Vår entreprenör kallade för några veckor sedan till slutbesiktning. På måndag är det dags och huset är inte på långa vägar klart. Exakt hur mycket som kommer att kvarstå är svårt att säga, men med två och en halv arbetsdagar kvar är det fortfarande inte målat invändigt, toaletter, strömbrytare, eluttag, blandare, garderober etc saknas.

Är det någon som har varit med om något liknande? Är det över huvud taget meningsfullt att ha en besiktning?
 
Hemmakatten
Nej. Skulle absolut vägra slutbesiktning innan allt är klart.
 
Lägg inte in samma fråga i flera trådar - det resulterar bara i förvirring för de som läser och svarar ;). Jag har raderat denna fråga i andra tråden.
 
Vår slutbesikning (GARBO) blev inställd dagen innan när de insåg att det inte skulle gå , det var mycket som inte var klart. Nu ska vi ha en förbesiktning med vår KA för att kunna flytta in innan GARBO kommer nästa gång.GARBOs besiktningsmän måste bokas i god tid och det dröjer innan de kan nästa gång verkar det som. Är det en bra lösning eller ska man vänta tills huset är besiktigat "på riktigt" så att inga problem uppstår?
 
Vi hade en besiktning trots att huset inte var färdigställt.. Det mesta på insidan var klart men mycket på utsidan fattas.. Vi hade inget val för vi var i kraftigt behov att flytta in den sista sep. Fördelen jag såg med besiktningen var att nu får det inte dra ut på tiden mer än 2månader, då ska allt vara klart även utsida.. Men om det är så mycket som du säger så skulle inte jag betala den besiktningen den e ju som bortkastad då :-/
 
Personligen så tror jag att det är riskabelt att flytta in om huset inte är slutbesiktigat, helst bör man undvika att sätta sig i situationen att vara tvungen att flytta in ett visst datum (lättare sagt än gjort).

Ofta får man ingen förseningsersättning om man redan flyttat in (väredet av att nyttja huset kvittas mot ev vite som är avtalat i kontraktet). Det i sin tur gör att entrepenören inte är lika mån att bygga färdigt. Entrepenören använder ofta argument i stil med att de boende gav inte tillträde som argument om varför huset aldrig blir klart. man kan bli tokig när hantverkarna drar in för att färdiställa något idag, som de borde gjort i förra veckan, och som du trodde skulle göras om en månad. Plötsligt är köket oanvändbart just när hala släkten skulle komma på middag osv. Om man vid slutbesiktningen hittar allvarliga brister som är svåra att åtgärda utan att du flyttar ut igen (typ riva upp alla golven) så blir du betydligt mer benägen att gå med på en snabbfix och lite pengar som kompensation istället för att få det riktigt gjort.
 
kör slutbesiktningen jag menar det lär bli en "fortsatt slutbesiktning" alt "ej besiktningsbart " i utlåtandet. Då får entreprenören stå för extra besiktningskostnader.. Om de nu inte lyckas få ihop det på slutet vilket ibland mirakulöst kan ske...
 
Hos mig hade vi först invändig slutbesiktning - då var bara entreprenören, KA'n och jag närvarande - så att jag kunde flytta in. Besiktningen protokollfördes och när även det utvändiga var färdigt hade vi den totala slutbesiktningen. För vår del behövde vi inte ha försäkringsbolagets besiktningsman då KA'n var betrodd att göra detta.
 
hempularen skrev:
Personligen så tror jag att det är riskabelt att flytta in om huset inte är slutbesiktigat, helst bör man undvika att sätta sig i situationen att vara tvungen att flytta in ett visst datum (lättare sagt än gjort).

Ofta får man ingen förseningsersättning om man redan flyttat in (väredet av att nyttja huset kvittas mot ev vite som är avtalat i kontraktet). Det i sin tur gör att entrepenören inte är lika mån att bygga färdigt. Entrepenören använder ofta argument i stil med att de boende gav inte tillträde som argument om varför huset aldrig blir klart. man kan bli tokig när hantverkarna drar in för att färdiställa något idag, som de borde gjort i förra veckan, och som du trodde skulle göras om en månad. Plötsligt är köket oanvändbart just när hala släkten skulle komma på middag osv. Om man vid slutbesiktningen hittar allvarliga brister som är svåra att åtgärda utan att du flyttar ut igen (typ riva upp alla golven) så blir du betydligt mer benägen att gå med på en snabbfix och lite pengar som kompensation istället för att få det riktigt gjort.
VÅGA VÄGRA SLUTBESIKTNING INNAN DU SJÄLV ANSER ATT HUSET ÄR KLART!
Och se till att du har ett alternativt boende om det går åt skogen...

