Vi har planer på en soluppvärmd dusch vid poolen, men undrar lite över märke och montering.
Det blir ingen gjuten betong under så förslag på annan montering?
Eftersom man måste ta in den på vintern måste den vara lätt att flytta, något förslag på vilket märke?
Den får helst kosta under 2000 kr.
 
Gissar att du menar en sån där soluppvärmd stolpe som kan anslutas till trädgårdsslang?

Inte provat, men kan tänka mig att det borde gå att montera med någon form av jordankare/markskruv om du inte har någon trall du kan skruva fast den i?

Annars går det ju att ta en lång svart slang och bygga någon slags låda där du slingrar lagom antal meter till en solfångare, och montera i sydlig riktning, och sätta upp en stolpe där du monterar blandare och dusch. Men det blir nog lite mer ödemarkslösning och kanske inte passar in vid poolen...
 
Ja, en sån. Har slang framdragen. Jag kan bygga ett vanligt trädäck, funkar det att montera i?
Att tillverka en egen är inte aktuellt.
 
Vi har haft en sån soluppvärmd stolpe i 5 år ungefär, följde med ett jordankare med en platta som man skruvar fast den på. Brukar ta in stolpen varje vinter men jordankaret sitter givetvis kvar i backen.
 
  • Gilla
Hauki
  • Laddar…
ecb182 ecb182 skrev:
Vi har haft en sån soluppvärmd stolpe i 5 år ungefär, följde med ett jordankare med en platta som man skruvar fast den på. Brukar ta in stolpen varje vinter men jordankaret sitter givetvis kvar i backen.
Är det Demerx ni har? Har sett att de har jordankare, men det köps separat.
 
Hade glömt bort vad den heter men när jag googlade på Demerx nu så ser jag att det är deras modell Sunny 20. Gäller att slå ner jordankaret rakt, mitt sitter lite snett. Tidigare år har jag justerat med brickor vid skruvarna men det glömde jag i år, får luta lite..
 
  • Snett monterat jordankare för modellen Demerx Sunny 20 utan brickjustering vid stolpfot på grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ecb182 ecb182 skrev:
Hade glömt bort vad den heter men när jag googlade på Demerx nu så ser jag att det är deras modell Sunny 20. Gäller att slå ner jordankaret rakt, mitt sitter lite snett. Tidigare år har jag justerat med brickor vid skruvarna men det glömde jag i år, får luta lite..
Är det bara ett rör med vatten uttag uppe och in nere?
 
Det är någon sorts tank i konstruktionen. Värms upp av solvärme. 20l i den vi har, finns varianter med dubbla vattenmängden.
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Raka Raka skrev:
[länk]
Väldigt billig. Någon som äger en likadan?
Liten tank = kort varmvattensdusch.
 
ecb182 ecb182 skrev:
Hade glömt bort vad den heter men när jag googlade på Demerx nu så ser jag att det är deras modell Sunny 20. Gäller att slå ner jordankaret rakt, mitt sitter lite snett. Tidigare år har jag justerat med brickor vid skruvarna men det glömde jag i år, får luta lite..
Hej
Hur har du gjort med duschvttnet? Blir det inte lerigt som fan där?
Mvh
 
Hej, vår står i avslutningen av en grusgång som är uppbyggd med markduk/15 cm packad bergkross och sen singel. Så vattnet går bara ner i gruset. Som du är inne på, har man duschen på till exempel gräs behövs nog någon trall eller liknande för att det inte ska bli lerigt.

Duschen funkar för övrigt fortfarande, borde vara 8-10 år gammal nu.
 
Moana Moana skrev:
Vi har planer på en soluppvärmd dusch vid poolen, men undrar lite över märke och montering.
Det blir ingen gjuten betong under så förslag på annan montering?
Eftersom man måste ta in den på vintern måste den vara lätt att flytta, något förslag på vilket märke?
Den får helst kosta under 2000 kr.
Jag handlade en utedusch här https://www.clickandship.se/collections/duschar-tillbehor-for-uteduschar
Där finns i alla möjliga prisklasser och dom har haft en grym kundtjänst som hjälpte mig att hitta rätt snabbt
 
I Ingen snickare skrev:
Jag handlade en utedusch här [länk]
Där finns i alla möjliga prisklasser och dom har haft en grym kundtjänst som hjälpte mig att hitta rätt snabbt
Såg att jag var sen på bollen dock haha.

Men förhoppningsvis någon annan som har användning av tipset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.