precis som tråden var inne på så var det inte en bärande vägg och det såg man väldigt tydligt när jag plockat ner gipsskivorna. Efter en hel del spackel och målarfärg syns nu inte vart den gamla väggen vart. I golvet blev det en 9 cm bred list som täcks över av en matta tills att barnen blivit något större och det blir lönt att byta parkett där inne.

Oavsett så tackar jag ödmjukast för hjälpen och det jag lärt mig från detta är att icke bärande väggar är ofta de väggar som går i samma riktning som takstolarna.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.