Hej,

jag är en nygammal användare som hoppas på lite goda råd.

Jag har kommit över en INCA bandsåg. Tyvärr så drar den rejält snett och vid tjocka arbetsstycken så blir det en bulle på mitten. Jag tänker att nytt band och en kontroll av bladstyrningarna är mina första åtgärder.

Som jag har förstått det så är bandsagblad.se ett vettigt alternativ?

Nu till min egentliga fråga. Det finns ett antal varianter av bredd, tjocklek och tandning att välja på. Jag tänker mig några olika.
1) Raka snitt i lite tjockare material, tänk ekkub med sida 1 dm. Jag vet att det inte är den största sågen som finns och är beredd på att ha lite tålamod här, men vill ha raka snitt. 0,37, 12/16, 4tpi
2) Allround blad. 0,37, 10/12 6 tpi
3) Figursågningsblad. 0,37, 6, 14 tpi

Jag tar tacksamt emot kommentarer på mina första tankar om dimensionerna ovan. Är det onödigt många? Det viktigaste för mig i nuläget är 1).

När man sågar kuber, finns det någon generell visdom om det är bäst att såga längs eller tvärs fiberrikningen på de sidor som inte har ändträ?

MVH
Sven
 
Det enda som krävdes var att skriva en fråga här för att börja få bättre google-länkar.:)

Jag läser och försöker förstå mer.
 
Det låter som du kanske har bladspänningen för lågt ställd. Prova att höja den och se om det blir bättre. Nya blad vill du ändå ha så de kan du beställa ändå :)
 
  • Gilla
Sven_Norberg
  • Laddar…
Som föregående talare. Bladspänning och nya blad. Jädrar vad jag slet med det innan jag fattade grejen...
 
  • Gilla
Sven_Norberg
  • Laddar…
Vad inte riktigt vad bladbeteckningarna står för, är 0.37 tjockleken? Låter väldigt tunt. Vad betyder 12/16?

Incan kan iaf inte spänna bredare än 12mm blad med framgång så köp inget bredare än så. 12mm 3-4TPI körde jag som allroundblad när jag hade en Inca. Högre tandtal ger finare snitt men jag tror aldrig jag körde dom 6TPI jag köpt, kanske när jag sågade nån dovetail men aldrig annars. Sen hade jag ett kurvblad, 6mm 4TPI. Tjocklek på bladen ca 0.55mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta min otydlighet med bladbeteckningarna, det var tjocklek, bredd(er) och tandning.

Tack för de goda råden. Hur vet man hur hårt man skall spänna bladet? Jag är nybörjare på bandsågar.

Verkar som att jag kan ha ett allroundband, 0.37mm 12 mm 4 tpi och ett för figursågning 0.37mm 6mm 6pti? Och då bör allroundbandet funka för de raka snitt jag vill göra.
 
S Sven_Norberg skrev:
Ursäkta min otydlighet med bladbeteckningarna, det var tjocklek, bredd(er) och tandning.

Tack för de goda råden. Hur vet man hur hårt man skall spänna bladet? Jag är nybörjare på bandsågar.

Verkar som att jag kan ha ett allroundband, 0.37mm 12 mm 4 tpi och ett för figursågning 0.37mm 6mm 6pti? Och då bör allroundbandet funka för de raka snitt jag vill göra.
Ingen fara, tack för förtydligandet.

0.37mm låter väldigt tunt(?). Kanske inte något problem i sig men de 0.55mm jag körde räknades som tunna. Det är lättare för "klena" sågar att spänna tunna blad så jag ser kanske inte 0.37 som en nackdel, har inte provat så tunna själv.

I övrigt tror jag du klarar dig bra på dom två bladen du skrev i senaste inlägget.
 
Kikade in på http://www.bandsagblad.se/

Den hemsidan har en del övrigt att önska, herrejösses, har den legat i träda på en server från 93 och sen lanserats igen?.:rolleyes:

Hursomhelst, bladen verkar vara så tunna som 0.36mm.

Vad gäller bladspänningen har många maskiner en skala för spänningen, även Incan. Den litade jag inte alls på och körde på känsla, 12mm bladen spände jag max. Finns tensiometer att köpa men de kostar en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.