Vårt hus är långt ifrån klart, och det mesta måste göras om... Vi hade slutbesiktning samma dag som vi blev hemlösa (den första besiktningen blev ej godkänd då inte ens Garbo tyckte vi kunde bo i ett hus där ej golvet var lagt). Vi vägrade flytta in; dels skulle vi ha fått leva mitt i ett bygge gud-vet-hur-länge, dessutom skulle det skicka signalen att vi godkände sk***en. Jag tänker INTE godta något "snabbfix" mer - hela vårt hus är ett resultat av just snabbfix! Och nu står vi här: jag har förklarat att jag aldrig tänker släppa in dessa människor i vårt hem mer, de har förstört matrial för flera hundra tusen kronor o har i min ening bevisat sin oduglighet på alla sätt som tänkas kan vid upprepade tillfällen. INGEN hantverkare har utfört ett jobb som ens kommer i närheten av "exemplariskt". Och mycket riktigt gnäller de om att de inte får tillträde. Jag börjar nästan hoppas att de stämmer oss (ansökan insänd) så att deras usla jobb verkligen blir offentligt.

Innan slutbesiktning framförde jag oro o kritik till en av hantverkarna. Han menade att detta är ett hantverk o att det är mänskligt att göra misstag. "Men det blir ju så dyrt", sa jag. Då såg han irriterad ut o sa:

"Om fel i ett bygge blir dyrt beror det inte på misstag, utan på slarv".
Kunde inte sagt det bättre själv.
 
Så här gick det:

Garbos besiktningsman kom till byggplatsen och konstaterade direkt att "här kan ju inte hållas någon slutbesiktning". Trots att entreprenören gjort underverk under helgen var det för mycket invändigt jobb som återstod, dessutom var inte avetableringen gjord så det gick inte att bedömma exteriören.

Nytt datum för slutbesiktning sattes till om en månad. Igår gjordes istället en invändig delbesiktning som protokollfördes (med måååånga punkter). Om två veckor ska allt vara färdigt och då gör vi en inflyttningsbesiktning tillsammans med entreprenören för att kunna flytta in och inte behöva vänta en hel månad på det.

Sammantaget tyckte jag det blev en bra lösning, även om vi så klart allra helst velat ha ett färdigt hus... Vad tror ni?
 
Njaaa... Nu vet jag ju inte vad som står i ert avtal, men många gör ju den erfarenheten att när dom väl flyttar in så går byggtakten ned till snigelfart. För entrepenören räknar med att från det datumet så behöver han inte betala några förseningsviten eller andra förseningskostnader. Jag skulle nog försöka se till att huste är slutbesiktigat, och helst slutbesiktigat med ett minimum av anmärkningar innan inflyttning.

Det är ju också så att rent sakligt så kan det vara svårt för entrepenören att färdigställa när det är inflyttat.

Vad jag vill säga är att det är inte en fördel att få flytta in. Det är istället så att när bygget nått en viss kvalitet (godkänd slutbesiktning) så har man inget val, då måste man ta över huset vare sig man vill eller ej. Men dete är ofta inte någon fördel att pressa på med tidig inflyttning.
 
Petra_Victoria skrev:
Så här gick det:

Garbos besiktningsman kom till byggplatsen och konstaterade direkt att "här kan ju inte hållas någon slutbesiktning". Trots att entreprenören gjort underverk under helgen var det för mycket invändigt jobb som återstod, dessutom var inte avetableringen gjord så det gick inte att bedömma exteriören.

Nytt datum för slutbesiktning sattes till om en månad. Igår gjordes istället en invändig delbesiktning som protokollfördes (med måååånga punkter). Om två veckor ska allt vara färdigt och då gör vi en inflyttningsbesiktning tillsammans med entreprenören för att kunna flytta in och inte behöva vänta en hel månad på det.  

Sammantaget tyckte jag det blev en bra lösning, även om vi så klart allra helst velat ha ett färdigt hus... Vad tror ni?
Jag tycker det verkar som att ni löst detta lilla dilemma i samförstånd så det är nog en bra lösning. Visserligen återstår ju att se om entr gör rätt för sig, men man behöver ju inte alltid måla fan på väggen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.